Skrin från Garde sökes!

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Skrin från Garde sökes!

Inläggav John-KB » 12 juli 2008, 14:05

Hej

I Karlsons "Studier i Sveriges Medeltida Möbelkonst", pl. XXVI, fig. 70 återges i foto ett skrin som anges finnas i Garda kyrka. (antar att det är Garde kyrka han menar. Karlson har den egenheten att han stavar något ålderdomligt och annorlunda i andra fall, t.ex Gottland...). Skrinet ser ut att höra till perioden 1300-1400.

Nu är boken från 1928 så informationen är inaktuell. Jag söker nu mer detaljead information om nyss nämnda skrin. Har någon en annan referens eller vet om skrinet finns kvar i Garde? Är det måhända deponerad på ett museum? Bäst är naturligtvis om någon råkar ha mått, detaljfoton mm liggandes i datorn [:D] men all annan detektivhjälp tas tacksamt emot.

Skriv svar här eller E-posta om du vill: john (snabela) kompanibastard.nu

Stort tack i sommarvärmen.

John
John-KB

Inläggav Halvor » 16 juli 2008, 08:53

for guds skyld; skriv svar her! det er flere som er interessert!

Halvor
Halvor

Inläggav Johan Käll » 16 juli 2008, 10:34

Garda.. det låter som om det ligger på gotland. Erik, ut å åk med kameran. Och pressa dina folk på fornsalen.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Edvin » 16 juli 2008, 12:29

Josse, har du någon bild eller teckning att gå på? Jag kan kolla här på magasinet om någon har hört var den kan finnas. Att den skulle finnas kvar i Garda kyrka verkar osannolikt men jag kan ringa och kolla.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 16 juli 2008, 21:51

Om jag får lite tid över kan jag ju gräva lite i det. Känner till en del som borde veta vart det tagit vägen annars..
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 17 juli 2008, 12:27

Jag hittar bara ett skrin som kan vara det du eftersöker. Dateringen är ganska grov ("medeltida") men jag skulle gissa på 1400-tal.

Om du vill så kan jag maila över orginalfilen i pdf. Inga blder men det ska finnas uställt på Fornsalen (UTST GF RUM 5).

Förv_dat; 1875-09-13

Beskrivning (orginal från liggare)

PENNINGSKRIN AV EKE, MED FINT JÄRNBESLAG, LÅS OCH NYCKEL, 9 1/4 TUM LÅNGT, 4 TUM HÖGT OCH 5 1/3 TUM BRETT, FRÅN AUSARVE / OCH SINDARVE / I GARDA OCH SOM TILLHÖRT FÖRSTE LANTMÄTARE LARS CEDERGREN.

Nyare beskrivning

SKRIN, KISTA, AV EK. JÄRNBESLAG I FORM AV BAND MED GOTISKA SEXFLIKIGA ROSETTER SOM ANVÄNTS SOM FÖRSTÄRKNING I HÖRNEN OCH SOM DEKOR PÅ SIDOR OCH LOCK. LOCKET MED LITET HANDTAG. SKRINETS FRAMSIDA MED KÄFTLÅS, FYRKANTIG NYCKELSKYLT MED TREKLÖVER I HÖRNEN. SKRINET KOMMER FRÅN EN GÅRD I NÄRHETEN AV KYRKAN, DET HAR SANNOLIKT TILLHÖRT KYRKAN EN GÅNG. SE ÄVEN JOHNNY ROOSVAL: MEDELTIDA KONST I GOTLANDS FORNSAL, HANDKATALOGER 1, NR 137.

Förv_från; BOLIN, AMALIA FRU, F. CEDERGREN
Klassifik1; KISTOR OCH SKRIN
Placering; UTST GF RUM 5
Mått_vikt; H 11 CM, B 13 CM, L 23 CM, DJ 7,8 CM
Indexnr; 46663
Katalog; A
Huvudnr; 719
Inventnr; A719
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 17 juli 2008, 21:33

Fint Edvin, nu slipper jag att böka igenom informationen själv. :)

Fanns det ingen bild tillhörande beskrivningen? Hade ju varit intressant om det nu är samma...
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 18 juli 2008, 17:51

ha! jasså det... det har såklart vi bild på i vårt artefaktgalleri..

http://www.albrechts.se/gallery/artifac ... salen.html

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Edvin » 18 juli 2008, 21:42

Ingen medföljande bild i databasen men det är ju rimligtvis det lilla som Johan länkar till.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 18 juli 2008, 23:02

Ser onekligen ut att passa beskrivningen ja...
Eric Hejdström

Inläggav John-KB » 30 juli 2008, 13:30

Tjoho!

Man är borta några dagar och så fanns alla svaren här när man kom tillbaka. Visst är det det skrinet.

Ni är toppen!

Edvin, om du vill maila över filen får du det gärna. john (at) kompanibastard.nu

Och en fråga till bara. Jag som inte är proffs i museibranchen. Vad definierar det sista måttet betecknat DJ. Jag antar att det är innre djup men vill gärna få det rätt om bakfoten.

STORT TACK för alla svar och skön fortsatt sommar.

Josse
John-KB

Inläggav John-KB » 30 juli 2008, 13:55

En fråga till.

Det fanns ju bara ett foto, men skulle man kunna muta någon att ta några fler närbilder för konstruktionsdetaljernas skull. De är ju inte så komplicerade i konstruktionen sådana skrin, men det vore kul att få det rätt. T.ex. lämnar bilderna oklart om frontpanel/planka överlappar sida eller tvärt om. Hur många och placering på träpluggarna? Tjocklek på botten resp. sidogods är ju inte heller solklart även om man kan utläsa ungefär utifrån lockets. Likaså skulle man vilja ha sidor, lock resp. baksida för att få beslagen rätt. Att botten är helt infälld verkar dock vara klart.

Edvin, vad säger du? Jag kan muta loss med en trevlig liten flaska nästa gång vi ses. Eller varför inte byta mot lite utkluvna ekplank lagom till ett skrin (valuta för fotona...) så kan du snickra ett själv.

Må gott alla,

Josse
John-KB

Inläggav Edvin » 30 juli 2008, 14:21

Josse> Pdf:en är skickad!

Jag skulle gissa på att DJ är måttet från skrinets inre kant till bottnen. Det kan dock vara själva skrinets djup utan locket, jag är lite osäker.

Klart att jag kan ta med kameran till Fornsalen och ta lite bilder! Kan dock bli svårt att få några vettiga kort på alla håll och kanter eftersom den står utställd men jag kan göra ett försök. Om du inte har jättebråttom så är det nog möjligt att få komma in i montern framåt hösten och ta lite bilder innanför glaset också.
Edvin

Inläggav John-KB » 31 juli 2008, 07:50

Jag har inte brotom så bilder inifrån vore verkligen toppen. Låset/nyckeln om den nu fortfarande finns kvar vore också klockrent att få ett foto av så att låset kan göras hyvsat rätt.

Hör av dig framåt hösten om det finns möjlighet.

/Josse
John-KB

Återgå till Bostäder och husgeråd