Hur man tillverkar ett kruthorn

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hur man tillverkar ett kruthorn

Inläggav Anders Lindkvist » 28 juli 2008, 00:36

För den som vill pyssla lite med kohorn kan ni läsa min utförliga artikel om hur mitt kruthorn kom till;

http://kurage.wordpress.com/2008/07/27/ ... -kruthorn/

Jag vill gärna veta om det är någon av er som prövat på att tillverka kruthorn och era erfarenher kring detta.
Anders Lindkvist

Inläggav Eric Hejdström » 28 juli 2008, 19:39

Har tyvärr inga erfarenheter än men jag fick tag på en mycket trevlig liten bok som heter "Making muzzle loader accessories" av R.H. McCrory. Den är utgiven som häftad bok 1998 men originalet kom redan -71. Köpte den för en billig peng på Ebay. Väldigt många bra tips på utformning av kruthorn och andra "bra att ha" saker till svartkrutsskytten.
Eric Hejdström

Inläggav Anders Lindkvist » 30 juli 2008, 15:52

Åhå, där ser man. Kanske är en bra bok. Amerikanerna släpper ifrån sig rätt mycket sådana vapenböcker.
Anders Lindkvist

Inläggav Eric Hejdström » 30 juli 2008, 21:44

Inom just svartkrutsskyttet finns det väldigt mycket att hämta eftersom det rä en väldigt stor hobby där. Dock skjuter ju de flesta med nytillverkade vapen. Det verkar inte alls lika vanligt att man skjuter med original som det är här. Kolla runt på Ebay, det finns mycket kul för svartkrutsskyttar där, även om man inte längre får sälja lås till bössor.
Eric Hejdström

Återgå till Vapen