Järnålderskniv

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Järnålderskniv

Inläggav Frej » 1 september 2008, 17:04

Ja för att inte Edvin skall behöva känna sig helt ensam på knivfronten så tänkte jag visa min första vikingakniv, som är i det närmaste klar.Bild
Bild
Ringarna skall lödas annars vet jag inte att det är något mer.
Apropå det förresten, hur är det med ringen på kniven, har det suttit någon skinnflik eller tyg där eller har den varit som den är?
Tycker det ser lite naket ut på ett sätt och det är ju ännu lättare att dra kniven om man har mer att hålla i.
Frej

Inläggav Vendel » 1 september 2008, 18:20

Mycket stiligt. Jag har tjuvkikat lite på knivprojektet på din blogg och är mycket imponerad.

Angående ringen, kolla in bilden på vapenkniven från Lettland i Edvins post i den här tråden:

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=4835

/Ville, Uppsala Rus
Vendel

Inläggav Edvin » 1 september 2008, 18:59

Mycket tjusigt Frej! Fantastiska vrilar i masurbjörken och vackra proportioner!

Som Ville mycket riktigt påpekar så verkar det finnas belägg för bronsspiraler eller bronspärlor i snoddar på de östliga och vendeltida knivarna för att underlätta dragning ur de djupa skidorna. Inga metallbeslag på de gotländska dock även om en lädersnodd är hyffsat plausibelt. Den vertikala ringen på skidan fästs lämpligtvis i en redskapskedja som sedan fästs i en remdelare i bältet, detta verkar de facto vara standard på majoriteten av de vikingatida knivarna.
Edvin

Inläggav Frej » 1 september 2008, 22:31

Tack, jo det har varit riktigt kul att pröva lite "nya" material och få fundera ut hur man går tillväga med de olika momenten. Horn och trä har man ju lite rutin på men mässingen har jag inte mycket erfarenhet av.

Jamen då kanske man kan tänka sig en lite enklare läderanordning, det är ju en kniv och inte en vapenkniv så spiraler kanske blir i mesta laget.
Bör kedjan finnas med för att kniven skall anses klar eller är det mer en del av bältet tro?
Funderar mest på hur mycket mer jag skall göra :)
Frej

Inläggav Edvin » 1 september 2008, 23:49

Jag brukar se redskapskedjan till bältet. Sedan är det ju smidigt när allt sitter ihop på kvällen när man ska klä av sig. ;)

På min egna kniv har jag bara en ring i ändan av skaftet precis som din, jag krokar fast lillfingret genom den när jag ska dra kniven. Det fungerar så fint att jag aldrig har bemödat mig med att sätta dit någon rem.
Edvin

Inläggav Frej » 2 september 2008, 08:13

Jag kommer nog inte ha kniven själv så jag får fundera på hur jag gör med kedjan. Om snodden inte är livsnödvändig skippar jag nog den, eller sätter dit en som prydnad bara, får se.
Frej

Inläggav Frej » 21 juni 2009, 18:00

Blev idag klarer med en kniv åt herr Vendel här efter blad av Paul Binns.
Närmast bladet är det älghorn, sedan äpple och en & så lite näver. Känns faktiskt jäkligt bra att inte bara köra med masur utan prova lite annat också.
Fanns ingen egg på bladet heller så den fick jag slipa med sten & bryne, HK så det förslår ;)

Bild
Bild

Har en till på gång sen med en massa roliga beslag och grejer.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Vendel » 22 juni 2009, 18:58

Den ligger fantastiskt bra i handen. Jag är mycket nöjd.
Vendel

Inläggav Frej » 23 juni 2009, 10:56

Frej

Inläggav Edvin » 23 juni 2009, 12:20

Väldigt fina linjer på den där kniven Frej! Hur ser skaftprofilen ut, är den oval eller droppformad? Jag ser ingen nitbricka så jag antar att det är sticktånge?

Jag känner så väl igen mig med det där om masur, det är en befrielse när man upptäcker att man kan använda annat till knivarna. För mitt masur-beroende så får jag nog skylla på Bo Bergman. ;)
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 23 juni 2009, 12:44

Frej du ska möjligen inte ner till Foteviken , så man kan få se dina alster ?
Mjödbjörn

Inläggav Frej » 23 juni 2009, 16:36

:)Haha! fick mig allt ett gott igenkännande skratt där om Bosseman. Han är lite grand som knivmakarnas Burenhult.
Profilen är droppformad den här gången, inte med vass kant mot fingrarna men ändå en antydan åt det hållet. Tången var egentligen tillräckligt lång för att nita men alldeles för grov för att få snygg nit utan en massa filande först, så det fick bli såhär istället.
Kikade runt lite på Sis just för nitar och det ser ut som om de rätt ofta bara bockade änden av tången för att hålla skaftet på plats. Men har tyvärr inte sett det med bevarat skaft så det är svårt att veta exakt hur det gjorts.

Nej jag skall tyvärr inte med dit ner, är kvar i Uppsala för att skrapa ihop de sista poängen inför mastern så det fick prioriteras bort.
Men Ville kommer ju däremot dit så du får väl be honom ta med sig kniven.
Medeltidsveckan är det enda jag har inplanerat i sommar, då kanske det kan bli tillfälle?

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Vendel » 23 juni 2009, 19:19

Jag tar med kniven så du får kika på den. Jag känner att du är en person som jag gärna stiftar ytterligare bekantskap med. Jag kikar också gärna närmare på lamellbältet som Edvin gjorde.

/Ville
Vendel

Inläggav Mia » 23 juni 2009, 20:06

Jättesnygg kniv Frej!
Mia

Inläggav Mjödbjörn » 23 juni 2009, 21:37

OK Vendel, jag tar med lamellbältet. Tar även med bältet med alla björn-ströningar på . Och Frej, vi kanske kan stråla samman i Visby vid Edvin. Han ska ha någon typ av salustånd.
Mjödbjörn

Nästa

Återgå till Vapen