[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - pergament

pergament

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

pergament

Inläggav myra » 1 december 2003, 16:41

söker med ljus och lykta efter äkta pergament. nån som har tips på bra återförsäljare i sverige? i utlandet?

/myra
myra

Inläggav Ingrid Storrø » 1 december 2003, 17:40

Det nærmeste jeg vet om er Cowleys i England: http://sacsrepackaging.com/parchment.html (Aner ikke om de har noen annen hjemmeside.) Talas i USA fører også Cowleys pergament, så du kan få en ide om hva som finnes og pris: http://nt.bnt.com/talas/menu.html?category=230 Talas sender også til Europa men da blir det jo fort dyrt med frakt.
Ingrid Storrø

Inläggav Ermingard » 2 december 2003, 00:19

Vilken typ av pergament är det du letar efter? Det finare att skriva på (på engelska vellum)ursprungligen kalvskinn eller den styvare, grövre typ som används till bokbindning mm (parchment)? Vill du ha tag på "parchment" hör med en bokbindare i närheten. När det gäller att hitta nästan allt man kan tänkas behöva för illumination och kalligrafi prova: De är inte billiga alls men dom har det mesta!/Monica
Ermingard

Inläggav myra » 2 december 2003, 17:27

tack för tips! och som jag misstänkte verkar det vara lite svårt att hitta någon i sverige som har pergament. det vore ju så mkt enklare. men skall om jag inte kan hitta en lokal bokbindare i alla fall! där kan man kanske åtminstone få tag i spill till limkokning. sen ville jag ju då gärna ha lite att måla på också...

/m
myra

Inläggav Arild Krake » 2 december 2003, 19:09

Kolla hos www.tjaderlader.se där har jag för mig att det finns "pergament" som man kan använtda till trumskin men det har bara en sida som är fin.

Till lim skulle jag använda tuggben av råhud, de finns i alla djurafärer.

I utställningen om Birgitta på medeltidsmuse'et så har de en bit pergament med text som ligger öppet (alltså inte gammal) så man borde kunna höra med muse'et vart de fått tag på det.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav myra » 3 december 2003, 09:46

tack Ludvig för en trevlig länk!

jo, visst kan man koka lim av alla otäcka djurbitar man hittar i djuraffärerna. men man får ganska starka limmer av dem. om jag förstått det rätt så ger lim kokat på pergamet ett bättre lim för målning, dvs inte riktigt lika starkt och lättare att temperera sina färger med. dessutom så står det angivit pergamentrester i de historiska källorna, så det vore ju roligt att testa nån gång... om inte annat för att se om det verkligen blir bättre!

hittar jag inget pergament så får man väl ta till fiskrens eller gelatinblad! vet inte om jag riktigt klarar av grisöron i grytan, jag är ändå lite av en vegis...
-tur att man inte har hund som kräver tuggben, katten nöjer sig med torrfoder och sushi!

/myra
myra

Inläggav Shadilly » 27 januari 2004, 22:10

Det skulle kanske gå att finna i någon välsorterad elbutik med inriktning på lampor? Man gör ju ibland lampskärmar i pergament. Frågan är dock hur prisvärt det är och om man får tag på riktig pergament eller om de bara saluför fusk.
Shadilly

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 02:25

Följande är flyttat från tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2002"]Pergament och bläck[/url] eftersom den uttryckligen handlar om tillverkning av pergament, inte var/hur/när man köper det.

***flyttade inlägg***
Marthe Glad
Posted - 18 Nov 2004 : 00:40:16

finnes det noe sted som selger ferdiglaget pergament, og omtrent hvor svindyrt er det?

my_mmy
Posted - 18 Nov 2004 : 01:08:07

prova din narmsta musik affar. Trumskinn kan anvandas till pergament - du behover finskrapa och forbereda dem med krita och sa, men det ar ju ganska latt i jamforelse med 'tag ett medelstort far'. Valj ett tunt och jamntjockt skinn.

inramat pa var vardagsrumsvagg ar vart brollopskontrakt skrivet pa sadant pergament. blev jattefint.
/maggie

olafR
Posted - 18 Nov 2004 : 09:24:06

Tidigare gick det att få tag i pergament i en pappersaffär här i Umeå, har inte kollat på sistone men jag kan göra det. Priset var högt då jag köpte det sist, om mitt minne inte sviker mig så var det 80:- för ett pergament stort som ett A4, och det var för ca 10 år sedan.

Emoni
Posted - 18 Nov 2004 : 09:36:33

Inex Konstnärshandel i Götebor säljer pergament har jag hört av kompisar nyligen. Har ingen kontaktinfo. men det borde finnas på nätet.
//emoni

myra
Posted - 18 Nov 2004 : 10:49:38

liten (stor?) varning: pergament som sälj i konstnärshandlar är _oftast_ inte pergament. utan en imitationsvara...

i våras var INEX pergament i vart fall INTE pergament! men de kanske har kommit på bättre tankar?
hittade en ganska trevlig imitation på Kreatima i sthlm, billigt och kom i rätt stora ark. lite ingen direkt papperskänsla, utan tjockare, stadigare och nästan lite halvtransparent. funkade bra för kalligrafi och illumination, mindre väl för förgyllning med gesso.
fast det sistnämnda kan ha berott på bristande kunskaper om gesso (det var så gott som omöjligt att få gesson att fästa mot pappret)...

här är en bra försäljare i england som säljer. inte billigt men inte heller helt oöverkomligt pris! de har bra service och är trevliga att ha att göra med.
http://www.cornelissen.com/

enligt ett par kollegor finns det en bra återförsäljare i holland, nåt ställe i Paris och ett bra ställe i New York att handla på. (både pergament, pigment och andra tillbehör)
/myra

my_mmy
Posted - 18 Nov 2004 : 19:39:28

I Aus har vi "parchment" som ju ar riktigt skinn, och nagot som kallas "parchmentine" som ar en pappers produkt som efterliknar riktigt pergament. Det ar relativt vanligt - Myra har nog traffat pa det. Det ser fint ut och man kan skriva direkt pa det.

Har i NZ kan man inte ens hitta det, sa vi har som sagt gett oss pa trumskinn.
/maggie

Angus Maciomhair
Posted - 18 Nov 2004 : 19:44:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by myra</i>
liten (stor?) varning: pergament som sälj i konstnärshandlar är _oftast_ inte pergament. utan en imitationsvara...
/myra<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den spontana frågan blir då:
Finns det något sätt (annat än priset) att enkelt avgöra om det är äkta pergament eller imitation?
/Angus

myra
Posted - 19 Nov 2004 : 09:27:58

får och bra pergament kommer liksom oftast inte i en uppsättning A-storlekar...
utan man ska ha lämnat de råa kanterna. det är ju upptill köparen att beskära den till rätt storlek. dessutom är spillet synnerligen användbart till annat, tex koka limlösningar på som man kan använda som bindemedel till illuminationerna!
(det finns naturligtvis undantag, man kan köpa beskuret pergament också. men en seriös återförsäljare säljer nog mest hela skinn till sina seriösa kunder)

i den bästa av världar går man alltså till sin pergamentförsäljare och får välja ut sitt pergament, de är ju inte så exakta och homogena i form, storlek, färg och kvalitet som ett papper. så beroende på vad man ska ha det till måste man välja det med omsorg...

detta kan man tex göra på RELMA i paris om man råkar ha vägarna förbi där. (RELMA, 3, Rue de Poitevins, 6:e arr., Paris -liten gata nära place de St Michel)

hann inte leta upp mina filer och papper igår, men jag återkommer om bläckrecept mm.
/m

Marthe Glad
Posted - 20 Nov 2004 : 00:40:51
men den cornelissen-siden din selger jo i bestemte størrelser? 30-20 cm eller hva jeg nå reknet ut...

myra
Posted - 22 Nov 2004 : 13:47:33

>> men den cornelissen-siden din selger jo i bestemte størrelser? 30-20 cm eller hva jeg nå reknet ut...

absolut, man KAN köpa beskuret från de flesta ställen. men förutom ur ekonomiska aspekter kan jag inte komma på nån bra andledning att köpa beskuret?
inte heller är det helt rekomendabelt att köpa via nätet då man helst vill se till att man får ett bra skinn! eller åtminstone att defekterna sitter där det inte gör något!

/m
-insnöad i göteborg (flygplanen varken fick landa eller lyfta från landvetter imorse, så synd ;)

Pernilla Leijonhufvud
Posted - 13 Dec 2004 : 12:17:50

På Ljungbergs Artist i Lund säljer de riktigt pergament (jag bad att få se en bit, och det var *inte* papper) Det var tjockare än papper och hade just de råa kanterna. Det såldes (som allt skinn, av någon anledning) i pris per kvadratfot, om jag inte minns fel, och det var inte värst billigt. Den bit han hade var fyrkantig, men det var inte A4, utan en restbit. De kunde beställa hem mer ifall man ville ha.

***slut på flyttade inlägg***
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 19 april 2005, 03:28

Medeltidsmuseet har pergament till salu.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav gilyana » 16 maj 2005, 20:03

Myra: Hur stor bit vill du ha? Jag har nämligen lite pergament över efter att jag och my gjorde pergament som projekt här på bäckedal. Det är gjort av fårskinn och är ganska fult på "insidan" då vi var lite lata och inte rikltigt orkade skrapa rent skinnet helt och hållet från hinnor men på "utsidan" så är det snyggt och går att iaf skriva med bläck på.
gilyana

Inläggav Arngrim » 5 september 2008, 11:58

Tjaderlader blockeras som skadlig sida för mig, in-ex har inget pergament, ljungbergs artist's var för tjockt för att använda i en bok och medeltidsmuseet är stängt.

Jag har en galen idé om ett alldeles för stort projekt; nämnligen att göra en avskrift av en bok, kalligraferad, illuminerad och bunden för hand.

Någon som har några tips om var jag kan hitta material?

Jag funderar på att använda mig av fuskpergament av kostnadsskäl, jag beräknar att behöva skriva minst 250 sidor för hand, och det lär ju bli en del spill på grund av misstag också.

Så: Har någon bra idéer, länkar eller erfarenhetar att dela med sig av?

Och visst ja, jag hänger mest här deltid, så har du riktigt bra information får du gärna mejla mig på khadorian¤gmail.com

Jag försöker även finna en stil (eller heter det font?) från sent 1400tal till tidigt 1500tal, om någon kan tipsa om en bok eller sida.

Tack på förhand!
Arngrim

Inläggav Johan Käll » 5 september 2008, 14:12

Dessa gör VÄLDIGT fina pegament i olika kvalite till finaste vellum. Jag träffade dem i sommras och de är väldigt kunniga och kommunicerar bra på engelska.

http://www.beckebrede.de/html/pergamena_illuminata.html

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Arngrim » 5 september 2008, 15:16

Tackar och bockar, jag har mejlat, och hoppas på att de talar engelska :-)
Nu skall jag bara hitta en stil/font, och plugga in senmedeltida bokbindning.
Arngrim

Inläggav Johan Käll » 5 september 2008, 21:18

Jag läste i en bok att det var ganska vanligt med blandat papper och pergament i en bok av mindre 'viktighet' under medeltiden.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Arngrim » 6 september 2008, 11:37

Blandat papper och pergament?
Jag antar att du inte menar i samma ark, utan att det var blandat pergament och pappersark bundet i samma bok?

Intressant, har du en källhänvisning?
och tips om 14-tals bokbinderi, skrivstilar, och bläck/tushtillverkning och illuminering mottages tacksamt!
Arngrim

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare