sword-gur

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

sword-gur

Inläggav de Beaufort » 31 augusti 2008, 22:19

Det här är fortsättningen på en tråd som startade under mappen 'SPQR' men som rör svärdssmeden sword-gur. Icke desto mindre kan det möjligen vara av allmänt intresse som ett underlag för diskussion om skrivna och oskrivna regler i samband med internethandel av reenactmentprylar. Se nästa inlägg där jag klippt in det ursprungliga inlägget.

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort

Inläggav de Beaufort » 31 augusti 2008, 22:21

Nedanstående och några poster till finns alltså i tråden 'SPQR':

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Svärden kommer ifrån en tillverkare som kallar sig Red Gur. Ursprungstillverkarens priser är ochså rätt så mycket billigare än SPQR:S (det skiljer mer än en tusenlapp i vissa fall), plus att man slipper SPQR-loggan på sitt vikingasvärd. Länk till Gur finns här:

http://www.sword-gur.com/

En recention av några av Gurs grejer finner ni här:

http://livinghistory.ie/modules.php?nam ... opic&t=716

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Detta är ju ett svar på ett i princip medeltida inlägg [;)] (mätt med vår epoks absurda tidsuppfattning, och ja, jag är förstås som vi alla en del av den, vilket nedanstående inlägg möjligen skulle kunna vara ett bevis på)

Hursomhelst. Anledningen att jag skriver detta är att jag beställt två svärd av denne herre (sword-gur), och nu har en fråga till det ärade forumet. Jag handlar det mesta från SPQR, som jag tycker är en alldeles förträfflig försäljare! Såg dock ett svärd på Gur's sida som jag föll pladask för (så även min polare som också hakade på) I månadsskiftet mars-april -08 gjorde jag beställningen och förde över pengar. Enligt Gur så skulle han leverera dem runt 20 juli (i god tid före MTV)

Som synes är det nu 31 augusti -08, och jag har inga svärd... Det har dessutom varit besvärligt att få svar via e-mail. I början av augusti fick jag till slut en skriftlig ursäkt. Pga förseningen var jag tvungen att meddela en annan leveransadress (två mail under augusti månad), vilket jag inte fått bekräftat av Gur ännu. Ärendet får väl betraktas som under behandling, så jag väntar med spänning på utvecklingen. Ser det som ett utforskande av en alternativ affärskultur. [xx(]

Jag är relativt ny i reenactmentvärlden, och har mest min referens i den civila världen. Skulle detta hänt i det civila, så hade jag nog börjat höja tonläget mot leverantören vid det här laget. Särskilt med tanke på att varorna är betalda. Icke så i detta fall. Än så länge iaf. Era kommentarer? Erfarenheter?

Får jag respons på detta så kommer jag förstås att hålla forumet uppdaterat på händelseutvecklingen. Förtroendet för näthandeln och dess aktörer uppfattar jag som central i detta fall eftersom galleriorna i våra städers utkanter inte vimlar av reenactmentbutiker.

/Daniel

de Beaufort

Inläggav Eric Hejdström » 1 september 2008, 14:50

En sak värd att tänka på (i synnerhet när man handlar med smeder) är om man har fått ett bestämt leveransdatum eller en uppskattning. Det är rätt stor skillnad på om tillverkaren lovat att leverera inom två månader tex. eller om leveransen är uppskattad till två månader..
Eric Hejdström

Inläggav de Beaufort » 1 september 2008, 21:02

Självklart. I just detta fall uppfattade jag det dock som att jag skulle få svärden 'runt den 20:e'. Att han mailade en ursäkt 31 juli tyder (som jag förstår det) på att han också insåg att leveransen var sen.

Hursomhelst. Det är väl egentligen inte hela världen detta. Hade det inte varit för mina planer MTV så hade jag kanske inte reagerat lika surt. Jag är inte orolig för att han ska trassla med leveransen mer än att den blir ordentligt mycket senare än vad som var sagt. Som jag skrev i ursprungstråden så tycker jag i grunden att det är ganska skönt med hantverk som får ta tid. Synd att han inte jobbar lite på kommunikationen bara. Jag föreställer mig att han är en entusiast som vi alla inom området (ideella såväl som professionella) och verkligen gör sitt bästa.

de Beaufort

Inläggav Eric Hejdström » 2 september 2008, 14:40

Gör man affärer med smeder så får man vara beredd att vänta... Mitt svärd från Pavel Moc blev försenat 8 månader...
Eric Hejdström

Inläggav de Beaufort » 2 september 2008, 21:17

Haha! Då vet jag vad jag har att vänta alltså. Eller iaf i vilken galax vi rör oss i.

de Beaufort

Inläggav nidingbane2 » 10 september 2008, 06:52

Hejsan!
Skillnaden på att köpa direkt från tex Jan eller en svensk leverantör ligger bla i att du kan få svärdet på några dagar eller vänta ett halvår (från smeden).
Jag kan skicka ett svärd på några dagar och då ligger jag ute med över 60 000:- i ett inköp av ett antal svärd från en smed.
Du kan alltså fäktas till helgen eller se på bilden i x antal månader...:).
Att vi måste lägga på pengar handlar om moms, lokalhyror m.m.

Men å andra sidan gör detta att vi kan växa och utöka sortimentet så att alla kan få se nya roliga saker varje månad, i varje fall vad det gäller hos mig.

Mvh nidingbane

** Jag dyker upp på swordfish med nya dolkar och svärd från nya leverantörer..
nidingbane2

Inläggav Eric Hejdström » 10 september 2008, 14:11

Tråden rörde väl Sword-Gur (The Red Cutter) eller hur Dick? Smygreklam för dina grejer kan du väl ändå lägga in i någon annan tråd? Och dessutom handlar det inte alltid bara om leveranstider. Fördelen som många uppskattar med att beställa från smederna direkt är ju att man kan få personliga förändringar gjorda. Jag själv föredrar att vänta lite och få ett svärd med dom proportioner och detaljer jag vill ha hellre än att ha ett bara för att det går fort. Visst, ibland skall det erkännas att man kan hitta nåt som man fastnar för direkt. Men åter till ämnet.

Har svärden dykt upp än? Skulle vara kul att höra någon mer kommentar om svärden. Vilka modeller beställde ni?
Eric Hejdström

Inläggav de Beaufort » 10 september 2008, 21:33

Inte hört något mer från Gur. Jag bestämde mig för att lugna ner mig lite efter de informativa och kloka reaktioner jag fått på forumet. Ska försöka hålla mig nån vecka till och sedan skicka iväg ett vänligt och välformulerat mail till Jan...

Svärden är hans G002 (enhandare) Kolla in på: http://www.sword-gur.com/ Vi letade efter enkelhet i uttrycket och inte för mycket prål. Dimensionerna gör det relativt lätthanterligt är min förhoppning, och de recensioner jag läst av hans svärd har jag uppfattat som goda. Det är alltså inte fråga om några customsvärd, vilket gör min benägenhet att acceptera fördröjningen ganska snåååål. Nåväl, än så länge är det inget jag ligger sömnlös över, även om det retar mig.

Javisst, herr Nidingsbane, visst är det värt att handla från inhemska återförsäljare, och det är inte priset som skrämmer mig. Inte heller har jag några som helst problem med att ni lägger på extra för att ni ska gå runt. Det är självklarheter! Men sett från mitt perspektiv så är det trots allt så att sortimentet hos svenska leverantörer inte ALLTID är det jag söker, och då återstår att vända sig direkt till smeden (med allt vad det innebär). Ytterligare en aspekt är att det snävare sortimentet som nationell marknad med nödvändighet innebär, gör risken för likriktning stor. En vild gissning från min sida är att reenactare inte är kända för att ha en passionerad vilja att smälta in i mängden. [:D]

de Beaufort

Inläggav Eric Hejdström » 10 september 2008, 23:14

Mitt råd är att kontakta Jan så snart som möjligt och fråga, vänligt men bestämt, vart era varor tagit vägen. Jag tror itne han försöker blåsa er men jag vet att han är väldigt svår att kontakta och kommunicera med eftersom han inte pratar engelska alls.
Annars så tror jag ni kommer bli nöjda när ni väl får era svärd. Dom är väldigt stryktåliga och allmänt trevliga att hantera.
Lycka till! Släng gärna upp en bild eller kommentar när du fått dom, alltid kul att få höra vad andra tycker om svärd.
Eric Hejdström

Inläggav nidingbane2 » 11 september 2008, 20:48

Hej!

Nu smyger jag in med ett bra råd och det är att försök att tala med fler människor som har dessa svärd för att få en bra uppfattning vad det gäller kvalitén.

På swordfish i göteborg kan du, om du kommer dit träffa många andra med olika märken på svärd, bl.a det som du fastnat för.

Bilder kan man lätt bli lurad av och det bästa som jag alltid säger när folk ringer mig är att PRÖVA allt innan man köper, i den mån man kan förstås.

En del svärd känns som plåt och en del andra som skivstänger...[xx(]

Sen är smaken olika och ofta följer priset kvalitén på det man köper.

Mvh Nidingbane
nidingbane2

Inläggav olleandersson » 11 september 2008, 22:14

Nu får du väl ändå ge dig Herr Nidingbane!

Att du kommer till Swordfish har du redan klarlagt i ditt inlägg ovan.
Att vi träffar likasinnat folk med olika vapen där står nog även detta ganska klart för alla, tror du inte det?
Så även jag ber dig nu lägga din smygreklam i annan tråd än denna som utöver vissa inlägg är mycket givande.

/Olle
olleandersson

Inläggav Eric Hejdström » 12 september 2008, 09:29

Nidingbane, om du mot förmodan har svärd från ovan nämnde tillverkade så tänker jag inte hindra dig att låta någon prova det. Men att fortsätta och göra smygreklam för sig själv trots att någon redan sagt ifrån är väl ändå bara korkat? Ingen tycket att det är särskilt kul att du gång på gång i flera olika trådar försöker sälja dina grejer. Lägg ner!

Om du inte säljer det som eftersöks i tråden hör övriga försäljningsargument inte hemma över huvud taget...

Tack Olle, för att det finns fler som har samma åsikter...
Eric Hejdström

Inläggav olleandersson » 12 september 2008, 17:20

Jo du Eric, det är nog fler än just vi som delar denna uppfattning om vissa knallar. Bara det att andra här säkert är mer blygsamma och försiktiga.

Dina inlägg är för övrig oftast mycket intressanta med en bra grund och tydlig antydan till stor eftertänksamhet.
Ett nöje att läsa!

Mvh
/Olle
olleandersson

Inläggav Öhrn » 12 september 2008, 17:26

Jo Eric och Olle. Jag har fullständigt den samma uppfattning! Tyvärr kapas ju trådar av detta...

-Anders
Öhrn

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare