Kan tillägga att den nya dürrern som jag har är ca 6-7cm längre, mer "framtung" och hugginriktad, samtidigt som den flexar mer eftersom den har en blodskåra och inte en ås. Den har därmed också en litet bredare klinga.
Knoppen är mer rektangulär än kvadratisk som på den tidigare, om man nu kan säga så om något som är sexsidigt... Korset har också en litet annan form än tidigare.
Stålet ska vara mer tåligt, men jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad. Stålet är redan bra i den gamla varianten. Det blir en del mindre märken även i den nya Dürrern, men den håller riktigt bra. Jag har hittills bara fått ett riktigt jack i klingan och dels berodde det på en dålig parering, och dels var det inte så värst djupt ändå. Det gick att fila bort rätt smidigt. Bra stål! I jämförelse med många andra svärd verkar det hålla bättre.
Att den är mer hugginriktad gör naturligtvis att den inte är riktigt lika snabb, men å andra sidan mer kraftfull. Det är också ganska små skillnader vi pratar om, vilket syns i bilderna på klingan. Jag har litet svårt att kontrollera spetsen när jag skiftar garder, men det är en vanesak och det börjar bli bättre.
Stålet verkar klara rostangrepp riktigt bra. Jag har inte vårdat svärdet efter varje träning och det har inte påverkats negativt av detta. Jag brukar putsa och fetta in varannan vecka ungefär.
Överlag kan jag säga att det är ett mycket, mycket bra svärd. Många i min klubb använder den gamla versionen och är väldigt nöjda. Den nya generationen har litet andra egenskaper och har blivit ett säkrare sparringsvärd, samtidigt som det har skiftat fokus något mot mer hugg. Sen går det alldeles utmärkt att stöta med.
Jag kan bara rekommendera den som tycker att svärdet är intressant att plocka fram plånboken.
edit: Jag har förtydligat och kompletterat mitt inlägg litet, eftersom jag kände att jag var litet luddig med några saker.