[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingablot

Vikingablot

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Vikingablot

Inläggav Shadow » 15 september 2003, 20:41

Intresserad av att åka på blot utanför Västerås??

Den 1 november är det vikingablot i Frösåker utanför Västerås. Det kommer gäster både från Sverige och utlandet.
Vill du veta mer?
Kontakta mig så mejlar jag inbjudan.

Shadow
Shadow

Inläggav Mia » 16 september 2003, 14:06

Hej
Kan du inte berätta lite mer här? T ex vilka aktiviteter osv?

Mia, lite nyfiken
Mia

Inläggav Shadow » 16 september 2003, 21:31

Oki.... skriver inbjudan här [:)]

Höstblot i Fröjas sal

Lördagen den 1 november 2003 inbjuds du med vikingavänner till ett storslaget Höstblot i Fröjasalen i Frösåker, Västerås.
Redan under fredagen är ni välkomna till den tältstad med marknad som byggs upp vid bryggan och på lördagen blir det dragning och seglats med vikingaskepp!

Kvällens fest hålls i den magnifika Fröjasalen och där serveras en festmåltid ackompanjerad av bl.a två musikgrupper och gycklare.

Vikingar från hela Sverige samt även utländska vänner kommer att inbjudas till denna fest, så missa den inte!

Medtag egen dryck och tag på dig dina historiska kläder, för er som inte har egna kläder finns det att låna.

Kostnad för mat, underhållning, seglats och frukost på söndagen är 250 kr/person. Rum finns att hyra för 100 kr/bädd, medtag egna sängkläder eller sovsäck.

Varmt välkomna önskar Phu med familj och Kungsörs Arkeologigrupp!

Anmälan senast 28 oktober, mejla mig så vidarebefodrar jag det [:D]

Shadow
Shadow

Inläggav Shadow » 7 oktober 2003, 07:44

Har fått lite mer info....
I nuläget är det ca 300 vikingar anmälda,både svenska o utländska... tre musikgrupper, gycklare o magiker. Det kommer en tjej o berättar om de kvinnliga gudarna och så är det en massa annat som händer.
Anmälningtiden går som sagt ut den 28 oktober.
Hör av dig till mig om du är intresserad....

Shadow
Shadow

Inläggav Shadow » 13 oktober 2003, 20:31

Nu har programmet spikats!

Fredag 31/10
12.00 - Tältlägret byggs upp vid bryggan. Marknad

Lördag 1/11 OBS!! Under lördagen kommer TV och filmar. Vi vädjar därför till alla att hålla tältlägren rent från moderna attiraljer.
10.00 Samling
12.00 Segling med vikingaskepp, marknad, underhållning av Sigurdspelet och sagoberättaren Ida Junker.
15.00 Skeppsuppdragning (ev.)
17.00 Fackeltåg till Fröjas Sal och Gillet. STOR vikingabuffé!
Underhållning av Vox Vulgaris, Bravaderna (Keltisk folkrock), Ars Ultima, OOPS, Martin den Store (trolleri), Frösåkers Vikingaband, Frösåkers Manskvartett samt Kattis med Kompis.

I skrivande stund är det kring 3-400 vikingar som förväntas dyka upp o det "droppar in" anmälningar hela tiden!

Shadow, som är både nervös o förväntansfull.....
Shadow

Inläggav Arild Krake » 13 oktober 2003, 21:09

"Lördag 1/11 OBS!! Under lördagen kommer TV och filmar. Vi vädjar därför till alla att hålla tältlägren rent från moderna attiraljer."

Så det kommer at vara masser moderna saker på plats när tv inte spelar in?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Pirkko » 13 oktober 2003, 22:49

Hej!
Jag är ny medlem och vill redan nu berätta lite om en föreställning som heter "Blendas bröllop" och som kommer att spelas i Eksjö, Småland 29/5 - 25/5 - 04.
Föreställningen är byggd på en sägen om Blenda, som egentligen levde i Värendstrakten, och hon var nog den första dokumenterade feministen.
Det är 800-tal, konflikt mellan asar och kristna.
Ett underbart manus, fantastiskt musik och massor av starka kvinnor som sjunger och spelar Freja-trummor.
Om ni vill veta mer så kan ni kontakta Smålands musik och teater www.smot.nu
Missa inte detta!
MVH
Pirkko
Pirkko

Inläggav Martina » 13 oktober 2003, 22:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pirkko</i>

Hej!
Jag är ny medlem och vill redan nu berätta lite om en föreställning som heter "Blendas bröllop" och som kommer att spelas i Eksjö, Småland 29/5 - 25/5 - 04.
Föreställningen är byggd på en sägen om Blenda, som egentligen levde i Värendstrakten, och hon var nog den första dokumenterade feministen.
Det är 800-tal, konflikt mellan asar och kristna.
Ett underbart manus, fantastiskt musik och massor av starka kvinnor som sjunger och spelar Freja-trummor.
Om ni vill veta mer så kan ni kontakta Smålands musik och teater www.smot.nu
Missa inte detta!
MVH
Pirkko
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur hamnade Blenda på 800-talet???

Martina, virde
Martina

Inläggav Sara Lundström » 13 oktober 2003, 23:51

Tja, med tanke på att hon troligen hittades på under 1600-talet kan man väl sätta henne lite när man vill. Frågan är väl snarare varifrån man får en konflikt mellan "asar" och kristna i Småland (är det väl?) på 800-talet.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 14 oktober 2003, 06:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pirkko</i>

Blenda, som egentligen levde i Värendstrakten, och hon var nog den första dokumenterade feministen.
Pirkko

Vilken dokumentation?
Vad jag förstår, och Sara tar också upp det, är Blenda påhittad under 1600-talet. Jag vet inte om du på något vis är inblandad i föreställningen, men det kan bli hemskt olyckligt att gå ut med att tala om "dokumenterad" om det handlar om fiktion. (Ungefär som att kalla Arn för "dokumenterad landsfader"...) Jag vet att jag riskerar att låta som en surgubbe, men jag får ändå ställa frågan.

LC

PS
Vad är "Freja-trummor", förresten? Jag vet vansinnigt lite om instrumenthistoria, men det har jag inte hört om.
Lasse C

Inläggav Pirkko » 14 oktober 2003, 15:44

Jag ber om ursäkt för att jag i min barnsliga entusiasm klampade på så många ömma historiska tår!
Jag lovar på heder och samvete att tänka mig för bättre till nästa gång.
I föreställningen om Blenda är tiden 800-talet.
Detta beror inte på <u>mig</u>utan på manusförfattaren.
Jag har ingen anledning att ifrågasätta en professionell manusförfattares arbete utan köper konceptet.
Jag är en vanlig, glad ( men lite sur just nu ) historisk amatör som är med som agerande körledare i teaterprojektet.
Om det är så att någon av er har synpunkter på den historiska förankringen så kan ni kontakta Smot (se adress i mitt tidigare inlägg)
Okej - dokumenterad feminist - ännu ett klavertramp- enligt sägnen slogs Blenda och kvinnorna i ett krig och vann.
Som belöning drev Blenda igenom att kvinnorna i Värend fick lika arvsrätt och att Freja-trummorna fick användas vid bröllop och dop.
Jag säjer inte att detta är totalt korrekt enligt sägnen, detta är vad jag har fått lära mig i samband med teaterprojektet.
För alla som är engagerade inom teatern så vet man att verklighet och fiktion blandas annars blir det en dokumentär.
Jag uppfattar Blenda som feminist och eftersom sägnen om henne finns dokumenterad, nedskriven, så är jag väl inte helt fel ute när jag skriver så !?
Freja-trumman - med risk för att få smisk igen - var en trumma som användes av kvinnor och som förbjöds liksom trolltrummorna i Lappland.
Att jag skrev - asar och kristna - angående konflikten så var det kanske inte helt korrekta begrepp, men jag menar alltså dom som tror på Tor, Oden m fl kontra dom kristna - Gud och Jesus, ni vet?
Jag vill gärna lära mig mera och gör inte medvetet klavertramp så ge gärna konstruktiv kritik.
Jag blev lite sur, ni får ursäkta det.
MVH Pirkko
Pirkko

Inläggav Karin » 14 oktober 2003, 17:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
[br
Hur hamnade Blenda på 800-talet???

Martina, virde

Legenden om Blenda skrevs visserligen ner på 1600-t (jag räknar med att Sara har rätt om dateringen), men kan ha funnits i folklig tradition långt tidigare. Jag har för mig att anledningen till att den skrevs ned var att man ville bevisa de värendska kvinnornas hävdvunna rätt att åtnjuta vissa privilegier (t.ex. trummor på bröllopet och ett rött bälte till dräkten). Vi vet ju inte om berättelsen hittades på strax innan den skrevs ned eller om den verkligen har en djup folklig förankring i Värend (Växjötrakten), men som kvinna uppvuxen i Värend väljer jag att tro det senare.

När jag skrev till "fråga historikern" på historiska museet och frågade om blendasägnens ursprung fick jag svaret att den troligen är en utveckling av en historia från Romarriket. Detta gör att jag tycker det är troligt att berättelsen fanns redan på 800-talet, om än inte i samma form som den skrevs ned på 1600-talet.

Jag tror att felet du, Pirkko, gjorde var att du antydde att Blenda är dokumenterad. När jag hör om en dokumenterad person tänker i alla fall jag att det är vetenskapligt bevisat att personen verkligen har funnits. Fast när jag tänker efter är jag inte helt säker på om det är det uttrycket egentligen betyder.

Du skriver att du inte har någon anledning att ifrågasätta en professionell manusförfattares arbete. Som jag ser det har vi historieintresserade alltid anledning att ifrågasätta dem som påstår någonting, särskilt om det är en manusförfattare, som kan ha anledning att vilja ändra historien för att den ska passa bättre i pjäsen. Det är också därför flera här på forumet har ifrågasatt dig. Du påstår saker. Alla som påstår saker här blir granskade.

Jag hoppas att föreställningen går bra och att du inte har blivit avskräckt från att utveckla ditt historiska intresse.

Karin (som ska ha trummor på sitt bröllop)
Karin

Inläggav Lasse C » 14 oktober 2003, 18:23

Ber att få tillfoga min underskrift på Karins kloka inlägg/förklaring.

Jag var inte alls ute efter att ge dig smäll på fingrarna, Pirkko! (När jag är ute efter det brukar det inte gå att ta miste...[;)])
Däremot, som Karin också är inne på, blir jag oerhört intresserad när någon kallar en gestalt "dokumenterad" när alla andra omnämningar jag stött på talar om sägen och fiktion.

Begreppet "dokumenterad" kräver för mig, och troligen alla andra här på forumet, en viss substans bakom.

LC
Lasse C

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 14 oktober 2003, 21:06

Jag hade för mig att det var den s k värendstrumman som blev tillåten att ha på bröllop? Ursäkta om jag har fel, men jag hade inte heller hört talas om Frejatrumman.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Shadow » 15 oktober 2003, 11:26

En liten undran bara....
Hur/varför hamnade denna diskussion under vikingablotsinbjudan??

Shadow
Shadow

Nästa

Återgå till Evenemang