av Matti » 23 april 2009, 21:49
Precis som Martin så är 3000 en bra budget för en brynja. Jag håller precis som han på att skrapa ihop ett kit och jag är långtifrån så nära som han!
Och som Björn säger så tar det ett tag innan man börjar känna sig komplett! Nu har jag ju tre tidsperioder, 300 till 500-tal, 1275-1325 och tidigt 1600-tal. Ingen är väl riktig helt komplett, men 300-500-tal är komplett såtillvida att jag kan visa upp en mer normal krigare.
Medeltid är nästan komplett, men jag vill ha en extra skjorta, extra brockor, en Martebosäck, kraftigare hosor och tunnare hätta. Och ett helt medeltida svärd eller yxa till ledungsbeväpningen. Sen kan jag nog säga att jag är klar, men jag vill gärna, gärna ha lite mer vapen. Både svärd och yxa, långdolk, "Kejsa" (långbladigt spjut, närmast modell assegai för både hugg och stick) och en lättare båge för re-enactment bruk och för barn.
1600-tal är i behov av riktigt bra skodon, samt lite mer attiraljer, och en soldatvärja eller eventuellt en rappir med gehäng.
Nu är det så att om jag kommer in i ett ryck så syr jag som bara den, bara jag har material. Borde egentligen börja sy gambar på beställning, bara jag får materialet. Hmm... tål att tänka på.
Men ja, förutom detta så vore det trevligt med ett senromersk svärd, istället för den billiga vikingavarianten jag har i brist på annat och som till nöds fungerar som "arvegodsvapen" för en bondesoldat runt år 1300.
Men jag behöver egentligen en ny folkvandringstida "gambeson" eller "thoracomachus" som romarna kallade det, och jag vill så gärna, gärna, ha en ringbrynja, en haubergeon i varje fall, som passar i både järnålder och medeltid. Och så en Cervielle med mått som rymmer min huvudknopp med vaddering och brynja...
Hugga, så mycket man vill ha, så lite pengar, och inte så mycket att byta med för tillfället. Suck...
Ja, nämnde jag att jag vill sy ett 1600-tals kyller och ett fjällpansar i läder.