Hundehalsbånd

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Hundehalsbånd

Inläggav Halvor » 21 april 2009, 22:10

Jeg gjorde en byttehandel med keramikeren i KH1308 og lagde et hundehalsbånd til hunden hennes, Castro.

Dette er slik det ble:

Læret er farget svart i jernbad.

De blomsterformede beslagene er laget etter funn fra Uvdal, Norge, datert til begynnelsen av 1300-tallet. Man kan se avtrykk i læret etter den originale formen på beslagene. Hullforsterkningene ser ikke ut til å ha hatt samme blomsterform.

Bild

Bild

Bild

Spennen er laget etter et britisk funn av en sporespenne fra London, ca. 1200-1300-tall. Spennen fra London har ikke en slik ring montert, men andre funn av liknende spenner har det. Den bakerste kroken skal visstnok være til å hekte i selve sporen.

Bild

Bild

Bild

Selvsagt glemte jeg å ta et bilde av det ferdige hundehalsbåndet [:I], men regner med at den nye eieren gjør det for meg....
Halvor
Halvor

Inläggav Sarjeant Laurents » 21 april 2009, 23:16

Veldig fin Halvor!

Spes imponert over spennen.

Har tenkt på og lage ett til bikkja før sesongen, men har ikke funnet noe og gå ut fra eller kopiere. Hadde passet fint i.o.m. at jeg skal i gang med nytt sverd-oppheng til 1 1/2 hånderen.

Vet du om noe som passer, ganske nøyaktig 100 år senere?
Vi i Frilansene ligger jo som sagt 100 år senere enn dere nettopp i år. Tror du det ville være store forskjeller? Tenker da mest på beslagene...

Nil desperandum - Nunc est bibendum
Sarjeant Laurents

Inläggav Anders Lindkvist » 22 april 2009, 06:29

Riktigt fint! Jag är också i tagen att göra två nya medeltida halsband till hundarna. Jag hade en tråd uppe om detta på forumet och det är lite ont om bra originalhalsband. Men nu inspiererade du mig till att göra nya!

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Frej » 22 april 2009, 11:53

Redigt snyggt Halvor!
När du böjde upp öglan ute i vänsterkanten, värmde du på nåt då innan eller gick det att kallsmida?

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Halvor » 22 april 2009, 12:37

Jeg glødde den og bråavkjølte den. Så tok jeg den kald.

Bild

Ferdig halsbånd!

Halvor
Halvor

Inläggav cat » 26 april 2009, 20:37

Her er et bilde av Castro i sitt nye bånd[:D]
Bild
Bild
Takk Halvor , vi er veldig fornøyde[:D]
Cathrine
cat

Återgå till Bostäder och husgeråd