Nja inte helt fel men inte vikingatid. Denna bild är från 1340-talet och påminner klart om detta lilla hus. Vad ska du ha den till? Det finns andra liknande konstruktioner täckta med granris i samma manuskript.
Jisses - får mig att minnas mina numera preskriberade år inom SCA under tidigt 90-tal. MTV-04 (tror jag det var) så hade Niklas Westen med sig en skapelse som bestod av ett stort A-ramstält på rätt höga brädväggar. I A-ramen fanns ett sovloft...
Men varför vill man ha en sån där... skapelse istället för ett vanligt tält?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Bra fråga...
För att jag kan bygga denna skapelse gratis på två dagar och det kostar mig betydligt mer och tar mig betydligt längre tid att fixa till ett tält skulle mitt svar vara.
Men å andra sidan är det inte värt värst mycket att det är gratis och lätt att göra, om det visar sig vara "oanvändbart", därav denna tråd.
Hyddan är lika bra, eller dålig om man vill, att bo i som ett a-ramstält (golvyta kontra takhöjd), med ett stort minus på vikten av allt trä. Om du har plank och möjlighet att frakta dessa så tycker jag att en marknadsbod stor nog att sova i är ett bättre alternativ. Det finns bilder på sådana har jag sett.
Här en bild med både temporära och mer permanenta marknadsbodar.