[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Mästermyrslåset

Mästermyrslåset

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Mästermyrslåset

Inläggav fafner » 16 juli 2009, 17:51

Jag har "The Mästermyr Find" Men jag kan inte lista ut hur låset fungerar, det ser ju ut som en blandning mellan ett draglås och ett vridlås, det är ju ett L format "nyckelhål".

I boken står det " The keyhole now corroded, had one vertical and one horisontal slot "... "Its form inicates a simple thin hooked key of completly different type from the keys with multi-toothed bits which are included in the find (nos. 2 and 3)". Mästermyr p. 8

Jag antar att det fattas några delar i låsmekanismen på fyndet?

Det finns även hål i korsform på "låskolven" som jag ej fattar vad de har hört till?

Så var finns det bra beskrivningar på lås, och är det någon som har bilder på en bra rekonstruktion av mästermyrskistans lås?
fafner

Inläggav Ny Björn » 17 juli 2009, 10:03

Mästermyrskistans lås är ett klassiskt draglås av den variant där nyckeln sticks in vertikalt och vrids ett kvarts varv varvid den frigör de fjädrar och spärrstift som håller låsregel/-reglarna fixerade. I nästa moment dras mekanismen och regeln åt sidan så att överfången (låshällorna som håller locket fixerat) kan lossas och locket öppnas. Nyckelhålets L-form kommer sig av att nyckeln används till att dra hela mekanismen/regeln åt sidan (ingen nyckel till kistan ingår bland de fynd som registrerats från fyndplatsen). Den korsformiga ursparingen i låsmekanismen bör ha samband med nyckelns konstruktion. Vad jag vet så har ingen exakt replika av kistlåset tillverkats - hitintills.
Lite olika låsvarianter hittar du [url="http://www.historicallocks.com/sv/site/historicallocks/Artiklar/Las-for-kistor-och-skrin/Lasbara-kistor/"]här[/url] (jag tror dock inte på den översta rekonstruktionen efetrsom den avviker helt från övriga låskonstruktioner under vikingatid).

/N B
Ny Björn

Inläggav fafner » 17 juli 2009, 10:49

Ja det ser ut som att det skulle kunna vara en sådan variant, men nyckelhålet är ju rakt horisontellt så hur får man in en nyckel med taggarna så som på bilden?
Bild
<i>Bild från Assa Abloy www.historicallocks.com</i>
Taggarna skall ju antagligen passa in i de korsformiga hålen och trycka upp bladfjädrarna. Men då nyckeln måste vara plan för att få in den i nyckelhålet är det ju knepigt?

Då låsregeln är minst ett par mm måste ju de tre taggarna gå igenom regeln, trycka bort bladfjädrarna ett par mm till så att de går fria från stoppet på låsregeln så bör de sticka ut ca 8-10 mm (upskattat i bilden från Mästermyrsfyndet).

Hur ser låset ut på rekonstruktionen på Historiska, vem har gjort den rekonstruktionen?

Sedan förstår jag fortfarande inte varför det är tre korsformade hål? Är det två taggar som går igenom de korsformade hålen till höger, eller var det en tagg som gick igenom det till vänster (i fig 2 s8, Mästermyr Find), användes alla tre hålen så var nycked definitift inte "simple thin hooked key"
fafner

Inläggav Ny Björn » 17 juli 2009, 21:02

Om jag minns rätt så är låset bortprioriterat på SHM:s rekonstruktion - lite enligt "syns-inte-finns-inte"-principen (nu var det ett tag sedan jag kikade på den dock så jag kan minnas fel - mästermyrskopiorna är ofta utlånade så det är svårt att bara kila ner och kika...). Jag skall försöka kolla upp det hela lite mer - men nu lär det dröja en sissodär 3 veckor innan jag är åter hos mina böcker, så det kan ta lite tid.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 17 juli 2009, 21:59

Nå, [url="http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=74796"]HÄR[/url] finns i alla fall en skiss av regelns mittparti med delar av mekanismen.

/N B
Ny Björn

Inläggav fafner » 17 juli 2009, 23:09

Härligt! Orginaldokumentation från en analys, det gillar jag! Nästan lika bra som att pilla själv!

Men där står det att det är korsformade tappar! Då har nyckeln alltså haft motsvarande hål och hakar tag i låsregeln.

Frågan är då om man behöver lyfta fjädrarna och spärren är statisk.
Dvs inte som i bilden från historical locks där nyckeln lyfter bladfjädern så att låsregeln kan gå förbi (spärren sitter på låsregeln). På Mästermyrslåset är den nog bara där för att trycka fast låsregeln på plats.

Nu börjar jag förstå hur låset fungerar...

Fattar dock inte vad de sneställda nitarna och bygeln har för funktion och hur de sitter fast.
fafner

Inläggav Ingemar » 18 juli 2009, 09:20

Bygeln spärrar ju fjädern! det är däför du lyfter fjädern med de tre pinnarna på nyckeln. Att nitarna ser krokiga ut beror nog på att de fått sina smällar vid låsningen.

Ingemar
Ingemar

Inläggav fafner » 18 juli 2009, 16:27

Men enligt anteckningar är det ju inte hål utan korsformiga TOPPAR dvs, du har inget på nyckeln som sticker igenom och lyfter fjädern (som på ett vridlås).
Sedan ser det ut som nitarna sitter på undersidan, dvs inte på samma sida som bladfjädern.
fafner

Inläggav Ingemar » 18 juli 2009, 19:51

De korsformade topparna som sitter där är pinnarna från nyckeln som sitter fastrostade i regeln. där måste vara hål annars faller hela konstruktionen och funktionen. Det är bygeln som är nitad på undersidan av regeln.

Ingemar
Ingemar

Inläggav Ingemar » 18 juli 2009, 20:12

Bild
Försöker lägga in en bild från photobucket, hoppas det lyckas!
Det är en bild på orginallåset från insidan av kistan. där ser man hur fjädern ligger an mot låsregeln, till höger är spärrbygeln du har sett nitarna på. de syns på den översta vyn som är sedd underifrån. på nyckeln finns normalt en spets längst fram som styrning och det borde finnas ett styrhål på regeln för detta. Därfår tror jag det har varit en vinkel neråt från regeln med detta hål, den har jag ritat in med rött.

Ingemar

(...redigerar /N B)
Kanske någon snäll kan tala om hur jag får in bilden direkt i inlägget
Ingemar

Inläggav fafner » 18 juli 2009, 21:39

Okej, du kan ha rätt men om topparna hade suttit fast på nyckeln, hur hade man fått in nyckeln i nyckelhålet? Jag tror topparna var nitade på regeln och att att nycken hade hål.

De sneställda nitarna ser inte ut som de är fastnitade på spärrbygeln. Inte på denna bild i alla fall!
http://catview.historiska.se/catview/Ca ... width=2000

Jag tror vi måste se en bild från de riktiga låset samt veta hur spärrbygeln sitter fast, på regeln eller inte!
fafner

Inläggav Ingemar » 18 juli 2009, 22:02

slitsarna i nyckelhålet är ca.8mm breda. det är inget problem att få in en nyckel där.

Om pinnarna sitter fast i bygeln vad ska i såfall lyfta fjädern?

Ingemar
Ingemar

Inläggav fafner » 19 juli 2009, 08:33

Okej, kan vara så. Men då har Greta Arwidsson fel när hon skriver <i>"The bolt consists of of a square rod , now damaged and bent at the end, with an expanded disclike central part. <b>Riveted to the disc are the ward plate and three cruciform wards</b>, each 0,5 cm high." s.7 Mästermyr Find.</i>

Är det en nytolkning (ang. att det är nyckeln som har rostat fast) som du har gjort Ingemar eller vem har gjort det?

Sen skriver hon nått om the ward plate ovan och det är frågan om det är nitarna och järnbläcket som menas med det?
Hantverkare brukar sällan göra nått i onödan och att göra korsfromiga tappar som skall passas in i korsformiga hål verkalr lite långsökt, om det är ett vanligt vridlås/draglås så hade det ju räckt med tunna platta spetsar som går igenom hålen (dvs ena delen av korset) för att nyckeln skulle fungera (presis som på den övre bilden från historical locks).

Som sagt intressant att göra en rekonstruktion av detta...
fafner

Inläggav Ingemar » 19 juli 2009, 09:35

Jag har studerat det här länge för att göra en rekonstruktion för eget bruk och kommit underfund med att mycket av det här handlar om uteslutning och slutledning. Jag har inte stirrat mig blind på det Greta Arvidsson har skrivit utan har försökt komma underfund med hur det kan ha fungerat. jag har aldrig läst den engelska texten du refererar till men har tittat en del på det handskrivna papperet du har lagt ut i ett tidigare svar. Där står en kort notering om 3 korsformade tappar på 5 mm. men där står inte som i den engelska att de är nitade till den plana ytan av regeln! därför drog jag en slutsats om att hon kunde ha misstolkat dem och att det kanske var rester av nyckeln som satt där. Hur man än vänder det hela så finns där en fjäder som absolut måste lyftas för att frigöra låset för att kunna dra det hela åt höger, och då står det hela klart för mig att tre hål måste vara det logiska där tre tappar från en nyckel pressar fjädern uppåt så att regeln kan komma förbi spärren. Fynd av nycklar med två eller tre tappar finns det många av i materialet.

Tror inte jag kommer så mycket längre i det här ämnet. Det vore bra om någon mer insatt i ämnet la sig i det här. Vore intressant att få veta om något har framkommit i "modern" tid, bra bilder eller skisser kanske?

Ingemar
Ingemar

Inläggav fafner » 19 juli 2009, 11:21

Som sagt, jag trodde först även att det var hål och det var en vridnyckel som lyfte upp fjädern som du beskriver, men jag är inte så säker länge.

Sitter spärrbygeln fast på regeln måste man ju lyfta fjädern som du säger, och då måste det finnas hål för att lyfta fjädern på dedvanligt sätt.
Men om den sitter fastnitad på låsets framsida är det ju ingen spärr utan bara en styrning och har missupfattats som en spärr... Och då kan ju en platt nyckel med korsformade hål ha använts för att haka tag i dregregeln för att sedan skjuta regeln för att öppna låset.

Vi behöver som sagt några bilder eller se påorginalet om vi skall komma längre, jag skall modellera upp en 3D modell så kan vi se hur det kan fungera med de två olika teorierna, kul med rekonstruktioner och experimentell arkeologi;-)

Ingemar hur långt har du kommit med din rekonstruktion?
fafner

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd