Kilar under vikingatid?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kilar under vikingatid?

Inläggav Vesuvius » 23 augusti 2009, 11:14

Hej! Jag ska snart sätta igång med min nya vikinga, eller egentligen mellan-anglosaxiska, kjortel (800-tal). Nånstans har jag hört att man inte ska ha mittkilar på tidiga dräkter utan bra sidokilar. Vad tror ni om det? Logiken säger ju att när folkvandringstidens dräkter övergick till vendeltid och vikingatid så började man sätta kilar i sidosprunden. Men samtidigt, med de funky skärningar på skört som finns i Hedeby (900-tal?) så vore ju inte en mittkil så mycket att orda om? Visserligen är det skillnad på var i Europa, men... jag tycker mittkil ger en bra silhuett. Vad säger ni?

MVH Rickard
Vesuvius

Inläggav Kakan » 25 augusti 2009, 12:02

Min gissning är att kjortlar som är öppna fram- och baktill i första hand är gjorda så för att underlätta ridning - i andra sammanhang blir det ganska onödigt(möjligtvis som en åtgärd för att underlätta rörligheten om man har många klädlager på sig). Det står litegrann om dessa sk bladkjortlar i "Bockstensmannen och hans dräkt". Det finns tydligen bara ett fynd, Moselundskjorteln, men det är förstås senare än 800-tal, snarare 1200-tal (någon ville datera den "yngre järnålder"). Den kjorteln har två kilar i vardera fram- och bakstycke, och öppningen är mellan kilarna. I sidan är kilarna hela. Ärmarna är formskurna och riktigt snitsiga. Hoppas det är någon hjälp!
Kakan

Inläggav Vesuvius » 25 augusti 2009, 12:36

Fast jag menar snarare om när man började sätta kilar fram, bak och i sidorna á la kragelund eller bocksten, så jag tror du missförstod mig lite. [:)] Jag har som sagt hört att det är ett sen-vikingatida påfund, och undrar bara om nån kan bekräfta eller dementera.
Vesuvius

Inläggav Matti » 25 augusti 2009, 15:48

Tja, det är nog säkrast att betrakta det som ett senvikingatida drag. Men vem vet... Kilar i sidan finns på en tunika från Altaj som jag tror är 200 e.Kr, exempelvis. Vet inte när Bysans började med kilar på allvar heller.

Men säkrast är att du kör med sidslitsar för ett såpass tidigt intryck.
Matti

Inläggav Vesuvius » 25 augusti 2009, 19:45

Kilar i sidorna tror jag visserligen är helt koscher, men jag menar att ha kilar fram och bak också.
Vesuvius

Inläggav Vendel » 25 augusti 2009, 21:00

En av skjöldehamnsplaggen (995-1029) har kilar framtill och baktill. Sedan finns det ytterligare två möjliga plagg som tolkats som plagg med kil fram och/eller bak. Det ena är ett Birkaplagg som tolkats antingen som en kjortel med kilar fram och bak eller som en rock/jacka som är öppen ifram men har kil i bak. Det andra plagget är från Hedeby och ska ha kil både fram och bak. Tolkningen av Hedeby- och Birkaplaggen har i båda fall gjorts av Inger Hägg.

OCh ja, mittkil ger en snyggare siluett.

Vänligen,

/Ville (med kilar på alla ställen)
Vendel

Inläggav Svanhild » 28 augusti 2009, 22:56

Jag har en vikingatida klänning gjord av ryskan Katja (Silver Katur/wolf). Hon sägs bara göra efter fynd. Dock kan jag inte stå för om det är sant som hon säger.

Men när det kommer till kilar, så tycker jag själv att sidokilar inte räcker till. Klänningen blir fortfarande lite tight, och sidokilarna kan förvisso göras större, men då har jag fortfarande problem med att jag tycker att klänningen inte följer mina rörelser. Det känns som om jag blir hindrad att gå om jag inte har kilar fram.

Kilar framtill för endast för ridningen skull tror jag inte. Jag är själv ryttare, med egna hästar som fått utstå att jag rider i klänning, och det behövs enorma mängder tyg och kilar för att den ska ligga bra över en hästrygg.
Såvida inte klänningen är slitsad, då går det med mindre tyg.
Svanhild

Återgå till Kläder och textila hantverk