Den första är tillverkad efter ett orginal av ryske hjälmsmeden Wilhelm von Helmschmidt som i sin tur tog designen från en rysk barnbok. Ett slags mellanting mellan 1100-talets potthjälmar och de senare tunnhjälmarna.
Den är smidd av mig i 2 mm plåt. Den har en patina efter många års användande med viss rost. Om det är ett krav från köparen kan jag montera isär och polera om. Bilden visar den i nyskick. Pris: 2000 kronor + frakt. Vid ompolering vill jag ha 500 för arbetet.
Den andra är en vanlig potthjälm också tillverkad utav mig. Har dock valt att göra ansiktsplåten mycket spetsigare till skillnad från många exemplar som har mer rundade ansiktsdelar. 1.5 mm plåt. Jag lyckades inte helt jämna till plåten mellan nitarna i toppdelen, varför den vikta kanten är belagd med bulor. Detta syns ej på bilden, men jag vill att köparen ska veta detta. Bilden visar den i nyskick. Vissa repor som är ofrånkomligt efter användande finns. Pris: 2500 kronor + frakt.
Båda hjälmarna är ofodrade och passar huvudstorlek 54-58 beroende på vilken stoppning man vill använda.
Jag finns i Eskilstuna/Västerås.
andreaskirs@hotmail.com
073 90 90 705