Brittisk guldskatt

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Brittisk guldskatt

Inläggav Olov » 25 september 2009, 15:50

Olov

Inläggav Vendel » 25 september 2009, 18:29

Fantastiskt!
Vendel

Inläggav Mjödbjörn » 25 september 2009, 20:17

tacka vet jag folkvandringstiden [:)]
Mjödbjörn

Inläggav Olov » 25 september 2009, 21:05

Man kan inte annat än hålla med. Synd bara att vår egen moderna motsvarighet Finnestorp är så dåligt presenterad. Var på utställningen i somras och blev mycket besviken.
Olov

Inläggav Matti » 26 september 2009, 13:10

Beror på att den inte kommer i närheten av nämnda fynd, Olov!
Dessutom är ju Finnestorp ett krigsbytesoffer, inte ett depåfynd som det nya saxiska fyndet. Men det har gjorts en hel del flashinga depåfynd från folkvandringstid i Sverige. Många innehåller dock mest romerska mynt i mängd eller en massa råguld. Tureholmskatten var sannolikt ohemult guldrik, men inte med föremål. Föremålen tenderar vi att hitta i gravarna och ibland i offer.

Jag vill ha en 500-tals seax med ett hjalt och med de dimensioner som hajtet tycks indikera! [:p][:p]

Dessutom, vet ni om det finns någonstans på nätet där jag kan se texten till den bibliska inskriptionen på latin? Vore kul att ha den på skölden, men för att krångla till det skriva med gamla runraden! [:D]
Matti

Inläggav Matti » 26 september 2009, 13:32

Nu har jag hittat en som skrivit av texten på latin!

Här är ett direkt citat från flikrlänken...

The suitably warlike inscription, mis-spelt in places, is probably from the Book of Numbers Ch. 10 v 35 and reads:
"Surge domine et dissipentur inimici tui et fugiant qui oderunt te a facie tua", which is apparently roughly equivalent to:
"Rise up O Lord, and may thy enemies be dispersed and those who hate the be driven from thy face."
Matti

Inläggav Olov » 26 september 2009, 17:14

Är det därför Finnestorp är så dåligt presenterad? q; Jag skrev det där med ett visst mått av ironi.
Olov

Inläggav Valdemar Sappi » 30 september 2009, 19:59

Rapportera gärna när dom hunnit försöka pussla ihop någon hjälm. Om nu materialet räcker till det.
Särskilt nyfiken på religiösa prydnader. Som på Benty Grange hjälmen. http://wychwood.wikidot.com/kit-helmets
Den har enligt den här sidan Frejas <s>björn</s> svin ovanpå och ett kors framtill vid näsan. Den menas visst också ha varit dekorerad med <s>björn</s> hår.

Wollaston (Pioneer) har något svårtolkat ovanpå. Någon som försökt analysera just prydnader på främst angel-saxiska hjälmar? Fast gissar att underlaget är för tunnt.

Försökt föreställa mig var den där otroligt dekorerade biten som skall sitta på en hjälm, egentligen har suttit. Någon? Kan inte se det... En påhängd kindbit kanske?
Valdemar Sappi

Inläggav Matti » 1 oktober 2009, 15:52

Det lär nog bli svårt att pussla ihop en hjälm av det där. Vad vi vet så kan det ju röra sig om prydnadsbitar från flera hjälmar.

Figuren på Betty Grange hjälmen är ett vildsvin (boar), inte en björn, för övrigt. Vildsvinet kopplas omväxlande till Frej eller Freja, och kelterna höll vildsvinet som det äldaste av djuren och ansåg att det förkroppsligade deras krigarideal.
Angelsaxarna verkar ha haft liknande ideer om vildsvinen och i nordiska sagor kopplas galten ihop med svearna.
Matti

Inläggav Valdemar Sappi » 1 oktober 2009, 17:16

Jag trodde bilderna bara var på ett litet urvl av det som hittats. Kan inte låta bli att hoppas att det är så. Verkar vara ganska hemligt det hela än så länge. Ta nu inte hoppet ifrån mig! [;)]
Valdemar Sappi

Inläggav Matti » 1 oktober 2009, 20:45

Ja, det är på ett litet urval, men det är fråga om guldföremål. Du gjorde inte hjälmar i rent guld. Det som var av guld var dekor av olika slag som var fästad på stommen. Sålunda kan det bli svårt att säga något om hur hjälmen med dekoren egentligen såg ut, annat än om man baserar det be kända fynd, vilket leder till att ingen ny variant lär dyka upp.

Snygga dekorer javisst, men inget hel hjälm.

Dessutom är det inte speciellt hemligt såvitt jag kan se. Du kan ladda ned en hel fyndlista som PDF och alla föremål är upplagda på deras flikrsida.

Bara att kolla på vad som bedömts vara från hjälmar. Och hoppas man för mycket kan man finna det man hoppas på fast det inte finns.
Matti

Inläggav Frej » 1 oktober 2009, 22:53

Kindskydd är väl en ganska bra gissning, har svårt att se var en så stor bit, som också är i princip intakt, annars skulle ha suttit.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Johan Käll » 2 oktober 2009, 15:28

Svinet är även förknippat med Freja i hennes krigar roll. Hon gjorde ju en deal med Oden och hälften av krigarna kommer till hennes hall istället för valhall. Hon red till strids på Hildesvin (hildegalt).

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Max Gullberg » 2 oktober 2009, 18:16

Hildegalt ja, det byter ju Stridssvin så ja..
Max Gullberg

Återgå till Forskning