Tält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Tält

Inläggav are » 3 februari 2009, 20:29

Vi funderar på en paviljong från spqr, Wagner oktagon,undrar om det finns någon som har någonnerfarenhet av deras tält.
[?]
are

Inläggav Eric Hejdström » 3 februari 2009, 21:58

Inte just den modellen, men har sett och använt landsknecht modellen några gånger. Mycket enkel konstruktion och mycket hållbara produkter. Lätta att sätta upp och använda. Maskinsydda tält, men alla detaljerna är bra kvalité. Vill man ha handsytt är det bara att göra själv eller lägga till en ganska nätt summa...
Eric Hejdström

Inläggav are » 4 februari 2009, 09:26

Tack för den infon.
Vi har funderat på många olika alternativ och ser nog att det är ett stort projekt att sy en egen paviljong även om det har förfäktat oss några gånger.
Problemet är ju att när man inte varken sett eller kunnat ta i det man vill köpa så känns det lite som grisen i säcken speciellt vid en så pass stor investering.
are

Inläggav Olof den gladlynte » 4 februari 2009, 10:12

Samtidigt ger det en speciell känsla att göra sitt eget tält...vår förening är nu inne på vårt andra. Här finns en bra "ritning": http://lena.torps.net/medeltid/medieval_pavilion.htm
Vi har haft denna som utgångspunkt men förändrat en del detaljer...

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Eric Hejdström » 4 februari 2009, 10:30

Den "speciella" känslan brukar dock innefatta hat, ångest, vemod och allmän ilska när man suttit där och försökt få ordning på skrället. Har annars en paviljong som är 4,5m hög, 12-kantig och 5,5m i diameter nertill som jag vill bli av med. Av samma typ som den i länken ovan. Knäppning till öppningarna behöver fixas och en av sömmarna mellan topp och duk behöver repareras nån halvmeter. Men om nån orkar fixa det själ så kan ni få en rejäl paviljong bra billigt... Eller två. Har faktiskt fler.
Eric Hejdström

Inläggav are » 4 februari 2009, 11:55

Ja det är det där med tid och besvikelse.
Har sytt en gambeson för hand och håller på med ett Visbyharnesk så att ge sig på ytterligare ett sömnadsprojekt och av den här storleken känns lite övermäktigt just nu även om tillfredställesen att skapa och tillverka är stor efteråt så.....
Bild och pris på vad du har kunde ju vara intressant Erik.
are

Inläggav Eric Hejdström » 4 februari 2009, 15:30

Maila mig så ska jag se om jag har nån bra bild på paviljongen. Tror inte jag har nån bra bild på den lilla dock. Mailadressen finns i min profil.
Eric Hejdström

Inläggav grisi » 3 november 2009, 20:57

Är det sannolikt att tälten som folk hade när de var ute och reste, såg ut som paviljonger? Känns lite omständigt att släpa med sig!
grisi

Inläggav Eric Hejdström » 3 november 2009, 23:12

Skulle tro att man sov i dom kläder man hade under vad tak som fanns att tillgå. Att sova under bar himmel med mantel eller filt runt sig var nog vanligare än tält... Även ett mindre tält väger en hel del att släpa på om man jämför med moderna lättviktstält.
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 4 november 2009, 01:36

nå, nu tar du i.

Våra tält väger inte så mycket och de små (med plats för två-tre soldater i ) bär man utan problem två stycken.

De större (med plats för minst 8 i) har vi inte haft med ut på längre marscher men jag tror nog att en bär ett sådant utan problem om man fördelar lite av den andra utrustningen.

Sedan, för att svara på Grisi, beror det på vad man menar med 'folk'. Pavilijonger bodde troligen lite finare folk i. Och en armé bär inte allt med sig. man använder klövjehästar, packåsnor och vagnar.

Det troliga är nog som Erik säger för den enkla soldaten.
Man har en filt att dra över sig.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav grisi » 4 november 2009, 08:32

Jag tänkte mest på civila människor, inte soldater. Lite senare i historien var det ju ett väldigt resande på åtminstone finare folk och deras tjänstefolk. Hur var det på medeltiden, höll sig folk hemma då i större utsträckning?
grisi

Inläggav Johan Käll » 4 november 2009, 16:54

nej de reste en hel del, men det fanns ju faktiskt lagstadgade värdshus längs med vägarna...

Sedan kunde man säkert få bo i en annans bondes lada, gästfrihet var nog något man kunde räkna med

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 4 november 2009, 19:25

Johan, klart jag tar i. Tält är trist att släpa på till fots ju.. Och om man jämför så är det ju rätt stor skillnad. Men jag sover ju iofs hellre i tält när det regnar än under bara en mantel.
Eric Hejdström

Återgå till Bostäder och husgeråd