Nya fynd i älvdalen

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Nya fynd i älvdalen

Inläggav bowyer tom » 28 november 2009, 19:37

Nya fynd i älvdalen tycks visa på mänsklig aktivitet redan för 11.000 år sedan, skriver Norrländska Socialdemokraten... Detta gör att man får skriva om istidskartan, samt fundera i nya banor kring människans invandring i landet. Detta säger arkeologen Olof Östlund... Norrbottens Museum planerar en presskonferens under kommande vecka vid fyndlokalen i Kaunisvaara...

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=5031394
bowyer tom

Inläggav Johan Käll » 29 november 2009, 08:22

Dessutom hade de väl hittat en stålyxa från ...typ 2000 innan kristus väl?
Samt järntillverkningsluppar.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav bowyer tom » 29 november 2009, 18:03

Mja, om stålyxor från bronsåldern vet jag ringa eller intet. Jag är mest så fascinerad över att invandringsvägarna måste skrivas om på samma sätt som till den panamerikanska kontinenten.

https://genographic.nationalgeographic. ... atlas.html

Kolla här tillexempel...
bowyer tom

Inläggav Matti » 30 november 2009, 09:33

Nä nu...
Kaunisvaara!!! KAUNISVAARA! Det är inte långt söderut från där min mormor och morfar bodde, Pissinemi! Nästan hemma. Bara lilla Khilangi emellan.
Och i Pissinemi finns det lämningar som jag och min fru dokumenterade på förfrågan från släktingar i byn. Inte så gamla troligen, men en rund nedgrävd hyddbotten troligen!
Matti

Inläggav Johan Käll » 1 december 2009, 02:33

Säg inte det Tom, en del redan existerande teorier talar om 'fickor' av människor i fjordar och andra ställen under Istiden. Såsom tex Kari Tarkainen skriver lite i förbigående på sidan 14 i 'sveriges Österland'.

På länken du lade upp visar de ju också en vandringsväg och 'Saami culture' redan runt 10.000 fk?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Valdemar Sappi » 1 december 2009, 08:53

Ni fattar ju ingenting! Eskimåerna kommer egentligen från våra isfjordar! ;-}

Nytt för mig. Gammalt för er? Urhäftiga Jakriborg. http://www.snevide.com/jakriborg/jakriborg.htm

Min nästa bok blir om Visby 1361: http://niels-ebbesen.com/bok2.htm
Valdemar Sappi

Inläggav Frej » 1 december 2009, 11:19

Mm... fint ställe det där, dock går det väl att ana ett visst glapp bak till senaste isavsmältningen?

Men angånde ämnet, är det verkligen så stort det där? Trodde inte iskartan var så absolut att inga undantag kunde smyga sig in.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Djingis Khan » 1 december 2009, 12:21

Jag vill inte förta någons glädje, men historien behöver inte alls skrivas om. Vid en snabb bläddring i Stig Welinders volym 1 om Sveriges historia (2009) ser man att Tornetrakten låg vid isranden kring 10 000 år fvt, och det vore ju märkligt ifall jägargrupper inte hade uppehållt sig i området. Fynden är naturligtvis fantasitiska pga sin höga ålder, men knappast förvånande.
Djingis Khan

Inläggav Matti » 5 december 2009, 19:20

Spelar ingen roll vart isranden låg. Vart den legat har man vetat ganska länge. Men i arkeologin gäller strikt att "Inga fynd, inget folk".
Och det finns tillräckligt med arkeologer som lyfter på ögonbrynen och kanske muttrar. "Kan det vara möjligt?".

När bosättningen i Voullerim upptäcktes på tidigt 80-tal, så var det flera som ansett att man inte behövde leta egentligen, för det kunde ju inte finnas så mycket i Norrland på stenåldern. Vem ville bo där?

Det var först i och med att Norrland fick en egen arkeologisk institution i Umeå på 70-talet som en ordentlig forskning kring Norrland kom igång. Innan dess så fanns det några tappra arkeologer i Uppsala som verkligen gjorde något, den mest betydelsefulle är utan tvekan Gustaf Hallström, följd av Evert Baudou.

Visst har jag tänkt på det där och drömt om det, men inte trot att någon skulle ge tillräckligt med resurser för att sätta igång ett allvarligt sök. Och visst, det var först när man behövde gräva på grund av den där gruvan som fynden kom. Sveriges arkeologiska karta är i mångt och mycket kartan över stora byggnadsprojekt under 1900-talet.

Och Valdemar. Hur vore det om du slutade med att använda forumet nästan enbart för att propagera för dina skrifter, och dessutom göra det i trådar utan någon som helst anknytning till ämnet! [:(!]
Sorry, men faktum är att din reklam endast gör mig avståndstagande till dina verk. Möjligen är det för att jag som Aspergerperson reagerar annorlunda, men personligen känns det bara jobbigt påträngande.
Matti

Inläggav Valdemar Sappi » 6 december 2009, 08:32

Min kommentar om Eskimåerna var seriöst menad. Jag har då engång lärt mig det som så att vi inte vet exakt hur snabbt isen drog sig undan, och att det hela skedde ryckvis. Blev inte förvånad över de nya fynden.
Men studsade till lite inför tonläget i Johan Källs första kommentar. Kanske styrde det att jag valde svara med en klackspark.
Nå nu känner jag ju Johan Käll som en man med många kunniga inlägg och gissade att Tom och Johan känner varandra väl, så att tonläget var OK därför.
Nej Matti, det är så att jag läser mycket och skriver lite. Läser just nu mycket intresserat om klädedräkters riktighet eller inte. Någon gång skriver jag och försöker tillföra något av min kompetens som är ganska annorlunda än mångas här. Utan att nämna min bok. Men mest så bara läser jag.
Nu har då jag uppfattat tonläget här som mycket tillåtande. Även om det är märkligt många inlägg typ "kan du skicka mig en bild på mail" och annat som borde skickat privat istället för som inlägg. Fast det kanske moderatorerna lite vänligt försöker stävja genom snälla diskreta mail. Vad vet jag...
Nu är det ju ändå så att vi alla här lever i skuggan av Visby 1361, så en liten rad om en ny bok om det intresserar nog ändå några här.
Vore det bättre att göra som Johan eller Frej. Alltid ha en reklamrad längst ner?
Valdemar Sappi

Inläggav Eric Hejdström » 6 december 2009, 12:58

Det är skillnad på reklam för en produkt eller en hänvisning till egen hemsida med hantverk eller sin medeltidsgrupp eller liknande. Vare sig Frej eller Johan försöker sälja något med sina tillägg...
Eric Hejdström

Inläggav Matti » 6 december 2009, 16:25

Det där med att inuiterna skulle komma från våra fjordar vet jag inte var du fått ifrån heller. Det är så absurt att jag inte ens kommenterade det och tog det för ett skämt.
Har aldrig hört talas om det. Såvitt jag vet så finns heller ingen genetisk koppling mellan inuterna på Grönland och i Kanada med vare sig sydskandinaver, samer eller finnar. Om det finns sådana genetiska belägg så är jag den första som är intresserad.

Inuiternas kultur är den del av det circumpolära kulturkomplexet, vari samernas kultur är den ena utlöparen, men man kan finna delar av detta i nordisk mytologi (Bodvar Bjarkes förhistoria) och i den finska mytologin. Det circumpolära kulturkomplexet omfattar inte bara materiell kultur men framförallt den mytologisk värld som har många komponenter som är gemensamma mellan så vitt skilda grupper som nordamerikanska urinnevånare, ainus, tjuktjer och samer.
Men det betyder inte att dessa grupper nödvändigtvis är nära släkt. Snarast är detta en indikation på att denna kulturvärld är mycket gammal och går tillbaka till istiden, när jägarfolken var alla trängda söder om isen.
Snack om små fickor av folk som övervintrat 1000-tals år av avsnördhet från resten av världen är bara rena teorier. Det finns inga konkreta bevis för det. De uppstod under 1800-talet för att förklara mycket gamla fynd i norr, eftersom man utgick ifrån att folk var för dumma i huvet för att göra bra kanoter och båtar.
Istället så har man när man börjat jämföra mer med senistida kulturer söder om isen funnit stora likheter i redskapsmaterialet. Det var alltså inte frågan om några hårdinavlade övervintrare utan om jägargrupper som i takt med värmen vågade sig norrut längs vattnet, sökandes nya jaktlokaler. Korridorer öppnades tidigt genom isen som torde möjliggjort vandringar norrut även från mer östligt liggande områden, som när de nåde nuvarande Nordnorge till fots eller per kanot verkar ha kommit österifrån.

Befolkningen i Europa och eurasien var betydligt mer diversifierad språkligt och kulturellt än vad vi föreställer oss. I och med att Indoeuropeiskans dialekter spred sig med jordbruket och inflyttande bönder, så blev de inhemska jägargruppernas mångahanda språk dränkta. Många tog helt enkelt till sig allt det nya och det blev fler bönder. Några gjorde motstånd men hade i längden ingen chans pga den numerära skillanden.

Baskiskan är idag kanske det enda språk som överlevde av alla de som talades av istidens Europeer.
Vänta bara tills de börjar hävda sina rättigheter som Europas riktiga urbefolkning...

De fenno-ugriska språken är en annan grupp som förmodligen var mer utbredd i Europa än vad den är idag. Det är mycket möjligt att många av skandinaviens tidiga jägargrupper talade någon form av fenno-ugriska, varav många nog är stendöda nu. Endast den samiska, finska och estnisa stammarna av fenno-ugriskan är kvar idag.
Man har gjort en del genetiska studier på stenåldersben, vilket ger en bättre bild av dåtidens egentliga genetiska diversitet än vad studier på den moderna populationen ger. Exempelvis har det visat sig att de jägargrupper som höll sig kvar längst i söder, de gropkeramiska grupperna, verkar vara helt skilda genetiskt från sina grannar som varit inriktade på bonderi.
De gener som bars av jägargrupperna i söder är helt försvunna idag. Vi vet inte än om de var besläktade med jägargrupper i norr, och det blir svårt att kolla, eftersom vi saknar bevarade skelett av den typs som skulle krävas för bra DNA studier.

Men sydskandinavier är främst ättlingar efter de bönder som kom runt 4000 f.Kr eller senare. Säkert så kom en hel del jägargrupper att gå upp i böndernas led, men på hela taget så har deras DNA blivit osynligt. De grupper som höll fast vid nomadlivet och höll sig på sin kant har av allt att döma helt dött ut, och deras språk med dem.

Hursomhelst, från början fanns flera små kulturer som från olika håll kom att dra norrut när nya marker öppnades för dem. Därför kom folk till Skandinavien från många håll, men deras ursprung var Europas och eurasiens istida jägarfolk. På detta sätt kom istidens myter och legender i olika versioner att spridas med dessa mobila och rörliga grupper hela vägen från Skandinavien i väster till nordamerika i öster.

De nuvarande innevånarna på Grönland och i norra Kanada, inuiterna, är sannolikt de direkta ättlingarna till det som jag tror mig minnas kallas Dorsetkulturen. De kom från öster längd nordamerikas norra kant. Det folk som bodde där före dem, det nu kallade Thulefolket, verkar ha försvunnit utan att lämna genetiska spår utan endast sina lämningar och en del möjliga referenser i inuiternas sägner.
Men nej, de kom inte från våra fjordar!
Matti

Inläggav Valdemar Sappi » 6 december 2009, 17:10

Men stop... det var ironi. Och som jag försökte säga. Knappast skrivit så om jag inte reagerat lite på tonläget innan.
Ironi fungerar som så många fått inse inte alltid så bra på nätet.
Och nästa info om boken kommer under 'Sälj' när den är ute på marknaden. Ok?
Fast mycket intressant inlägg Matti. Och självklart kom dom inte från våra fjordar..
Valdemar Sappi

Inläggav bowyer tom » 8 december 2009, 23:16

Sappi!:"Migration to Greenland

Inuit cultures at the mercy of Mother Nature
People have lived in Greenland for more than 4500 years, although there have been long periods when the country has been completely uninhabited because conditions made it impossible. This could have been due to a lack of animals to hunt or in the event of a change of climate that made conditions too harsh for survival. Excavations from throughout Greenland and finds of ruins, tools, bones and clothing bear witness to highly developed cultures that immigrated in several separate waves.

1st wave of immigration: Saqqaq culture
The first immigration from Canada to Greenland took place in around 2500 BC and lasted until 900 BC. The Saqqaq people settled from the southern part of Melville Bay, round Cape Farewell and up the southeast coast to what is today Ittoqqortoormiit. At the small settlement of Saqqaq in Disko Bay the first tools from this culture were found, and the settlement is what gave this culture its name. The culture lived primarily inland and hunted reindeer.

2nd wave of immigration: Dorset culture
The next wave of immigration took place from 500 BC to around the time of the birth of Christ – also via the ice at Thule, then southwards along Greenland’s west coast and probably on to the east coast. The Dorset people brought with them the well-known Inuit women’s knife, the ulo, which is still in use today. Large knives for cutting snow indicate that this was the first culture to have learnt the art of building an igloo. The culture, named after Cape Dorset in Canada, lived primarily on the tundra and hunted land mammals such as reindeer and musk oxen.

3rd wave of immigration: Dorset 2, Norse settlers and the Thule people
Before the end of the first millennium, i.e. before 1000 AD, no less than three different cultures arrived in a third wave of immigration to Greenland. This third wave arrived after the country seems to have been uninhabited for around 800-900 years. The Dorset 2 people arrived in the 8th-9th centuries AD. This group settled primarily around Thule and in North and Northeast Greenland.

It is thought that the Thule people arrived in Greenland in around the tenth century AD. The Thule people settled all the way round the country on both the west and the east coasts.

Greenlanders today are descended from the Thule people, who, unlike the first immigrants, were a maritime race that lived close to the coast and utilised the sea’s resources. The last known immigration from Canada took place in around 1860.

The final immigration in the Early Middle Ages was by Norse settlers, and unlike the earlier immigrations, the Norse settlers came from Iceland and Norway. It is the only race whose arrival in Greenland can be precisely dated, i.e. the year 982 AD, when Erik the Red set foot in South Greenland. The last that was heard of the Norse settlers, who were primarily farmers, was from reports of a wedding held in Hvalsey Church in 1408.

All over Greenland traces of the last immigrant cultures, in particular, can be seen today, and local museums and the National Museum in Nuuk contain comprehensive exhibitions of these cultures."

http://www.greenland.com/content/englis ... _greenland

Men nu var det inte det det handlade om. Hur ska jag veta att du är ironisk eller skämtar till det lite när du skriver att inuiterna kom från våra fjordar???

Folkvandringar. Folkvandringar är allvarliga saker som tål att skämtas lite eller ringa med. Sappi... Vad gäller din bok så ska jag läsa den efter det att jag läst allt som finns skrivet om mitokondrie-dna. Inte innan. Du har lyckats pr´a sönder din bok innan jag ens sett den... Coolt... Eller inte.
bowyer tom

Inläggav Valdemar Sappi » 9 december 2009, 09:34

"Hur ska jag veta att du är ironisk eller skämtar..." Men va nu? Inuiter i Norrland?! Hallå!!!
Vad händer nu? November depp i december? Ni tjõtar! Byt ämne...
Jag fick erbjuden hjälp under tråden "Armborts og annat". Tack för det!
Lite hjälp med "Nidstången" när det blev lite tillfällig hjärnsläpp.
Men efter den här attacken kan man ju undra om andra nya här vågar riskera vara töntiga...
Jag var jätteglad för att hitta det här stället med all dess kompetens. Läser massor av gamla trådar.
Ville bjuda tillbaks med lite av min skärva av kompetens. Men nu slutar jag nog gå hit...
Valdemar Sappi

Nästa

Återgå till Forskning