Bivaxljus

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav my_mmy » 18 december 2009, 18:54

ja men for vikingatid kan ni ju kolla ljuset som fanns i mammen graven. det har ett helt kapitel i boken om fyndet.

/maggie
my_mmy

Inläggav Greven » 22 december 2009, 13:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by leia67</i>

Hej. jag ska denna jul försöka mig på att rulla bivaxljus. har provat några gånger - men hur gör man!? Vaddå diagonalen?
Jag får inte till det. Kan någon please förklara lite utförligt hur man rullar? annars var det intressant med att stöpa. ska nog prova det oxå! God Jul!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Lite sent svar kanske, det är ju snart jul. Att rulla på diagonalen tror jag innebär att man tar sin vaxplatta, skär den i två bitar på diagonalen och sedan rullar. Beroende på vilken kant man läger veken vid så blir ljuset olika tjokt.

Att smälta bivax i vattenbad och sedan stöpa fungerar aldeles utmärkt, och efteråt är det bara att ta bort vaxkakan när det stelnat uppepå vattnet.

Greven
Greven

Inläggav Arngrim » 23 december 2009, 10:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

ja men for vikingatid kan ni ju kolla ljuset som fanns i mammen graven. det har ett helt kapitel i boken om fyndet.
/maggie
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Maggie, skulle du vilja berätta för oss som saknar boken vad det står i korta drag?
På nätet hittar jag tyvärr inget om det.
Arngrim

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd