Mode på Medeltidsveckan

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mode på Medeltidsveckan

Inläggav Daniel G » 31 oktober 2003, 14:02

Modevisning!

I diskussionerna inför nästa års vecka(2004) så har det framkommit flera roliga idéer. En av dessa är att ordna en medeltida ”modevisning”. Denna ska vara gratis och ske på en plats där många kan komma och se, förslagsvis Gotlandsänget eller Almedalen.
Syftet är att visa upp bra och korrekta medeltida dräkter för besökarna, både som inspiration och sporre.
Tanken är också att det är besökarna själva som skall visa upp sina dräkter och berätta lite om dem. Det hela kommer att ges plats i Medeltidsveckans program och materiel för att genomföra detta kommer de att stå för (scen o.dyl).
Deltagarna måste anmäla sig i förväg. Till anmälan måste bifogas dokumentation på dräkten/plagget.

Dokumentation skall innehålla förslagsvis följande punkter:

#61607; Förlaga – bevarat original, tolkning från samtida konst etc.
#61607; Modell – vad är det för plagg och hur bars det
#61607; Epok/tid – från vikingatid till renässans (men gärna kring 1361)
#61607; Material
#61607; Teknik

Medeltidsveckan är mycket positiva till detta. Jag ser detta som ett utmärkt tillfälle att visa hur snygga, korrekta kläder kan se ut. Förhoppningsvis kan detta inspirera fler att komma klädda till veckan och få fler att lägga ner lite mer arbete och tanke i sina dräkter.

Finns det intresse av att ordna en sådan uppvisning? Finns det kanske också någon som kan tänka sig att arbeta mera aktivt med genomförandet?
Kontakta då Medeltidsveckan på Gotland

Hästgatan 4
621 56 Visby
Tel: 0498-29 10 70
Fax: 0498-24 79 80
E-post: info@medeltidsveckan.com
Hemsida: www.medeltidsveckan.com
Daniel G

Inläggav Arild Krake » 31 oktober 2003, 15:31

Ett mycket bra initiativ! Håller man bara på de regler som du skriver så tror jag att detta kommer att bli ett mycket bra inslag under v.32.

Kommer det att finnas möjlighet att på någon skärm visa orginalmålningar så att åskådarna kan se likheterna med de dräkter som mannekängerna bär?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sara Lundström » 31 oktober 2003, 16:28

Jättebra idé! Roligt också för att man (genom dokumentationen) kan visa hur dräkterna är ett resultat av lärande, och att man kan ha praktisk användning av historiekunskaper.

Vad kommer det att finnas för "morot" för dem som arbetar med detta?
Sara Lundström

Inläggav Wobbeke » 1 november 2003, 16:28

Detta låter som en jättebra ide! jag var första gången i Visby nu i sommras och man bara försökte sluka alla snygga kläder man såg. tyvärr fick jag reda på senare att en del inte alls var tidsenliga så om mna gjorde en modevisning och dessutom sa att de va tidsenliga så tror jag det skulle vara en jättetröst både för mig som vill ha ideer och till de som kanske inte har alls nån kunskap förutom det man ser på veckan...
aja skitbra idee!
Wobbeke

Inläggav Sofia » 3 november 2003, 15:44

Jättebra idé!
Är inte säker på att jag själv kommer kunna visa något men jag hoppas det blir av. :)
Bra att det är gratis också.
Sofia

Inläggav Daniel G » 6 november 2003, 15:17

"Vad kommer det att finnas för "morot" för dem som arbetar med detta?"

Vad Medeltidsveckan kan erbjuda för "morot" vet jag inte. Den som är hugad spekulant kan vända sig direkt till medeltidsveckans kansli på tel 0498-29 10 70, fråga efter Marie Flemström.

Vad jag vet är att nästa års budget skall läggas i december och vill man ha med aktiviteter som skall kosta så måste Medeltidsveckan ha dem innan dess.
Daniel G

Inläggav Daniel G » 26 november 2003, 10:03

Var på möte med medeltidsveckan igår och tog upp frågan om "morot". Det som kanske kan bli aktuellt är viss ersättning för resekostnader(färjebiljetter). Kontakta medeltidsveckans kansli om ni är intresserade av att arbeta med detta.

Modevisningen kan lämpligtvis planeras som en naturlig efterföljande aktivitet efter dräktparaden. Paraden anländer till Gotlandsänget där scen finns, musik följer och sen visningen.
Daniel G

Inläggav Daniel G » 16 mars 2004, 17:00

Var det ingen som nappade på att hjälpa till och ordna en visning i Visby i sommar. Jag vill, men kommer inte att hinna.(Det var visst något med ett läger eller två som skulle fixas...)
Annonsering kunde utgå via medeltidsveckans hemsida, med kraven/specifikationerna för deltagande, samt spridas här och via Nordmarks och Nordrikes respektive hemsidor och alla andra som jag glömt här och nu.
Det börjar bli lite bråttom om det ska kunna komma med i programmet.
Daniel G

Återgå till Kläder och textila hantverk