Svärd, harnesk och bössor

Här kan du annonsera om du vill sälja något.

Svärd, harnesk och bössor

Inläggav Alex Nordin » 24 januari 2010, 20:50

Förrådet svämmar över och det är bara att ta sig i kragen och börja sälja av lite av de saker man har liggandes, även om det svider att bli av med dem.

Först ut är mitt långsvärd från Lutel, inköpt 2004 och dessvärre sparsamt använt. Inga större hack i eggen och inga repor, used but not abused så att säga. Svärdet är 121 cm allt som allt och själva klingan utgör 95 av dessa.
Enligt tillverkaren skall det röra sig om en 1400-tals modell men mer vet jag inte eftersom mitt huvudsakliga intresse var fäktning och inte reenactment när jag köpte den. Ett väldigt skönt svärd är det iallafall, hoppas den får en ägare som använder den lite flitagare än mig själv.

Bild

Bild

Till svärdet så ingör en skida i läder med tilhörande bälte och upphängning, allt är Lutel original.

Bild

Nästa till försäljning är ett 1400-tals harnesk smitt av mig själv och med hjälp av Eric Hejdström för många år sedan, det är linoljebränt för att ha som underlag till målning som sedan inte blev av. Nye ägaren kan ju antingen måla upp den, ha den som den är eller putsa den blank igen. Den har rullade kanter i hals och armhålor som sig bör.
Den sitter bra på mig som har en midjevidd på 95 cm, bröstvidd på 110cm och är 187 lång. Har man större midjevidd så kan det justeras genom att bara spänna ut plåten lite, men är man mycket mindre i bröstvidd och kortare så kan det bli svårt att manövrera sig i den.
Den stängs med två remmar som korsläggs bakom ryggen och spänns vid axlarna.

Bild

Sist ut är två gamla bössor jag ropade in på auktion för länge sedan med aspiration på att göra dom bruksdugliga, men hade inte riktigt tid med det hela.
Den första är en europeisk bössa, okänd datering men skall tydligen vara 1800-tal enligt auktioneraren. har tydligen inte använts för skytte tidigare utan enbart som träningsvapen för bajonettfäktning.
Den andra är en nordafrikansk Kabylbössa, ochså den från 1800talet.
Båda är i hyggligt skick, den europeiska skall det inte vara några problem att få skjutklar om man vet vad man gör, den nordafrikanska är jag mer skeptisk till om det går utan att blanda in proffshjälp.
Den europeiska är 130cm lång och den Nordafrikanska är 160cm.
Bild

Bild

Bild

Bild

Priserna som jag har tänkt mig är följande och inkluderar inte frakt.
Svärdet: 2000:-
Harnesk: 1000:-
Bössorna: 1000:- stycket eller 1500:- för båda två

Allting finns i Sthlms området och vill man titta och känna så går det bra efter överenskommelse.
Kontakt med mig sker mailledes på alexnordin @ gmail . com

Eftersom jag inte har en stadig tillgång till internet på grund av jobbpendlande så kan det dröja två till tre dagar innan jag svarar på frågor oftast, så känn er inte ignorerade om jag inte svarar på stört.

Mvh
Alex
Alex Nordin

Inläggav Alex Nordin » 24 januari 2010, 21:45

Glömde skriva i annonsen.
I priserna så är inte frakt inräknat, om man vill köpa något så tar jag reda på kostnaden för olika fraktalternativ och låter köparen välja vilken som känns mest aktuell.

mvh
Alex
Alex Nordin

Inläggav Alex Nordin » 24 januari 2010, 22:06

Harnesket är sålt
Alex Nordin

Inläggav Långe » 26 januari 2010, 22:21

Skickat mail
Långe

Inläggav Lantz » 7 mars 2010, 10:43

är bössorna kvar??
Lantz

Inläggav Alex Nordin » 7 mars 2010, 13:16

Allt jag annonserade ut har fått nya hem och har det förhoppningsvis bra hos sina nya ägare.

Mvh
Alex
Alex Nordin

Återgå till Säljes