Hej!
Jag har fått ett beställningsuppdrag från en krigisk ung man, som vill ha en tabard och lite till inför nästa års medeltidsvecka (så jag har gooooott om tid). Han skickade denna länk till mig: http://www.theknightshop.co.uk/catalog/ ... 100872.jpg
Jag undrar om denna dräkt är en historisk rekonstruktion, eller om de bara har satt ihop något som ser snyggt ut och påminner om medeltiden? Om den inte är HK, vilka ändringar skulle behöva göras (han har pratat om tyska ordensriddare)? Om den är HK, vilken tid rör det sig då om?
Eftersom han inte är något medeltidsfreak annars, tänker jag bara göra en fin fasad och låta honom få enkla linneunderkläder, läckra hosor (färgtips? eftersom han inte vill ha ringbrynjehosor), tabard och mantel. Ringbrynja och skärp ska han fixa själv. Vad tror ni? Är det något annat som är viktigt bara för första intrycket?
Och så undrar jag vilket material tygmärket är i, samt med vilken sorts stygn man fäster det vid plagget? Som jag har förstått det är tabarden av relativt tunnt ylle? Är detta rätt, i så fall, ska manteln vara av tjockare ylle? Och vilken sort: vadmal, kypert (knappast kläde, va?) eller något helt annat?
/Susanna, som är mer van vid fredliga dräkter