Mina Bågar (Och några pilar)

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Mina Bågar (Och några pilar)

Inläggav Martin Wallgren » 3 juli 2010, 13:39

Från vänster:
Longbow ca 85lbs @ 32, Hickoryrygg, Almbuk, byggd av mig.
Longbow ca 85lbs @ 32 Idegran, Gjord av Anders Wirén
Pilar. (röda fjädrar) 40 inches, asp taperade till to 12 mm, byggda av Marcus Lindgren.
Pilar (vita fjädrar) 40 inches, furu.
longbow ca 60lbs @32, Gotländsk idegran, byggd av Marcus Lindgren.
Bild
Bild

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Celtic » 3 juli 2010, 20:01

Skitsnyggt gjort
Celtic
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 april 2010, 19:23
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 3 juli 2010, 20:54

Härligt att se!
Drar du 40" eller varför har du 40" långa pilar?
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 3 juli 2010, 21:50

Jag drar 39 och mion kompanion 40. Vi drar då "in the bow" som Engelsmännen, alltså till örat med helt tillbakadragen högerarm.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 4 juli 2010, 06:21

Aha!
Isåfall nästa fråga, Vilken dragstyrka ligger bågarna på vid 40" drag?
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 4 juli 2010, 09:37

Har ingen aning! Mer än vid 32 i alla fall;)

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 4 juli 2010, 11:57

Eftersom de engelska pilarna på Mary Rose inte var mer än 30-31,5 tm långa så verkar det lite märkligt med 40 tum långa skaft!? Det beror väl visserligen lite på armlängd och så, men jag tycker det låter som lite väl mycket.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 4 juli 2010, 12:08

Om de fortfarande ligger på 85#@32" så kan du räkna med ~105-110#@40".
Tillerade Anders och Marcus bågarna till 40" och mätte dem vid 32", eller är de bara tillerade till 32"?

Är det vanliga fält/bulletspetsar på pilarna?
Jag har några oanvända 1/2" korta bodkins från diyarchery.co.uk liggandes till ingen nytta.
Bild
De skulle troligtvis passa ganska bra på Marcus' pilar.

/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 4 juli 2010, 15:50

Mina bågar är tillerade till 40, Mätningen var vid 32. Marcus vet jag inte hur han har tillerat!

Om jag och Totte ska dra som de gör i england så blir det tvunget att ta till 40". Men om vi står och drar i mungipan är det typ 30-32" som gäller.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 4 juli 2010, 17:23

Hoppsan,
själv är jag 193 cm och har sisådär 200 cm mellan fingerspetsarna. Jag drar 30" vid tavelskytte och när jag började med tyngre bågar drog jag 36" <i>in the bow</i>. Då höll jag fortfarande bågarmen ganska rak, men när jag ökade dragvikt så ökar också riskerna för att råka bräcka armbågen åt fel håll och att få tryckskador på benen i armbågen. Därför har jag ändrat ställning så att jag håller bågarmen lätt böjd vilket istället innebär mer belastning på muskler och senor. Dessutom komprimeras mina skuldror ihop lite, så nu blir det bara 34-35" om bågen är på mer än 100 lbs.
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Asker » 4 juli 2010, 19:03

Ja det var ingen dålig draglängd det måste jag säga :)
själv blir det ca 27-28" till mungipa

det är den till vänster på bilden som är 65 pund antar? jag med tanke på att den inte har hornnockar

smide lite pilspetsar 2009 lägger upp bilder på dom i morrn så får ni se en av dom är rätt lååååång ;)

Yttra törs gille
Törren
Svärdsbrödraorden
Balders Hird
Asker
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 6 april 2010, 02:58
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 4 juli 2010, 19:28

Fullt så tung är den nog inte just nu... men 95-100 vid 39 skulle jag kanske gissa.

Nä, almbågen är tyngre. Den var lite tyngre än idegransbågen först men har nu efter ca 100 pilar sjunkit lite i tyngd och har en liten komressionsskada. Men det var mitt första försök att bygga båge så. Den har hornplattor i nockarna ovanpå hickoryn. De syns inte på bilden.

Jaa mer bilder åt oss...



Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 5 juli 2010, 16:34

Bild
Bild
Bild
Bild
Här drar jag åtminstonde 38,5"... har fått vissa mothugg mot att jag skulle ha såna aparmar.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 6 juli 2010, 08:03

Imponerande Martin. Ett synnerligen mäktigt drag.

Kul att du fastnat i bågträsket, men när ska du bli viking som oss andra gubbar.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Martin Wallgren » 6 juli 2010, 09:00

Är redan lite smygviking! Ligger en hjälm och kaftan och i garderoben. Har ett vingat spjut. Benlindor och Torsbjergbyxor att fixa samt en skjorta så är jag hemma! Visar mig inte offentligt ännu bara!

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net