[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Två nya bodkins

Två nya bodkins

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Två nya bodkins

Inläggav OlaP » 15 juli 2010, 21:03

Temperaturen kröp äntligen under 30 grader och det var dags att tända ässjan igen.

Huvudändamålet den här gången var att smida några beslag till en hissbar papingostång som ska användas vid allehanda bågskytte, men eftersom det är en synd att inte använda en god hetta till flera smiden så fick det bli några bodkins också.

Jag började med en kort bodkin, och insåg jag att jag äntligen hade börjat få häng på hur man smider en hygglig holk. Då en bra holk är grundbulten vid smidet av de mer avancerade pilspetsarna så tyckte jag att det var dags att prova nästa steg på vägen i mitt pilspetssmide: den tunga pansarbrytande spetsen.

Smidet av en vanlig kort bodkin går till så här.
Man utgår exempelvis från ett 10 mm rundjärn ca 30 cm långt. Ena änden hettas upp och plattas ut till en skedform. Skedytan rullas och formas till en kon, eller holk. Holken och tillräckligt mycket material för en spets kapas/skrotas av från rundjärnet. Man håller holken i en tång och formar spetsen. Vips är en kort bodkin klar.

Den tunga pansarbrytande spetsen ser ut som en kort bodkin, men arbetsgången är omvänd.
Om man utgår från samma rundjärn så gäller det att i ena änden först skapa tillräckligt med material för den tunga spetsen. Man värmer ena änden och slår det ned i städet, eller väller järnet, så att klumpen bildas. I princip ökas diametern på rundjärnet i den änden. Därefter formas spetsen, och sedan kapas spets, och tillräckligt mycket material för en holk av från rundjärnet. Man håller i spetsen med en tång och formar skedämnet, som rullas, och konas. Och häpp är den tunga pansarbrytande spetsen klar.

Bild
<i>På bilden ses, från vänster:
Kort bodkin, 1/2" diameter på holk
Första, misslyckade, försöket på tung spets. Skedämnet brann upp i ett obevakat ögonblick.
Tung pansarbrytande spets, 1/2" diameter på holk.</i>

Skillnaden på spetsarnas funktion är att en kort bodkins spets gör ett hål som inte tillåter holken att passera. Pilen studsar ut.
Den pansarbrytande spetsen gör ett hål som tillåter holk och skaft att passera. I teorin alltså.

Snart ska de få ekskaft, och sedan ska de testas!

/Ola
OlaP

Inläggav Martin Wallgren » 16 juli 2010, 10:59

Wow! Snyggt! Riktigt vacker! Vad skulle man få betala för en sån mandräpare?

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav OlaP » 16 juli 2010, 11:32

Hej Martin,
Tack för uppskattningen!

Korta handsmidda bodkins kan man köpa från åtminstone tre ställen;
www.diyarchery.com, som säljer Mark Stretton's spetsar
www.english-longbow.co.uk, som säljer Hector Cole's spetsar och
www.belza.iq.pl/index_eng.html, som säljer Jaroslaw Belza's spetsar.

Alla tre är <i>master arrowsmiths</i> och priser för en kort bodkin ligger över 80 kr. Jag antar att den tunga spetsen kostar mer eftersom den tar längre tid att smida, men minst 100 kr skulle jag tro.

Själv har jag inte lyckats komma ned i en arbetstid som tillåter mig att kunna sälja några spetsar!

För den som är intresserad av att smida egna spetsar kan jag rekommendera att söka på "forging medieval arrowhead" på Youtube, och ett besök på http://www.englishlongbowfilms.com/forg ... heads.html

/Ola
OlaP

Inläggav Cederqvist » 18 juli 2010, 09:56

100 kr? per spets? Här ska smidas spetsar! :)
vi brukade slösmida bodkinspetsar när vi stod på marknader och då tog vi 30 kr styck (med kvitto). Då var det visserligen den lätta varianten men ändå... Det här ska jag visa för mina bågskyttevänner, nu ska dom få betala!
Cederqvist

Inläggav Cederqvist » 18 juli 2010, 09:57

eh, vad är en "master arrowsmith"?
Cederqvist

Inläggav bowyer tom » 18 juli 2010, 17:08

Snyggt! Vad väger spetsarna och får du till samma vikt på alla spetsarna?
bowyer tom

Inläggav Heinrich H » 18 juli 2010, 20:32

Undrar också vad en "master arrowsmith" är?
Amatör som jag är smider jag högst ett tiotal bodkins per timme, max 15. Fast sen ska dom ju slipas lite.
Heinrich H

Inläggav Cederqvist » 18 juli 2010, 21:34

Nu har jag sett filmer med både hector cole och marc stretton, LOL!!!
Antar att kraven för att bli en "master arrowsmith" inte är så höga. Primitivt,snett och jämrigt. Men man förstod priserna bättre...
Cederqvist

Inläggav OlaP » 18 juli 2010, 23:55

Direkt översatt från engelskan kan man väl säga Mäster inom sitt skrå.

Om ni vill veta mer om t ex Hectors titel, arbete etc förslår jag en titt på hans CV http://www.hectorcoleironwork.com/About-Hector.html
Mest kända arbete i Sverige torde väl vara Arn's svärd: http://www.arnmagnusson.se/page/id___493.php

Mark har publicerat ett antal artiklar om medeltida pilsmide i tidningen Glade Magazine, nr 102-114, väl värda att läsa. Kapitlet om pilspetsar i Hugh Soar's bok Secrets of the English Warbow är skrivet av Mark. Rolig läsning som innefattar tillverkning och en hel del praktiska tester av olika pilspetsar på flera typer av mål, både orörliga och mobila.

Tom: Lilla spetsen väger 310 grains och den stora väger 645 grains. De små spetsarna hamnar kring 300 grains.

Cederqvist: Jag har inte träffat dig, tror jag, men jag förstår att du är en erfaren smed. Jag har haft trubbel med att få till jämn tjocklek på godset runt holken. Om man misslyckas med det så blir det knöligt att passa in holken på skaftet så att spetsen blir centrerad. Har du något tips att dela med dig av? Hur får du samma storlek på holkarna? Det skulle vara intressant att se några spetsar som du smidit!

Heinrich H: 10-15 per timme, fantastiskt! Jag lyckas med ynka 5, och då är jag så trött i högerarmen så att slagen hamnar lite varstans.

/Ola
OlaP

Inläggav Heinrich H » 19 juli 2010, 06:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlaP</i>

Heinrich H: 10-15 per timme, fantastiskt! Jag lyckas med ynka 5, och då är jag så trött i högerarmen så att slagen hamnar lite varstans.

/Ola
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Innan man kommit in i det så bankar man mycket i onödan. När du fått mer rutin klarar du också ett tiotal i timman, garanterat [8D]
Heinrich H

Inläggav Heinrich H » 19 juli 2010, 08:42

Efter en liten sökning så... det verkar vara dom själva som kallar sig det. Så då sätter dom ju kraven själva.

Det är som lajvsmederna som kallar sig mäster och har lärlingar trots att dom själva inte avlagt gesällprov.
Heinrich H

Inläggav OlaP » 19 juli 2010, 12:56

Uppriktigt sagt,
är det inte så inom alla skrån, att en sammanslutning av hantverkare bestämmer sig för att upphöja någon till lärling eller mäster?

I det här fallet är skrået "<i>The Craft Guild of Traditional Bowyers and Fletchers</i>" där även hantverkare från andra länder (än de som ingår i Storbrittanien) kan ansöka om medlemskap.
Så ni alla duktiga smeder och bågbyggare kan också få samma epitet: "Master arrowsmith"

Själv måste jag lära mig att tända ässjan utan att slösa bort 30 minuter och allt hår på armarna!

Adress till skrået är:
http://www.bowyersandfletchersguild.org/

/Ola
OlaP

Inläggav Cederqvist » 19 juli 2010, 18:51

smidde faktiskt en bodkin idag i vikingatida/medeltida smedja, det tog tre ggr så lång tid som vanligt.
Jämnt gods ja, det är väl det berömda ögonmåttet, sen kan man ju använda sig utav plåtmallar. Jag börjar inte med en stång utan jag kapar upp lika långa bitar så många jag behöver, sen mäter jag upp vad som blir spets och vad som blir holk och sen använder jag mig utav ett giljotinverktyg för att slå midjan. Om jag skulle ha riktigt bråttom och väldigt många spetsar att smida så skulle jag använda tvärställt räckverktyg i fjäderhammaren. En grej som slog mig när jag tittade på filmerna var att dom inte penade, det gör jag, tycker det förenklar och gör det lättare att hålla jämnt gods runt hela holken.
Ska försöka smida ett gäng bodkins, har några bågskyttevänner som ropar efter det. Men, just nu sommarjobbar jag, plus att jag sköter gården och kenneln så det lär väl bli i höst.
Ett tips när du tänder ässjan: Använd tändvätska, det är bara hembygdstomtar i filthatt som håller på och larvar sig med näver och diverse konstiga tekniker.
Cederqvist

Inläggav Heinrich H » 19 juli 2010, 20:56

Att dom inte penade beror på att dom är engelsmän. För sisådär ett par sekel sedan spreds vanan att smida med kulhammare i england (Jag har inte lyckats komma på varför)
Vanligtvis använder man då städets kant som ersättning.
Heinrich H

Inläggav OlaP » 19 juli 2010, 22:03

Jag har en 5-litersdunk lysfotogen på hyllan i garaget, det blir lätt en skvätt då jag tänder ässjan, inte helt fel alltså!

Cederqvist: Så du kapar bitar först, och om du inte slipar/skrotar bort för mycket så har du bra koll på slutvikten. Är det inte jobbigt att hålla ämnet med tång genom hela smidet?

Själv använder jag staven som handtag då jag smider holken. Sen rullar jag plattan och gör fixar det sista med hjälp av en svarvad kon som jag formar holken runt. Midjan gör mot städkanten och eftersom jag är nybörjare så blir de inte helt identiska varje gång. Jag kapar/slipar änden på holken så att den blir exakt 1/2" i ytterdiameter. Sen kapar jag ämnet enligt en mall och smider spetsen. MEN eftersom midjan kan skifta i längd så blir alltså spetsen olika stor. Träning...

/Ola
OlaP

Nästa

Återgå till Vapen