Martina, är du kvar?
Det vore fortfarande intressant med exempel på de bildbevis du talar om ang. figursytt med söm från axeln.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Det gjorde man absolut, finns väl ganska klara bildbevis på det?
Vad jag uttalade mig om var snarare problemen som kan uppstå för dagens återskapare som ger sig på modellen. Fel tillskärningsteknik ger fel silhuett och hela intrycket går till spillo.
Jag vågar nog dock påstå, trots att man oftast inte ser några sömmar alls på målningar, att fyrpanelsklänningen var den vanligaste varianten. (Jag blir gärna emotsagd på den här punkten! [:p])
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Myra</i>
å andra sidan så mig veterligt så brukar alla livskärningar som utgår någonstans från ärmhålets sida och sneddar av lodrätt ned till midjan betecknas som prinsessskärningar. dvs sömmen måste inte nödvändigtvis hamna mitt på bröstet?! det essentiella är just att den utgår från ärmhålets sida och rundas av till en sidkil. var sedan sömmen hamnar är lite av underordnad betydelse. det innebär i princip att en princessskärning också kan hamna under vid sidan av bröstet, beroende på hur mycket man ringar sitt ärmhål. och jag måste nog säga att det är sällan jag ringar så mycket som 5 cm på varje sida, utan håller mig närmare 3 cm (dvs kommer upp i totalt 6 cm).
Men ska du sy en figårsydd klänning måste du antingen ha en söm eller något slags insnitt som går över/till högsta punkten på bröstet. Har du en princess-skärning som går vid sidan av måste du också ha ett insnitt och det är vad jag har hört (observera: jag har bara hört det) inte alls medeltida.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix_Hq</i>
Eller ska man använda 4-panelsvarianten som det vad jag vet inte finns så värst många fynd av (utom då Margareta-klänningen), men som är en trolig kandidat för att få till både stöd och rätt look...
Jag hittade en jättefin bild av en 4-panelsklänning i min bok om romanskt och gotiskt bokmåleri. Jag vet inte vilket årtal den är ifrån men det syns i vilket fall att det är sen medeltid.
http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=18103