av Terissa Yngvesdotter » 29 september 2010, 16:44
Ja, det är just ärmkullens rundade form, och snittet som gör att sömmen kommer på utsidan av armen, som jag tänkte på.
Kragelundskjorteln lämnar jag därhän i denna diskussion - även om jag förstår varför du nämner den, alltså med tanke på tyget, och formen på kilarna - eftersom den har helt rak ärmöversida, och likaså är kjortelsidan helt rak, utan tillstymmelse till ärmhålsringning.
För övrigt fick jag inspiration till att sy en Elisabeth av Thüringen-kjortel när jag läst och sett den på Eva Andersson hemsida.
Det var när jag satt och konstruerade ärmen som jag började fundera på den ålder som står på Marc Carlsons hemsida... Eftersom jag trodde mig veta, att denna typ av ärmar kom först när tillskärningskonsten utvecklats på 1300-talet
Men, men, då är jag tacksam för beskedet, att, jo, den kan nog dateras till första hälften av 1200-talet.
Fast Moselundskjortelns ålder är jag fortfarande tveksam till..., precis som du (intressant det där att man först satte ihop den som ett slags byxor, och sen ny rekonstruktion 1938.)
NESAT: jag har inte läst Eva Andersson bidrag i NESAT X-proceedings:arna. Mitt närmsta bibliotek är universitetsbiblioteket i Lund och där har de bara spridda delar av NESAT (inte tian)
Någon får gärna skicka mig artikeln! (Eller lägga upp den nånstans där jag kan hämta den)
Terissa