av Frkn.Neumüller » 13 april 2009, 18:26
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Schannalle</i>
Jag undrar lite över färgerna från Gudruns ullbod, jag är rätt ny på det här med växtfärgning, och har inte hittat nåt om hur mycket färgen räcker till. Skulle gärna vilja veta hur mycket man behöver av krapp och bresilja från gudrun för att färga 1 hg.
Är det någon som har tips på en bra bok om växtfärgning blir jag också väldigt glad!
/Hannah
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
hallå!
jag gör som billgren:)
kort svar: enligt betrodda källor är lika mycket krapp som garn bra.
långt svar:
just gudruns krapp vet jag inte men beda larsson kriver i "hemfärgning med växtämnen"(1925):
vid färgning av krapp bör man i de flesa fall ej låta soppan koka utan uppvärmer den småningom, tills temperaturen uppnått cirka 70 grader, därvid den bibehålles längre eller kortare tid. om krappen kokar, blir färgen mea brun; om den endast hetgöres, blir färgen rödare. den röda färgen kan man få mörkare genom att tillsätta galläpplen eller järnvitriol.
soppan efter mörkare krappfärger bör ej slås bort, ty den innehåller mycket färgämne, som kan tillvaratagas. genom att koka alunbetat garn däri får man hållbara ljusare färger, gående mera i tegelrött. krapp sättes alltid i vattendagen före färgning eller åtminstone några timmar förut.
för mörkt krapprött skriver hon: 250 gr. garn, 250 gr, krapp, 65 gr. alun, 16 gr. vinsten. garnet förbetas med alun och vinsten, och får svalna i betbadet. sen färga!
ang. böcker så är Beda Larssons bra men svår att komma åt, lättare är att leta på bibliotek eller loppisar efter "växtfärga" av Grop Anna Hansson och Anna-Maria Ryd, eller "växtfärgning av ull" av Iet van de Vrande.