Hej allihop!
Min erfarenhet när det gäller impregnering är att man ska låta bli! Åtminstone om vi pratar om Clas Ohlssons eller Biltemas varianter för att spraya på kapell.
Jag handsydde ett litet ryttartält i ganska tunt linne, testade med trädgårdsslangen och såg att vatten kom igenom. Handlade snabbt mängder med impregnering och sprayade vilt. Nytt test - vattnet pärlar på ytan men sprayen då droppen slår emot kommer igenom ändå.
Då testade jag på småbitar istället: Impregnerat, Jätteimpregnerat, vaxat och obehandlat. Det enda som höll tätt var vaxat och obehandlat (när det väl blivit fuktigt)! Det verkar alltså som att impregneringen motverkar linnets förmåga att täta sig själv. Man får räkna med att lite kommer igenom tills dess duken är fuktig, sen blir det inte mer. Fast bäst är förstås att ha en duk som är tillräckligt kraftig för att inte släppa igenom något från början.
Tältet torkar fort och blir slätt o fint, men om duken är fuktig stör det mig inte heller. Något riktigt läckage har jag inte sett ännu, bara sprayen.
Min lösning blev att sy ett innertält, det har också sina fördelar!