Mansdräkt ca.1350.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Andersson Gunilla » 1 november 2004, 11:42

Bara en liten synpunkt apropå skjorta eller inte. Ja, det fanns de som var utan skjorta, de riktigt fattiga och de som tillhörde de mer asketiska klosterordnarna. Där det helt enkelt stod i regelverket att ylleplagg, ett eller flera lager skulle bäras direkt på kroppen. Vad beträffar de riktigt fattiga så har jag sett citat från testamenten där man ska låta sy upp skjortor till de fattiga, som välgörenhet för den dödes räkning. Det verkar som jag ser det att man ansåg skjortan som et viktigt plagg, annars skulle väl inte de fattiga anses beklagansvärda när de ingen hade. Om nu dräkten för övrigt ska vara "välbärgad" så röstar jag för ett par skjortor. En någotsånär ren skjorta bör ha varit en statussymbol, du har ju råd att både ha en på dig och en i tvätten.
Andersson Gunilla

Inläggav Vidkund » 30 januari 2012, 01:18

Tar och lånar denna gamla tråd angående en fråga om färgval.

Jag ska införskaffa diverse plagg till mansdräkt 1350-framåt och skulle vilja ha synpunkter vilken färgkombination som ni tycker är bäst/snyggast. Både historiskt och rent estetiskt.

Har bestämt mig för färg på hosor, cotehardie och påsmössa enligt nedan. Frågan är färg på struthätta? Grönt, brunt, grått eller kanske nått annat?

Senmedeltida dräkten:
- Brokor i ofärgat linne
- Hosor med fot i mellangrått ylle
- Tunika/skjorta i ofärgat linne
- Cotehardie i mossgrönt ylle fodrad med ofärgat linne
- Påsmössa i mossgrönt ylle fodrad med ofärgat linne
- Struthätta i ? ylle fodrad med ofärgat linne
- Sleifsko
- Bälte
- Bältesväska
Vidkund

Inläggav Mary-Lou » 30 januari 2012, 18:37

Det låter fint tycker jag. Fast, jag hade skippat fodret i linne. Om du nödndigt vill ha foder, ta ull. Kanske linnefoder i mössan.
Mary-Lou

Inläggav Helena Svensson » 30 januari 2012, 21:59

Jag röstar för en dov roströd nyans på hättan, blir nog fint med det mossgröna och gråa :) PÅ hättan alltså.
Helena Svensson

Inläggav Vendel » 31 januari 2012, 07:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Helena Svensson</i>

Jag röstar för en dov roströd nyans på hättan, blir nog fint med det mossgröna och gråa :) PÅ hättan alltså.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Icke! =)

Rött och grönt skär sig illa och är en universellt och objektivt dålig färgkombination. Rött och grått är däremot vansinnigt snyggt.

/VillePille

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Vidkund » 31 januari 2012, 09:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>

Det låter fint tycker jag. Fast, jag hade skippat fodret i linne. Om du nödndigt vill ha foder, ta ull. Kanske linnefoder i mössan.

Tack för dina synpunkter [:)] Har läst ang. linnefoder vara eller icke vara. Kommer använda foder i alla fall denna gång. Skönt och snyggt väger upp för min del.
Vidkund

Inläggav Skallagrim » 31 januari 2012, 11:22

Ja du, färger är ju subjektivt. Men jag brukar försöka hålla ner antalet färger lite. Jag tycker det blir "plottrigt" annars.

Färgerna på mina kläder går i mörkblått ljusblått och vinrött.

Jag hade nog kört vidare på grått även på struthättan. Enhetligt och snyggt.[:)]
Skallagrim

Inläggav Arnoldsdotter » 31 januari 2012, 12:01

Angående linnefoder: kommer du att vara ute när det är kallt och/eller vått är yllefoder skönare, då det värmer i alla situationer, medan linnet kyler... Mina klänningar är ofodrade, bli det kyligt sätter jag på mig en till. Min "londonhätta" är fodrad i mjukt gosigt ylle - otroligt skönt, även om det bara är en småkylig sommarkväll - är det kallt på riktigt är det oumbärligt. Du kan självklart använda linne ändå om du vill, men det är rätt bra att ha så mycket info som möjligt så att man kan göra ett informerat val :)

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Vidkund » 31 januari 2012, 19:34

Tack! Det var ju en annan aspekt på foder-frågan.

Angående färg. Grå hosor, mossgrön cotehardie, brun struthätta och brun påsmössa. Får bli dessa färger för att få ihop kläder i samma nyans. Kanske inte den roligaste kombinationen. Tack för era tips och råd! Har fått idéer till nästa gång.
Vidkund

Inläggav Vidkund » 1 februari 2012, 11:22

Vad tror ni om en cotehardie knäppt från midjan och upp? Och är det då helt fel om denna dessutom har kilar?

Har för mig att jag sett någon bild på en sådan, kommer ej ihåg från vilken källa.
Vidkund

Inläggav Djingis Khan » 1 februari 2012, 12:39

Om cotehardien är öppen nertill kommer den nog inte sitta särskilt snyggt om nedre halvan saknar knäppning. Det skulle nog bli bättre om nedre halvan var sluten som på en kjortel och övre halvan bestod av ett sprund, men jag känner inte till några belägg för något sådant med avseende på mansplagg för den här tiden. Min skotska skjorta baserad på fyndet från Arnish Moor har en sådan lösning och sitter hyfsat snävt, men den härstammar ju från det sena 1600-talet och representerar förmodligen ett lokalt skotskt mode:

http://historiskdrakt.wordpress.com/200 ... nish-moor/

Moy Bog-plagget från 1300-talet har visserligen en sådan knäppning för övre halvan, men den gängse uppfattningen är att det rör sig om en kvinnokjortel.

Kilar nedtill i sidorna är däremot en bra idé, speciellt om du siktar på en cotehardie från 1300-talets mitt då plaggen fortfarande gick ner mot knäna och behöll en viss vidd nedtill.
Djingis Khan

Inläggav Vidkund » 1 februari 2012, 17:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vidkund</i>

Vad tror ni om en cotehardie knäppt från midjan och upp? Och är det då helt fel om denna dessutom har kilar?

Har för mig att jag sett någon bild på en sådan, kommer ej ihåg från vilken källa.

Så här tänkte jag eventuellt, lånar en bild jag sett tidigare.
Bild
Vidkund

Inläggav Vidkund » 6 februari 2012, 17:38

Tycker denna dräkt är riktigt snygg. Kan någon berätta om rocken? Vad kallas plagget och finns det några fynd eller bilder?
Vidkund

Inläggav Edvin » 6 februari 2012, 18:55

Det är inte riktigt min tidsperiod men jag tror att det är en cotehardie?

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin

Inläggav Vidkund » 6 februari 2012, 22:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Det är inte riktigt min tidsperiod men jag tror att det är en cotehardie?

Menar du ytterrocken nu? Att kjorteln är en typ av cotehardie är jag med på, men gäller det även ytterplagget?
Vidkund

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk