Det här med impregnering av tyg, både kläder och tält, har då och då varit uppe till diskussion. Jag håller just på med faktainsamlingen till mitt nästa flaskskepp, och plöjer igenom en del böcker. I en av dem hittade jag en notis om hur man till sjöss behandlade sina oljekläder, som skulle användas där det <i>verkligen</i> gällde att de höll tätt, t ex Nordatlanten eller södra Stilla havet. (Vi talar om rundning av Kap Horn, och farvatten som de berömda ”roaring forties” och ”screaming fifties”)
Kläderna beströks med en blandning av salt och rå linolja (och det står tyvärr inte i vilka proportioner eller vad saltet tillför – men jag utgår från att man visste vad man gjorde, eftersom man blev obehagligt blöt annars…), rullades hårt och stoppades undan någon vecka. Därefter fick de torka i solen ett tag och höll sedan vatten någon månad. Detta var tydligen en gammal traditionell metod att vattensäkra sina regnkläder.
Någon som provat detta, eller har mer kännedom om det? Någon kemikunnig som törs uttala sig om vad saltet är bra för?
Lasse C