av Thomas Hagaeus » 25 augusti 2004, 11:55
Detta blir lite ungefärligt eftersom mina källor är nedpackade i Kalmar och jag befinner mig i stockholm.
Jag skulle nog våga påstå att skorsten inte blir "vanligt" i bondens stuga förrän 1600-talet, och i vissa fall, som på fäbodvallar, badstugor och skogshuggarstugor, infördes det aldrig. Invandrade Finnar byggde rökstugor fram tills dom flyttade in i lägenhet. Jag har varit inne i norska stugor från 1600-talet som fortfarande har åre och ljor (eldpall och röklucka).
Under 1200 (kanske tidigare) kommer rökugnen som är en murad spis fast utan skorsten, dvs röken går fortfarande ut genom ljoren med den skillnaden att man har en värmelagring i stenmassan.
Fördelarna med dessa system görs bland annat tydligt i högloftstugorna, en hustyp med tvåvåningsloft på en eller två sidor om stugan. Man kan där styra om röken så att den går igenom förvarings utrymmet i loftet vilket ger möjlighet att förvara mat under lång tid, eftersom röken dels konserverar och dels håller borta insekter och skadedjur, för vissa en förutsättning för lagring och export.
När skorstenen införs förlorar man dessutom den utomordentliga ljuskälla som ljoren utgör, då man måste sätta igen den för att hindra baksug, och tvingas använda det sämre alternativet fönster. I ovan nämnda rökstuga kunde jag en mulen och regnig dag, med en skiten plexiglasskiva över ljoren, utan problem läsa finstilt text inomhus.
I samma veva börjar man dessutom med innertak eftersom det inte längre behövs utrymme för röken, utan istället blir mer aktuellt att hålla kvar värmen så lågt som möjligt.
Tro nu inte att jag är någon förespråkare för att vi skall börja med röklucka igen. Jag vill bara påpeka vissa fördelar som kan förklara varför skorstenen inte infördes tidigare.
I stenhus är förhållandet som tidigare sagts annorlunda. På rak arm kan jag inte leda bevisning längre än till 1200-t, då det förekommer cenralvärme i stenhus, från eldstäder med väggar "murade på skorsten", dvs rökgång i väggen, och luftkanaler för att sprida varmluft, men det förekommer säkert tidigare. Man måste ju få ut röken på något sätt i flervåningshus.
När ni letar efter bildbevis på skorstenar måste ni dock se upp med dom som är gjorda i trä och i princip bara är ett sätt att öka draget i ljoren (mycket vanliga i Ryssland).
Det kök Karin nämner på Bornholm är vanligt i slottskök och finns bland annat på Hammershus, Kalmar slott och Borgholms slott, men är alla i sten. Huruvida det funnits träversioner vet jag inte.
Thomas, timmerman som bygger hus från järnålder till 1600-tal.