Hej Alex och alla andra som är intresserade av hornbågar!
Jag dristar mig till och med att försöka bygga ett med hornbåge. Denna båge består såvitt jag har kunnat utröna av en platt encentimeters askbåge i buken ( insidan på bågen om jag arme båganalfabet förstått båganatomi rätt ). På insidan limmas 2-3mm läder (rårands ? ) och på ryggsidan först ett antal på alla sidor räfflade och ofta romboidskurna hornplattor. De ska liksom glida gentemot varandra utan att slinta iväg alldeles. Runtom dem limmas ett c:a 2 cm tjockt skikt av senor ( vilken sort vet jag ej ännu, inväntar information ifrån en god vän i Schweiz, Gerry Embleton,som har undersökt en mängd bevarade armborst av denna typ )
Alltihop lindadas sedan in i pergament eller näver som ett skydd mot väta.Ibland målades en dekor på nävret.
(Är det någon som vet om näver är segare en viss tid på året och därför bör plockas just då ? )
Nu undrar jag:
Vet du Alex eller någon annan här på forumet vilken typ av senor som användes och var man för tag på dem till ett rimligt pris samt vilken typ av djurlim som användes?
Fisklim hörs ofta i diskussionen. Är det för att det helt enkelt är segast ?
Vilken typ av fisk får man det ifrån ?
Vad används hudlim, harlim, pärllim till för hantverk ? Jag undrar nämligen om jag ska använda fisklim eller möbelrenoverarlim (pärllim ) för att limma på pilbanan av älghorn och de sidopaneler av kohorn som håller nöten på plats på stocken/sulan.
ha det gott hälsningar Stefan
Redigering:
De bitar som finns under "Marknadsplatsen" har klippts bort. Bytte även trådnamnet eftersom det gamla inte passade längre pga. detta.
/Angus