Filmen "New World"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Filmen "New World"

Inläggav vemtogmittnamn » 9 mars 2006, 13:41

På filmtipset.nu sågade jag denna film ganska rejält, och den är verkligen inget som jag rekomenderar någon att se. Den var långtråkig och svår att få ett sammanhang om. Inte heller sades det mycket.

Något jag till en början tyckte var bra var dock att språket som talades av indianerna inte översattes, och detta tolkade jag som en illustration av den förvirring som måste rått vid sånna möten. (sen fortsatte förvirringen genom hela filmen..)

hur som helst skulle jag vilja ha ett par kommentarer om den historiska korrektheten i filmen, och jag radar upp några exempel jag ser som felaktiga och konstiga. (att tillägga är inte jag så inkörd på 15-1600-talen..)

- lyxen, hur står det till med speglar, och hur sannolikt är att "pocahontas" får tillgång till tjänare och spegel i den unga kolonin. Detta var väl inte var mans tillgångar?

- belägringen, vilken erfaren militär skulle gå ut för att möta en numerärt överlägsen fiende utanför befästningar. Dessutom att pik/skytt formationen var så löst formerad inför närstriden. Det var väl massan som gav övertaget i strid med pik?
Som en preventiv åtgär borde väl dessutom terrängen röjts runt fortet, så att fi. inte kunde smyga fram i skydd av det höga gräset. Är man villig att fälla träd i den omfattningen att det ger en palisad, kan det inte vara allt för stor uppoffring att slå/bränna gäset i en radie av i alla fall 50 meter runt fortet?

- kläderna, jag reagerade mot ett tyg som visas mot andra hälften av filmen, som jag ser som vävt i mönster av en modern snusnäsduk.

- Dessutom har jag funderingar över skeppens storlek. Var inte de mindre skeppen lite väl små för färd över havet? (då menar jag inte jollarna som kunde tas på släp eller däck)

mvh.
magnus
vemtogmittnamn

Inläggav Micke aka Bengan » 10 mars 2006, 10:00

Speglar, skepp och tyg ska jag inte uttala mig om, men angående befästningen kan jag nog säga ett par ord: Helt rätt om gräset; men det skulle väl inte bli lika spännande om de kunde se sina fiender hela tiden... Förmodligen helt rätt om formationsstriden också; om linjerna är glesa kommer striden att handla mest om individens skicklighet. Amerikanska filmer verkar dock alltid hylla just detta, eller har någon någonsinn sett formationsstrid fungera i film? Inte ens rommare tillåts slåss i formation - möjligen marcherar de fram i linjer, men så fort striden börjar bryter de ordningen för att ge utrymme åt lite hjältedåd. Gällande utfall från fästningen, så har jag förstått det som så att en fästning blev effektiv först om man kunde använda den offensivt: Så fort man ser ett tillfälle att orsaka skada, låter man en styrka falla ut från fästningen, slå till och retirera hem så snart det börjar bli farligt. Tyvärr kan jag inte ge dig några bra referenser, men det borde inte vara så svårt att belägga det jag skrivit ovan.
Micke aka Bengan

Inläggav Matti » 10 mars 2006, 11:29

Att bara sitta bakom murarna kan bli hemskt demoraliserande i längden. Därför var det mycket vanligt med utfall om man såg bra mål uppenbara sig. Offensivt handlande stärker moralen i förbandet.

Har inte sett filmen ännu, så skall inte uttala mig om formationen. Men om man använder eld och rörelse så måste man ha luckor så att musketerarna kan röra sig framåt eller bakåt genom pikledet, beroende på om man avancerar eller retirerar.
Om man avser att storma med pikar och för all del med musketerare, så tätar man leden, dvs, går up skuldra mot skuldra, ja ännu tätare som pikenerare eftersom man avancerar nästan sidledes.
Men detta är för stormning. Man kan inte förflytta sig effektivt längre sträckor i en så tät formation utan att mån får problem.
Matti

Inläggav vemtogmittnamn » 10 mars 2006, 17:25

Det hela var så glest i leden att de inte kunde skydda sig från Fi:s anfall, de varken stötte med pikarna eller tätade leden, och för indianerna var det lätt att inte springa på pikarna. just så inte springa på, de behövde inte ens undvika soldaternas utfall m. pik.

en till sak som jag tänkte på ang filmen. Tvättningen framställdes som något civilicerat och "wow". Enligt min förförståelse var inte indianerna så smutsiga eller främmande för tvagning, och västerlandet var inte så tvättande som man får intryck av. Tvättning har gått upp och rer genom tiderna..
vemtogmittnamn

Inläggav Theo » 12 mars 2006, 16:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>
Förmodligen helt rätt om formationsstriden också; om linjerna är glesa kommer striden att handla mest om individens skicklighet. Amerikanska filmer verkar dock alltid hylla just detta, <b>eller har någon någonsinn sett formationsstrid fungera i film?</b> Inte ens rommare tillåts slåss i formation - möjligen marcherar de fram i linjer, men så fort striden börjar bryter de ordningen för att ge utrymme åt lite hjältedåd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Alexander Nevskij!

Fast den är ju rysk, förstås... :)
Theo

Återgå till Diverse skvaller