Hornbåge

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hornbåge

Inläggav Ztirem » 2 maj 2006, 17:23

Tänkte ge mig på att bygga en hornbåge men har inte hittat några bra sidor eller tips så jag vänder mig hit istället.
Någon som vet några bra sidor om det eller har några bra tips?
Måste ju erkänna att en mongolisk båge är VÄLDIGT lockande...[:)]
Ztirem

Inläggav bowyer tom » 2 maj 2006, 17:57

En mongolisk hornbåge alltså. Japp, man måste börja nånstans. Om du tittar in till the asiatic traditional archery reserch network, på denna adressen: http://198.66.52.119/phpBB2/index.php så kanske du hittar något som kan guida dig vidare. Vidare kan man hitta en del nyttigheter i the Bowyers Bible, vol I-III som bl a finns på amazon.com. Vad gäller materialanskaffning till din båge kan det bli lite tjurigare. De horn man traditionellt använder är från Ibex, och den är ju svårt utrotningshotad, men det går nästan lika bra med vattenbuffel horn, tamvarianten, men eftersom du behöver horn med en underkurva (Mätt i den sida som är mot marken) på minst 90 cm´, så kan det vara svårt att hitta dugliga horn. I Thailand är bufflarna ersatta med traktorer, och man slaktade de äldsta först, vilka hade de största hornen. De bufflar som ev finns där nu, har horn som glasstrutar. I kina finns fortfarande bra horn. Gäller bara att hitta nån kines som kan skicka dem, men det löser sig säkert. Det finns sex mästare kvar i mongoliet som gör bågar på det traditionella sättet, men de pratar bara mongoliska, och saknar tillgång till cyberrymden, telefon, fax och ett kungligt postverk. Det fåtal hornbågar jag byggt har i snitt tagit tre år att göra, med tork och vilotider.
Stöter du på problem, så hojta i så kanske jag kan hjälpa dig. [:)]
bowyer tom

Inläggav Ztirem » 2 maj 2006, 19:03

jamen det här verkara ju lätt :p....
om man kanske skulle ge sig på en enklare "laminerad" båge då... vilket typ av lim och vad bör man linda den med?
Ztirem

Inläggav bowyer tom » 2 maj 2006, 20:25

Sök på "lim" i arkivet, så hittar du massor med svar på den frågan. Linda? Varför ska du linda din båge?Om du aldrig byggt en båge förut, så kanske jag i största ödmjukhet kunde råda dig att börja bygga en båge med en kärna av alm och en tunn rygg i ask. Det är inte speciellt svårt, det enda du behöver är att vara noggrann. Har du inte tummen mitt i handen så ordnar det sig. MEN! Ha i åtanke att risken att bågen bryts när du strängar den är väldigt stor. Mina första bågar gick av som fan.Risken minskar med antalet bågar du bygger... Jag skulle rekommendera att du bygger en lång flatbåge med lemmar som är mellan 40-50mm på det bredaste stället och en båglängd på kanske 1650-1750mm. Om du mejlar mig så ska jag se om jag inte har en komplett byggbeskrivning nånstans i gömmorna... Ta det lugnt, var noggrann, använd bara det bästa materialet, så ska det nog gå vägen. Om jag kunde lära mig, så kan nog vilken tomte som helst lära sig (inte för att just du skulle vara en tomte, då[:I]). Fråga om du stöter på problem. Inte nödvändigtvis mig, det finns många duktiga bågmakare. Tro inte på allt, utan plocka russinen ur kakan... Lycka till!!!
bowyer tom

Återgå till Vapen