Sömnad av bockstensmannens hosor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Sömnad av bockstensmannens hosor

Inläggav Linnie » 3 juni 2007, 16:27

Det är två saker jag inte riktigt förstår av sömnadsbeskrivningen:

1. Ska man alltså sy ihop fot-delen och ben-delen för hand medan man har den på sig? Vad för sorts stygn ska man använda?

2. Hur sätter man snörena i hosorna, som ska sitta fast i bältet? Det ska tydligen vara två snören på varsin sida av benet som sedan möts och går upp till bältet... Men hur får jag fast dem i tyget? Syr jag bara, gör jag hål och knyter fast dem, eller...?
Linnie

Inläggav Skalde-Tord » 3 juni 2007, 16:36

Skulle tro du vänder ut och in på hosorna för att fästa fötterna på dem, det är så jag hittils gjort när jag gjort hosor med fot.
Då döljs sömmen också iom den vänds ut och in när man har dem på sig.

Jag har sett otaliga varianter på fästning, en del har satt "öljor" i ändarna på benen och tagit snöre eller bälte för att hålla dem uppe i midjan.
Dock det korrekta verkar snörena, och fästningen där är väl upp till dig skulle jag tro.
Att sy fast är nog det snyggaste, dock vet jag inte hur korrekt det ter sig.
Skalde-Tord

Inläggav vemtogmittnamn » 3 juni 2007, 18:35

När jag sydde mina hosor fanns det markerat på mönstret var man kunde fästa ett band i hosans övre flik. Jag sydde fast det i form av ett upp och ner vänt Y, och det funkade bra. Med andra ord använde jag ett snöre per hosa, vilket jag sydde fast så brett som möjligt för att inte slita loss det vis större belastning.
vemtogmittnamn

Inläggav Emoni » 3 juni 2007, 20:02

Linnie, är hosorna till dig själv eller till en man? Män hade hosor som fästades i skärp på det vis du beskriver. Kvinnornas å andra sidan gick bara till lite över knäet och fästes där med ett strumpeband runt benet under knät, sedan veks hosans överkant ner över bandet.

Jag har dessvärre inte mönstret du har, (är det från Sofias ateljé månne?) men jag har svårt att tro att man ska sy kläderna när man har de på sig. Som stygn skulle jag föreslå efterstygn och sedan vika över sömsmånen och sy ner den med kasstygn. Det blir starkt och bra.

Hoppas du får till det, hosor är lite luriga tycker jag.

//Emoni
Emoni

Inläggav Vesuvius » 3 juni 2007, 20:18

Är inte bockstensmannens hosor utan sula, utan bara i fot- och ben-del? Jag sydde mina så och använde helt vanliga efterstygn till att sy fast fotlappen i bendelen och sen gjorde jag en överlappande söm med kastsstygn under foten. Worked like a charm. Tror att det finns beskrivet annorstädes på forumet. Sen kör man bara vanliga efterstygn (ja, det går med förstygn också, men sömmen ryker lättare) längst med från hälen och upp (detta görs innan man syr ihop överlappet i foten, bör sägas.). Sen kan man lägga ner sömmen längst bakbenet med förstygn, eller på annat vis. Jag tror att när du gör överlappet, så gjorde jag, så bör du hellre nåla än sy. Nåla först, sy sen. Jag vet inte om det var begripligt, eller om det funkar för dig, men det funkade väl för mig.

Det är svårt att se på bilder, men jag chansade på att hosfästning kunde bestå i två hål med lite emellan och en rem trädd igenom. Då får man två ändar att knyta om bältet.
Vesuvius

Inläggav Linnie » 4 juni 2007, 07:39

Tack för svaren! Jag kanske har förstått hur jag ska göra nu! ;)

Emoni - jo, jag syr dem till min pappa. Mönstret är inte från Sofia's ateljé, jag köpte det i den stora tygaffären i Sundbyberg.

Vesuvius - åtminstone på det mönstret jag har, har hosorna sula...
Linnie

Inläggav Karin » 4 juni 2007, 20:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Linnie</i>

1. Ska man alltså sy ihop fot-delen och ben-delen för hand medan man har den på sig? Vad för sorts stygn ska man använda?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du kan tråckla ihop hosorna medan din pappa har dem på sig, för att de ska passa hans ben och fötter perfekt. Sedan testar du att de går att få på och av innan du sätter dig ner och gör den hållbara sömmen. Den behöver du då inte göra med hans ben i knät.

Karin
Karin

Återgå till Kläder och textila hantverk