av Eva Andersson » 5 januari 2004, 10:56
Som tur är är ju inte alternativen två: sy Viborgsskjortan eller hitta på fritt. Till och med från yngre järnålder finns bildmaterial, även om det är mycket svårare att tolka för den som inte är van än vad medeltidens bilder är. Som tur är behöver man oftast inte göra det själv, de flesta rekonstruktioner bygger på en kombination av fynd och bild. Det är sällsynt med så fina fynd som Viborgskjortan, om folk i allmänhet visste hur små bitar tyg och stora bitar extrapolering och gissningar den vikingatida hängslekjortlen bygger på skulle de bli förvånade.
Se'n finns det också fynd av yllekjortlar från 900-1100-talet (vag datering, men det är inte mitt fel):Kragelund, Skjoldehamn, Moselund) och vill man leta åt andra hållet tidsmässigt kan man ju titta på Torsbjergfyndets ylletunika, liksom Högom, Snartemo mfl. Dessa kjortlar har den mer vanliga tillskärningen av rektangulära bitar, oftast med isatta kilar, utan den konstiga fyrkanten från Viborg, och kan vara en förbild även för en skjorta. I all fall under medeltiden visar bildmaterial och fynd att skjorta och kjortel var skurna på liknande sätt och jag tror att man kan arbeta utifrån den hypotesen även för yngre järnålder.
Om man utgår från bildmaterial, men även fynd, skulle jag tro att både Viborgsskjortan och "pösbyxorna" är groteskt överrepresenterade blad vikignareenactors jämfört med hur vanliga de var under vikingatiden. Men det är min teori.