Carneval

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Carneval

Inläggav Arild Krake » 1 mars 2003, 17:52

Vapenbrödraskapet Carnis (en förening som sysslar med tiden 1360 - 1420) bjuder in alla intresserade till carnevale den 7 - 9 mars (alltså väldigt snart). Det hela kommer äga rum i Hulterstad på Öland.

Carnevalen är ett frossande i kött inför fastan. Det är också en maskerad. På fredagskvällen blir det en Valentinfest med kärlekstema, där du har på dig dina medeltida finkläder. Lördagen vigs åt carnevalstämning, köttätande och maskerad. Du kan byta roll för en kväll och låtsas vara rikare eller fattigare än du är (med de missuppfattningar de olika stånden kunde tänkas ha om varandra under tidsperioden). Annars kan du klä ut dig till t.ex. djur eller vilde. Låt fantasin blomstra. Kvällen kommer ledas av Narrarnas konung, en man ur pöbeln som för en kväll har status som kung. Vem vet vad han kan hitta på?

Arrangörerna vill att dina kläder ska kunna passa in mellan åren 1350 och 1450. Du tar själv med dig det du behöver för att äta och dricka (tallrik, bägare m.m.) Dessutom tar du med dig egen dryck.

Det hela kommer kosta 250 kr. För detta får du all mat från kvällsmaten på fredagen till frukosten på söndagen, samt sovplats på golv. Betalning sker kontant på plats. Anmälan sker till Julia Netreval jullan snabela uppsala punkt com. Ange namn, telefonnummer och ev. matallergier. När du har anmält dig får du vägbeskrivning till Hulterstad.
Arild Krake

Inläggav gwen » 10 mars 2003, 01:51

Vilken underbar tillställning!
Vilken lysande komination!
Den delen av medeltiden som intresserar mig mest, maskerad, och - bäst av allt -KÖTT!!
Jag har såklart inte alls råd och tid att åka dit, [V] men
är kanske detta något som kommer att ske igen ..?
Har vapenbrödraskapet Carnis har en hemsida, månne?
*nyfiken*
gwen

Inläggav Karin » 16 mars 2003, 12:42

Carnevalen ordnades i år för andra gången, och är tänkt att vara ett årligen återkommande evenemang.

Carnis håller på att bygga en hemsida. Jag lägger ut länken när sidan är färdig. Vill du komma i kontakt med dem nu får du gärna maila mig så förmedlar jag kontakten. Jag skulle tro att de gärna tar emot nya medlemmar.

Karin
Karin

Återgå till Evenemang