[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Korsbetingen/battle of Wisby

Korsbetingen/battle of Wisby

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Johan Käll » 28 januari 2004, 13:58

Jo, förvisso. men det skulle kunna bli en ny fräsch å spännande tråd.

Den här startade jag igentligen i syftet att utreda om slaget skulle gå att genomföra och hur. Gutarnas stridserfarenhet/teknik/utrustning kommer säkert de intresserade typer som tar itu med arrangemanget att bli kungar på och prångla ut till alla som funderar på att deltaga.
Johan Käll

Inläggav Peter » 28 januari 2004, 15:15

Och, efter att ha läst tråden, undrar jag vad forumet anser om typen av arrangemang. Är det fråga om SCA-fighting eller blankvapen?
För min del gäller blanka vapen.

Jag utgår från att kraven kommer att vara höga - om tanken är att beskriva slaget, känns det dumt och irrelevant att använda sig av utrustning som är undermålig eller otidsenlig.

Kommentarer?

/Peter
Peter

Inläggav Johan Käll » 28 januari 2004, 18:46

Det stämmer.

Utgångsfrågan var ett reenactmentevent. Inte SCA rotting utan stålvapen och 'rubberblunt'-pilar.
Johan Käll

Inläggav Ny Björn » 29 januari 2004, 09:33

Om det skall bli något av ett planerat "slaget vid ringmuren" får allt Gotlandslobbyn och MTV klappas medhårs. Jag har hört flera icke-positiva åsikter om ett slikt evenemang på sistonde. Vill de (MTV) inte ha evenemanget så får vi väl se till att de slipper - det finns andra slag att ge sig i kast med, även om just detta slag i stort råkar vara själva existensgrunden för MTV så motståndet förvånar en smula - de förutsätter ju att det redan skett varje år när Söderport slås upp...

/N B
Ny Björn

Inläggav Todd » 29 januari 2004, 10:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Nja... vi som startade den här tråden är väl inte helt renons på reenactmentslag utan vet fuller väl vad man kan förvänta sig i ett slag. Tror inte du har skrämt någon på den punkten.

Problemet är väl att för att gå vidare med det här så måste 'någon' ta tag i det. Man kan prata sig blå om saker men innan någon sätter igång att dra lasset kommer man inte närmare målet. Hittills har ingen visat sig villig att gå vidare bortom forumdiskussion med ämnet.

Angående dina utrustningsåsikter så delar jag inte dem. Vi vill visa upp ett slag på 1300-talet och hur det skulle gestalta sig. Att då knappt kunna skilja slaget från ett vikingatida känns enligt mig fel. Att de skulle ha sin fars och eventuellt sin farfars saker kan väl var tänkbart, med saker som är 300 år gamla är enligt mig inte särskilt troligt. Men ok brynja fungerar. Vapnen och sköldarna är dock lite väl gamla vid det laget och man bör nog ha en av modell 1300 (igen skulle jag inte lita på en sköld med mer än 200 år på nacken, om den ens överlevt så länge.) Att visbyharnesket var ett hastverk vet jag inte riktigt vad du menar med. Menar du att de skulle börjat tillverka dem efter att dansken landstigit? Det känns dock inte intressant i just den här tråden.

Men de som tar beslutet om vad som går eller inte i det här fallet är de som arrangerar det hela till sist, och då är det bara att packen å rätte sig därefter för oss alla.

Mvh
Johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Johan

Haller med dig pa alla punkter. Man maste respektera att Viby under denna tid var en enormt viktigt handelsknut i Ostersjo handeln. Darmed sa fanns det med storta sannolikhet tillgang "moderna" vapen, om man hade rad att kopa dem dvs. Mig veterligen sa finns det inga krutvapen funna pa Gotland fran denna tid men det utesluter inte att det inte anvands. Att beakta ar aven att detta slag ar det avgorande slaget i en hel serie av skarmystligar: Klintehamn år 1361
Slaget vid Fållemyr år 1361.

Antagligen var bonde harens utrustning mindre sofitikerad an Danskarnas och for all del Visby borgares, men det har nog mer att gora med bondernas ekonomi snarare an tillgangen. Att deras strids vana var underlagsen ar ett faktum som alla bondharar har stallt infor. Men att man skulle ha gett sig ut i strid med utrustning som redan vid denna tid ansags som antik ifragsatter jag starkt.

Har i Storbritaninen sa ar det valdigt populart med attt atergestalta slag, mest kanda ar Hastings och Twekesbury. Men som du sager sa maste det vara en kommite som koordinerar det hela. Dels for att undvika skador samt at fa en genuin kansla pa slagfaltet. Givitvis sa kan man tillata ett antal undantag men det ar vikitgt att undantagen just ar undantag och att de inte sticker ut i mangden.

Salunda skall man anordna detta slag sa skall utrustningen vara 1300tal (dvs. 1300-1361)och inget annat, och ju rikare karaktar mangestaltar destu "modernare" utrustning kan man tillata sig sjalv att ha.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Peter » 29 januari 2004, 22:44

Johan: Det låter betryggande!

Ny Björn: OK. Men ponera att MTV inte gillar tilltaget, och vi bara "samlar ihop ett gäng polare" första året, och "fajtas lite". Då kan de väl inte säga något? Jag blir väl bankad på var jag vill! :-D
Peter

Inläggav Ny Björn » 29 januari 2004, 23:43

Det är nog ingen bra idé - det lär bli polianmälan av det...
Det är nog bättre att "köra" publikt någon annanstans först så att de ser vad de potentiellt kan få ut. Motvalsar kommer alltid att finnas, men några borde man kunna vinna över med slika tilltag - alltid kan man få några att förstå varför 1361 faktiskt är så känt idag, inte minst utomlands. Där förknippas det mer med slaget och mindre med vikingar, landsknektar och brända mandlar - se bara på hur bra nyutgåvan av "Thordeman" sålde...

/N B
Ny Björn

Inläggav Björn Hellqvist » 31 januari 2004, 01:20

Ett reenactment vore mycket intressant, och även om några gutar säkerligen kommer att ta anstöt, så tycker jag det vore synd om man skippade idén bara för att vara politiskt korrekta.

Ska vi göra en inventering av vilka grupper som skulle kunna tänkas ställa upp? Man får väl vara något liberal ifråga om tidsperiod för utrustningen, och tillåta både modifierade vikingar och riddersfolke från 1370-talet. Tänkbara kandidater:

Vapenbrödraskapet Carnis
Folket från Styresholmsspelet
Vildkaninerna
SCA Styringheim
Sankt Jörgens Gille (danskar)
Tournamentum
Björn Hellqvist

Inläggav BlindAnders » 31 januari 2004, 09:26

Korrigering!
Vildkaninerna håller enbart på med modernt bågskytte. Gutars bågskyttar är den förening som ni borde mena. GB är en utbrytar förening från vildrabbisarna.
Jag är själv bågskytt i Gutars, men också riddare i Torneamentum. Vad Torneamentum svarar på en fråga om att göra slaget vågar jag inte svara på. Det kommer nog att kräva en lång diskussion i ett medlemsforum. Själv är jag positiv beroende med vilken infallsvinkel man har på evenemanget. Se mina tidigare inlägg.
Gutars tror jag är lättare att få med(bara en känsla jag har) men jag vet också att där behövs denna fråga diskuteras.
Kul att diskussionen kommit igång igen.
BlindAnders
BlindAnders

Inläggav Karin » 31 januari 2004, 11:42

Kongshirden borde väl vara intresserade.

Karin
Karin

Inläggav Torbjörn Byman » 2 februari 2004, 21:41

Ursäkta en enkel gamling...
Varför skulle det nu vara så svårt att arrangera en re-enactment av
slaget vid Korsbetningen?
Allt detta diskuterande om hit och dit...
Do it!!!
Torbjörn [}:)]
Torbjörn Byman

Inläggav Björn Hellqvist » 2 februari 2004, 23:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Torbjörn Byman</i>

Ursäkta en enkel gamling...
Varför skulle det nu vara så svårt att arrangera en re-enactment av
slaget vid Korsbetningen?
Allt detta diskuterande om hit och dit...
Do it!!!
Torbjörn [}:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fixa grupper, fixa hästar, fixa en gemensam vapen- och fightingstandard, fixa säkra pilar, fixa tillstånd... Några måste ta tag i det; det är inte bara att dyka upp på lördag klockan 11.
Björn Hellqvist

Inläggav Ville » 2 februari 2004, 23:40

Tja, säg vad problemet skulle vara.
Det enda argumentet emot ett reeanactande av slaget är ilskna gotlänningar som kan sparka bakut.
Skillnaden mellan land och stad etc.
Men som återkommande svar på den argumentationen är att fransmännen inte tycks knorra särskilt mycket över det faktum att slaget vid Azincourt reenactas, i Azincourt, på det verkliga slagfältet. (Även om det påstås vara en helt annan skärmytsling). Detta trots Shakespears ord: "..the shame will be to long.." Yttrade av nån fransk befälhavare då slaget var förlorat. :)

Så vad någon med organisatoriska egenskaper borde göra är att pilla ihop ett utkast på hur det skulle kunna genomföras. krav på utrustning etc etc.

Inläggav Björn Hellqvist » 3 februari 2004, 01:57

Utkast? Enkelt:

"För att få delta i slaget krävs utrustning motsvarande vad som kan ha burits i norra Europa 1361. Riddare och annat rustat folk ska ha utrustning av god kvalitet som ska vara välliknande rustningar och vapen från tiden 1300-1370. Gutar bör ha utrustning som motsvarar det man kan förvänta sig ha burits av allt från välbeställda bönder till desperat uppbåd. Vikingautrustning är OK så länge den anpassas för att bli mer 1300-talsaktig (inga benlindor, torshammare, etc). Vapnen ska vara slöade och uppfylla kraven för säkra reenactmentvapen. Pilbågar och armborst får inte vara kraftigare än ** pund. Pilar måste vara försedda med gummiblunt." Bilagor: illustrationer som ger exempel på önskvärt utseende, regler för strid och vapen.
Björn Hellqvist

Inläggav Joakim K » 3 februari 2004, 08:28

Vad gäller egentligen för reenactment och armborst?
Bågar är ju inte licenspliktigt, men med ett armborst blir det ju i princip att öppna eld med ett licenspliktigt vapen mot folk...
Även om den är på 30# ....
Joakim K

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang