av my_mmy » 8 april 2003, 07:55
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Margareta Nockerts artikel om Leksnadsmanteln finns i boken "Tusen år på Kyrkudden" red. Birgitta Dandanell.
Om Lödösefynden har hon skrivit en artikel till, som finns i "Skärvor och fragment", Älvsborgs museums årsbok från -89 (tror jag, jag är hemma och kör det här från minnet.), men om jag int emiis fel är det i princip samma information. I Karin Gjöl Hagens bok "Solplissé-en reminisens fra middelalderens draktutvikling" står mer om plisserade tyger. Den har dock en liten tendens att falla i fällan att jämföra folkdräktsmaterial (banligen insamlat eller dokumenterat på 1800- och 1900talen) med medeltida kläder.
St. Birgittas surkot finns i "Opera textilia variorum temporum", festskriften till Agnes Geijer och en artikel om två korkåpor som ursprungligen var 1400-talsrockar finns i "Documenta textilia", som fortfarande finns att köpa på Historiska museet i Sthlm till exemepel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fantastiskt, tack! De tva senare har jag ocksa, men de andra inte. Jag far se vad jag kan hitta pa andrahands marknaden.
tack igen
/maggie