[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Prissättning på vikingakläder?

Prissättning på vikingakläder?

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Prissättning på vikingakläder?

Inläggav Shadow » 23 februari 2004, 21:18

Behöver lite hjälp av er här inne....
Vad kan man ta för att sy upp vikingakläder?
Kvinnosärk i linne
Hängselkjol i ull
Mantel i ull
Manssärk i linne
Tunika i ull
Byxor, både "rusbyxor" och vanliga raka, i både linne och ull

Även prisförslag på andra vikingakläder är välkommet!
Shadow

Inläggav Eva Andersson » 23 februari 2004, 23:24

När jag sydde på beställning brukade jag ta timpenning. Det känns för mig som det enda vettiga sättet att sätta priser, men man bör ju ha nå'n form av uppskattning om tiden innan så att man inte får en chockskadad kund som bara vägrar betala [;)]

Å andra sidan bytte jag en sömnaden av en linneskjorta, en yllekjortel och ett par puffbyxor samt brickband runt ärmar och hals mot 20 000 ringar till min man. Troligen en sämre affär än timpenning, men det var en bra födelsedagspresent.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 24 februari 2004, 14:39

Skall tyg ingå? Handsöm överallt, maskinsöm överallt eller kombinerat? Kantningar på mantel och hänslelkjol? Jag har sytt en del på beställning men för det mesta fått betalt i saker snarare än pengar.

/Martina
Martina

Inläggav Månia » 24 februari 2004, 18:02

Jag skulle göra så här: ta betalt för materialet + en lämplig timpenning. Vad som är lämplig timkostnad vet jag dock inte...

//Månia
Månia

Inläggav Shadow » 26 februari 2004, 09:08

Tyg ingår
Synliga sömmar för hand, övriga på maskin
Med brickband
Kantning på mantel och hängselkjol

Vad är skälig timpenning?
Shadow

Inläggav Joakim K » 26 februari 2004, 09:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad är skälig timpenning?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min erfarenhet av timpenning är vad jag måste ta ut som konsult för att betala skatt, sociala avgifter etc och ändå få ut nåt efter. Skulle man ta ut nåt sånt kommer ingen nånsin att köpa plaggen...

Skattar man inte (vet inte var gränsen går för när man "måste" börja göra det) kan man gå betydligt mycket lägre.

Jag skulle ta nånstans 60-100:- beroende på hur intresserad jag var av det... 60:- motsv ca 10000 på en månad, räknat på 160 timmar.

Men... I slutändan beror det på vad tiden är värd för DIG!
Och blir summan av allt för hög så får du nog inget sålt heller...
Joakim K

Inläggav Martina » 26 februari 2004, 10:27

Det här är riktigt svårt! Med tyg och arbetstid blir det riktigt höga priser och hela kitet hamnar på många tusen kronor. För det mesta syr jag upp till folk som är genuint intresserade men inte alltför välbeställda. Det känns därför väldigt svårt att sätta realistiska priser. Därför brukar jag fråga mig själv: Har jag något intresse av att sy det här? Vinner jag något i erfarenhet på att ha gjort detta? Har jag något att tjäna mer än pengar på detta?
Därifrån bestämmer jag mig för vad jag vill och inte vill göra. Sedan brukar jag dela upp tygkostnad och sömnadskostnad så att det inte blir en stor klumpsumma utan två mindre. Slutligen diskuterar jag med kunden och försöker komma fram till en rimlig summa. Ibland kan jag ta ut en ok lön, andra gånger handlar det mer om några symboliska hundralappar, som ju f.ö. aldrig är fel! Tyvärr är det ju lite svårt att livnära sig på det här sättet!
När jag tänker efter så tar jag nog oftast betalt efter kundens ekonomiska situation!
Hur du än väljer att göra, se till att upplysa om hur många timmars arbete det faktiskt handlar om och att du liksom alla andra faktiskt är värd en timpenning. Om du sedan väljer att sätta den lågt så är det ett privilegium för dem som handlar av dig och det bör de vara medvetna om.

/Martina
Martina

Inläggav Angus Maciomhair » 26 februari 2004, 10:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

[quote]
Skattar man inte (vet inte var gränsen går för när man "måste" börja göra det) kan man gå betydligt mycket lägre.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Såvida skatteverket inte ändrat reglerna går gränsen vid 5000:- för inkomst av hobbyverksamhet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 26 februari 2004, 11:26

Det här med prissättning (dock inte på vikingakläder) är något jag brottats med under många år. Jag har sysslat med diverse hantverk på hobbybasis i en bit över 30 år, och givetvis har det blivit frågan om att sälja en del. Glädjande nog har det lett till att mina hobbies under rätt många år inte behövt kosta mig några kontanter, bara tid! [^]

Marknadsmässig timpeng, med alla skatter, avgifter, etc – <u><b>glöm</b></u> det! Konkret exempel: Bland annat bygger jag flaskskepp, och en hyfsad modell av det slag de flesta ser framför sig när man talar om flaskskepp får jag lägga ner ca 50-60 arbetstimmar på. (Materialkostnaden är småpengar.) Hur många tror ni är beredda att slanta upp 13000:- till 15000.- per modell? Exakt. [:(]

Intervallet 60:- till 100:- per timme är ett bra utgångsläge. Själv brukar jag sänka timpengen om jag tycker det jag skall göra är himla roligt. Om det inte är alltför mycket jobb och en hyfsat kul grej räknar jag ibland 3-4 x materialkostnaden. Då täcker jag mina kostnader och kan köpa en del material för eget bruk.

Vad jag vill ge som mycket bestämda råd är:
* <u>Rör inte en muskel innan ni kommit överens om priset</u>! När någon vill beställa något av mig brukar jag ofta börja med att fråga ”Vad får det kosta?”. Då får jag reda på om det över huvud taget finns någon möjlighet för oss att hitta ett ömsesidigt acceptabelt pris, plus att jag får klart för mig om de har någon som helst susning om det arbete de förväntar sig att jag skall lägga ner. Omvänt kan jag tala om vad jag kan erbjuda dem för det priset. Rätt effektivt, faktiskt.

* <u>Rör heller inte en muskel innan ni kommit överens om precis vad beställaren vill ha</u>! Låt gärna beställaren ta fram kravspecen! Jag har suttit <i>alldeles</i> för många gånger och <i>alldeles</i> för lång tid med potentiella beställare och gått igenom vad de vill ha, varefter de sagt ”Ja, jag skall tänka på det, jag hör av mig!” – vilket de inte gjort. [:(!]

* Om materialkostnaden är bara aningen mer än obetydlig, <u>ta ut (minst) halva i förskott</u>!

* Sist men inte minst: <u>Gå med på betalning i efterskott enbart i yttersta undantagsfall</u>! Ha som regel att få betalt vid leverans. De allra flesta <i>är</i> ärliga och pålitliga, men jag har fått lägga alldeles för mycket tid på att jaga in betalning på grejer genom åren, och en hel del har jag ändå fått sätta upp på ”blåskontot”. Detta även med folk jag verkligen trodde mig ha anledning att lita på. [:(!][:(!][:(!]

Ber om ursäkt om jag låter grinig, cynisk och misstänksam, men tre decenniers surt förvärvade erfarenheter på det här området har haft den effekten. Det finns ingen anledning att andra skall behöva göra samma korkade misstag som jag redan gjort!

LC
Lasse C

Inläggav Joakim K » 26 februari 2004, 12:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Rör heller inte en muskel innan ni kommit överens om precis vad beställaren vill ha! Låt gärna beställaren ta fram kravspecen!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Väldigt sant! Det problemet återkommer oavsett om man ska sy en tunika, renovera ett badrum, eller utveckla ett system för 4 miljoner...

Framförallt: innan beställaren vet vad han/hon vill ha, går det ju inte att uppskatta något pris på det... Det är dessutom alltid bra att koppla ihop önskemål med kostnad på ett tydligt sätt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om materialkostnaden är bara aningen mer än obetydlig, ta ut (minst) halva i förskott! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ingen kommer att tycka det här är konstigt. Ex: I princip alla som tillverkar svärd på beställning kräver att man lägger en handpenning...
Ta gärna ut hela materialkostnaden. Om det inte är några exotiska material så är det knappast den största delen av kostnaden för plagget. Så slipper du stå där med minus på kontot för materialet om något skulle gå snett med köparen utan förlusten begränsar sig till nedlagd tid...
Joakim K

Inläggav Tom Swenson » 17 juni 2004, 11:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

[quote]

Såvida skatteverket inte ändrat reglerna går gränsen vid 5000:- för inkomst av hobbyverksamhet.
/Angus

Jag ringde till skatteverket för att ställa just den här frågan och det visar sig att man måste ta upp det under _övrig inkomst_. Detta innebär då att man är skattepliktig från första kronan.
Dock skulle det tydligen finnas nån form av lättnad i beskattning vad det gäller bärplockning och liknande...
Tom Swenson

Inläggav Lasse C » 17 juni 2004, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom Swenson</i>
Jag ringde till skatteverket för att ställa just den här frågan och det visar sig att man måste ta upp det under _övrig inkomst_. Detta innebär då att man är skattepliktig från första kronan.

Helt riktigt, så vitt jag förstått! Man är formellt skattskyldig från första kronan på sin hobbyinkomst. Dock kan man då också dra av kostnaden för inköpt material, verktyg och litteratur som är relaterat till det här. Nettot brukar med andra ord inte bli så mycket att tala om när bokföringen är klar. Dock kan man, vill jag minnas, inte räkna ner mer än till noll - man kan alltså inte göra "förlustavdrag" i hobbyverksamhet.

Själv lyckades jag inregistrera en liten firma på tiden registreringsavgiften var futtiga ca 400 kronor (idag är den visst 1500:-, tror jag) och sköter hobbyinkomster och dito utgifter den vägen. Funkar väldigt bra, särskilt som en del ställen där man kan köpa extra förmånligt inte säljer till privatpersoner!!!
Lasse C

Inläggav Tom Swenson » 17 juni 2004, 14:17

Jo... Har själv haft funderingar på att registrera en firma, men som det ser ut nu så är det så små pengar att jag med gott samvete kan låta bli.
Men 1500 är bra mycket för en liten hobbyverksamhet som än så länge inte drar in pengar :)
Tom Swenson

Inläggav Lasse C » 17 juni 2004, 14:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom Swenson</i>

Men 1500 är bra mycket för en liten hobbyverksamhet som än så länge inte drar in pengar :)

Sannerligen! Jag tror ärligt talat att man höjde gränsen för att man inte vill ha sådana firmor som min, som har liten (eller periodvis rent av ingen) verksamhet, mycket små intäkter, och som alltså inte drivs i något större vinstsyfte!

Samtidigt är det som sagt bra smidigt att ha en liten firma! Vad jag skulle ha gjort idag är:
A) Kolla hur kraven är, och om jag kunde uppfylla formalia.
B) Satsa de 400:- som den gamla avgiften var på material till försäljningsgrejer. Tillverka dem och sälja så att jag fick in de 1500:-. (Vid behov återinvestera vinst i en omgång till för att nå 1500:-
C) Inregistrera firman, som i det läget bara kostat mig 400:-! (Plus tiden, då, förstås)

Tar lite mer tid, men det kan vara värt det.

LC
Lasse C

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juni 2004, 23:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted earlier</i>

<b>Joakim K:</b> Skattar man inte (vet inte var gränsen går för när man "måste" börja göra det) kan man gå betydligt mycket lägre.

<b>Angus MacIomhair:</b> Såvida skatteverket inte ändrat reglerna går gränsen vid 5000:- för inkomst av hobbyverksamhet.

<b>Tom Swenson</b>: Jag ringde till skatteverket för att ställa just den här frågan och det visar sig att man måste ta upp det under _övrig inkomst_. Detta innebär då att man är skattepliktig från första kronan.
Dock skulle det tydligen finnas nån form av lättnad i beskattning vad det gäller bärplockning och liknande...

Stämmer bra det. I [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1094"]en gammal tråd[/url] har ämnet diskuterats och där framkom följande:
"När man bedömer vilket inkomstslag verksamheten hör till tittar man främst på tre kriterier: Självständigheten, varaktigheten och vinstsyftet. ...
<b>Kapital:</b> Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande ska beskattas i inkomstslaget kapital.

<i>Undantag</i>:
Inkomst av försäljning av bär, svampar och kottar som den skattskyldige själv plockat under ett inkomstår är skattefri om den inte överstiger 5 000 kronor. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller tjänst."

En länk till skatteverkets sida, där texten finns i sin helhet, finns i den gamla tråden.

Till sist lite om registrering:
Enligt [url="http://www.prv.se/"]PRV[/url]s websidor kostar det 1.000:- att registrera en enskild firma.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare