[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Bakugn

Bakugn

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Bakugn

Inläggav emul » 26 februari 2004, 21:44

Har funderat på många saker länge, och nyss insett att detta forum finns.

En av de saker som gäckat mig är konstruktion av bakugnar. Jag har givetvis åkt runt bland ryggåsstugor och liknande hemomkring och tittat, och drömt, men jag har inte hittat något bra information om äldre tiders bakugnar (nej, ingen exakt tidsålder här inte...) och dess uppbyggnad. Är det någon som har koll och kan hjälpa mig att komma fram till hur jag kan konstruera en bakugn att baka lite bröd i då och då? Sen medeltid är väl den tidsålder jag efterlyser egentligen, men det är inte sååå noga egentligen.

Har hittat en liten experimentell beskrivning som användes på hantverkslägret 2000 om jag inte minns fel. Kanske senare också, men det vet jag inget om... Enlige deras utsago var den dock lite för liten, så hur ska man göra?

http://www.hantverkslagret.org/hantverk ... bakugn.asp

Rörigt, men i alla fall.
emul

Inläggav Karin » 26 februari 2004, 23:44

Jag ägnade några veckor i somras åt att att baka i hantverkslägrets bakugn. Inte den som beskrivs i artikeln, men en kopia som byggdes året efter. Det tog ett tag att lära sig hur mycket man skulle elda för att bröden inte skulle bli brända eller degiga, men ibland lyckades vi göra riktigt goda bröd.

Vi fick plats med 12 limpor åt gången i ugnen. Jag har ingen annan erfarenhet av vedeldad bakugn, så jag har inget att jämföra med, men jag tyckte inte att storleken var något problem. I en större ugn skulle man väl kunna baka mycket mer på varje eldning, men det känns lite overkill om man bakar till husbehov.

Magnus som har konstruerat hantverkslägrets ugn hade inga ambitioner att göra själva konstruktionen och utseendet likt de medeltida ugnarna, men funktionen är den samma. Jag har tittat lite på medeltida bakugnar. De flesta är inmurade i en vägg men det finns också portabla ugnar på vagnar.

On du letar runt lite på denna sida hittar du lite bilder. http://www.godecookery.com/afeast/afeast.htm

Hör av dig om det blir någon bakugn. Gärna med bild.

Karin
Karin

Inläggav emul » 27 februari 2004, 13:24

Tack för informationen, och jag lovar dig, det blir ngn form av ugn i sommar...

Behöver dock lite förklaringar tror jag. På vissa bilder ser det ut som om det eldas samtidigt som någon plockar ut bröd ur ugnen, har man då så att säga en bakugn i den stora ugnen så att man håller värme eller? Den lösning jag hört om mindre ugnar tidigare har varit att man eldat, och sen plockat ut kol och sådant och sedan använt den värme som funnits kvar i stenen. Vilken av lösningarna är enklast, och mest lämplig? Kan tänka mig att det kan vara så att ugnen svalnar lite för fort om den är liten och plockar ut kolen, men annars verkar det vara en ganska bra lösning.

http://www.godecookery.com/afeast/kitchens/kit031.jpg
emul

Inläggav Arild Krake » 27 februari 2004, 13:56

Här är några bilder på en söt ugn från en engelsk grupp
http://www.dur.ac.uk/b.m.hodgson/rosamu ... /bread.htm

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Karin » 3 mars 2004, 15:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by emul</i>

Tack för informationen, och jag lovar dig, det blir ngn form av ugn i sommar...

Behöver dock lite förklaringar tror jag. På vissa bilder ser det ut som om det eldas samtidigt som någon plockar ut bröd ur ugnen, har man då så att säga en bakugn i den stora ugnen så att man håller värme eller? Den lösning jag hört om mindre ugnar tidigare har varit att man eldat, och sen plockat ut kol och sådant och sedan använt den värme som funnits kvar i stenen. Vilken av lösningarna är enklast, och mest lämplig? Kan tänka mig att det kan vara så att ugnen svalnar lite för fort om den är liten och plockar ut kolen, men annars verkar det vara en ganska bra lösning.

http://www.godecookery.com/afeast/kitchens/kit031.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har också funderat över den bilden, och kommit fram till att de nog hade med både lågor och bröd samtidigt för att på något vis visa att det är en bakugn och ingenting annat. Enligt "Hantverk i Sverige" eldade man först och lade in bröden efter att man rakat ut glöden, ända fram till industrialismen.

Karin
Karin

Inläggav Angus Maciomhair » 3 mars 2004, 16:03

Hur fort ugnen faktiskt svalnar borde bero en hel del på hur tjock gods man har i väggarna. Tjockare gods ger som bekant mer massa som kan lagra mer värme, med andra ord....om du ökar ugnsvolumen, öka godstjockleken. Nackdelen är givetvis att ugnen kommer ta längre tid att värma upp. TINSTAAFL.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav emul » 3 mars 2004, 22:01

Det kan du nog ha rätt i. Min lilla tanke var bara huruvida man skulle kunna elda samtidigt som man bakar.. Tänker på nån funktion i stil med en vedspis eller så. Om man ska mura en stor, fast stenugn vore det väl önskvärt att ha något i den stilen?

Fast då kanske man, som du säger Angus, snarare kommer upp i att den är så stor att den håller värmen väääldigt länge.. =)
emul

Inläggav Sternschild » 3 mars 2004, 22:31

Har sett en aningen mer komplicerad variant eldad från baksidan som har "rökgångar" som rundar ugnsutrymmet. Tyvär ingen bild eller tidsangivelse för när dem började förekomma, borde vara mycket gammal ide
Sternschild

Inläggav Angus Maciomhair » 3 mars 2004, 22:59

Jag vill minnas att jag sett större ugnsvarianter där man eldar "en trappa ner" precis som man gör i en vedspis. Jag har för mig att det var ett inslag om något bageri i Paris, berömt för sitt bröd. Hur gamla ugnarna var minns jag inte, tror de var från revolutionens dagar. Ugnstypen i sig har jag ingen aning om ålder på.
Hur de fungerar har jag ingen aning om, om man eldar före bakning och bara slipper askrester i samma utrymme som man bakar bröden i, eller om man har upphöjda rader som man lägger bröden på så att de inte utsätts för den starka värmen nerifrån alltför mycket.

Annars kan man väl alltid ta till varianten att mura upp en ganska bred och djup men inte så hög ugn som man bakar brödet i. För att värma upp den eldar du inte i ugnen utan ovanpå och runtom.
Nackdelen är att det troligen går åt mycket mer bränsle än om man eldar inuti [:(] men du kan elda samtidigt som du använder ugnen.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Ny Björn » 3 mars 2004, 23:40

En observation från Birkas provkök:

Den lilla bakugn (av kupolmodell) vi byggde på Björkö funkade utmärkt när man inledningsvis eldade ordentligt i hela ugnen och sedan rakade ut glöd och bränder mot sidorna. För att hålla värmen över dagen eldade vi med småstickor även under brödgräddningen. En viktig sak att tänka på är att man får lära sig hur ugnen reagerar innan man bakar loss - gengas och kolos bildas tämligen lätt och är mindre nyttigt att andas in (host-host-hack-urk-död)...

/N B
Ny Björn

Inläggav emul » 9 mars 2004, 01:15

Tacksam för alla svar, får ta och åka runt lite och titta på olika alternativ på torp och liknande tror jag.. Ska se om man kan komma fram till en vettig lösning då.
emul

Inläggav emul » 10 mars 2004, 15:15

Ny Björn, skulle man kanske kunna få bilder och/eller ritningar på den ugn ni byggde på Björkö?
emul

Inläggav Ny Björn » 10 mars 2004, 15:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by emul</i>

Ny Björn, skulle man kanske kunna få bilder och/eller ritningar på den ugn ni byggde på Björkö?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

mja - den ugnen byggdes enligt principen "syns inte - finns inte" med en stomme i tegel ([:I]).
Men att bygga kupolugn är inte svårt.
1.) bygg upp stommen till kupolen i vidjor som flätas samman. Storlek efter behov. Täck marken med lera för att undvika ev. rotbrand.
2.) Magra upp lera med sand (med fötterna - funkar bra vid stora mängder)
3.) Täck stommen med decimetertjocka korvar av leran, fyll/släta ut skarvarna ordentligt. Gör ev ett draghål på baksidan (ca. 10 cm).
4.) Låt torka <i>försiktigt</i> under plast eller våt mossa, laga torksprickor efterhand de uppstår - den krymper ofta mer än man tror.
5.) Bränn leran gnm att stapla upp ved runt och på kupolen och elda tills leran blir keramisk. Ett hett tips är att placera ugnen en bit från ev. väggar o.dyrl. - det blir [}:)]-igt varmt

Därefter är det "bara" att baka.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 24 mars 2004, 18:25

Kom på att Regia Anglorum har en bra ugnsartikel
Den hittas [url="http://www.regia.org/ovens.htm"]här[/url].

/N B
Ny Björn

Inläggav Vesuvius » 7 oktober 2007, 15:55

Jag vet att tråden har hängt med ett tag, men.

Jag funderar på att bygga mig en bakugn, modell ca. 1300. Jag funderar bara på material och konstruktion. Det som har diskuterats hittils i denna tråd är "elda först, raka ur, baka". Jag har lite tankar mot en ugn man eldar under och gräddar i en kammare ovanför, men vet inte vad stöd det finns för detta. Jag tänker framförallt på en ugn i tegel, men om källorna ger stöd så kan en lerugn vara lika bra.

Men sen tänkte jag också på det här med rök... de har ingen skorsten de här, eller?
Vesuvius

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd