[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Paviljong

Paviljong

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Thorild Gant » 27 januari 2004, 08:52

Kan tyvärr inte hitta den där bilden som visar ett härläger från 100-årskriget[:I], jag vet bara att jag sett den i en bok, på ett bibliotek i Visby. Jag kan heller inte komma ihåg om stommen satt innanför eller utanför duken.

Det är intressant att se att en enkel fråga kan skapa diskussion, ska jag tro Karin så är vårat tält fel för sin tid, om inte ett arv. Ska jag tro andra så fanns tälten. Jag frågade för att jag ville veta, om jag blivit klokare är en annan sak[:)]. Men det verkar vara det ständiga dillemmat bland historiker, många tycker olika. [;)]

Ja, det är nog sant Karin, att jag tycker det är kul att använda fantasin i kombination med historiska faktum. Men jag tycker även om att återskapa fynd.[8)]
Thorild Gant

Inläggav Karin » 27 januari 2004, 10:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>

Det är intressant att se att en enkel fråga kan skapa diskussion, ska jag tro Karin så är vårat tält fel för sin tid, om inte ett arv. Ska jag tro andra så fanns tälten. Jag frågade för att jag ville veta, om jag blivit klokare är en annan sak[:)]. Men det verkar vara det ständiga dillemmat bland historiker, många tycker olika. [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vissa saker kan man tycka någonting om, t.ex. vilka metoder som är bäst att använda när man återskapar någonting. Andra saker kan man tro eller veta, t.ex. vilka tältmodeller som fanns under en speciell tid. En kvalificerad gissning är inte fel. Men det innebär att man tror någonting baserat på de fakta man har, inte att man tycker någonting.

Jag säger förresten inte att ditt tält är fel, bara att jag inte har sett belägg för det än och att det kan vara bra att basera sitt återskapande på vetande istället för på tyckande.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ja, det är nog sant Karin, att jag tycker det är kul att använda fantasin i kombination med historiska faktum. Men jag tycker även om att återskapa fynd.[8)]

En kombination är nog bäst. Om man återskapar vikingatiden eller andra tider vi inte vet så mycket om blir det av naturliga skäl mycket gissningar. Om man, som jag, försöker återskapa 1300- och 1400-talet har man mycket mer fakta att gå på och behöver inte gissa lika mycket. Naturligtvis kan man sällan veta exakt hur någonting ser ut, t.ex. på baksidan eller insidan, utan man blir hänvisad till vad som verkar rimligt.

Jag hoppas att jag har lyckats uttrycka mig begripligt utan att såra någon.
Karin
Karin

Inläggav Martina » 28 januari 2004, 17:05

Att tält av A-modell funnits under medeltiden ser jag ingen större anledning till att tvivla på. Det är en grundläggande konstruktion och det finns en hel del avbildningar. Att dessa tält skulle gå att jämföra med de vikingatida tycker jag dock är lite långsökt. Där handlar det ju om en kraftig träkonstruktion, de medeltida borde rimligtvis bestå av så lite material som möjligt för att lätt kunna transporteras.
Såvitt vi vet hörde dessutom vikingarnas tältkonstruktioner till det absoluta toppskiktet i samhället, eventuellt nyttjades de inte heller som tält utan som tak till tillfälliga gropbostäder.
A-tält på 1300-talet? Javisst, så länge de är av den lätta "campingmodellen", men en tung träställning med ut i fält? Knappast!
Jag tycker nog inte heller att ett vikingatält skulle passa särskilt bra i ett nutida medeltidsläger, däremot smälter mindre A-tält naturligt in.

/Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 28 januari 2004, 17:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Såvitt vi vet hörde dessutom vikingarnas tältkonstruktioner till det absoluta toppskiktet i samhället, eventuellt nyttjades de inte heller som tält utan som tak till tillfälliga gropbostäder.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Ja, de 2 1/2 tältställningar som hittats kommer båda från högstatusgravar. Själv är jag, som jag nämnt tidigare här på HV tämligen förtjust i [url="http://www.ydalir.freeserve.co.uk/crafts/tent.htm"]Geteld[/url]-modellen av tält - de finns avbildade åtminstone fram till sent 1100-tal och är betydligt lättare att ha med sig. Stommen kan man glatt hugga på plats...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tycker nog inte heller att ett vikingatält skulle passa särskilt bra i ett nutida medeltidsläger, däremot smälter mindre A-tält naturligt in.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> -Så sant, själv fattar jag inte varför man skall blanda tälttyperna - har man valt att bo i ett tält som är så tidsspecifikt som en vikingatida A-ram så tycker jag att det borde ligga i ens intresse att hålla den tidsperioden - varför inte som mindre temaläger inom det stora om man nu tältar i ett så'nt?
-Nåja hur som helst ser det mest anakronistiskt ut att blanda (dock icke särdeles kreativt - och det gäller även andra grupper än SCA) - men smaken är delad...

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 30 januari 2004, 17:13

Redneck, se över dina inlägg. Detta är andra gången på 20 minuter som du citerat tidigare inlägg utan att skriva någonting själv.
Du redigerar enkelt tidigare inlägg genom att klicka på ikonen med papper&penna.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav redneck » 31 januari 2004, 15:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Redneck, se över dina inlägg. Detta är andra gången på 20 minuter som du citerat tidigare inlägg utan att skriva någonting själv.
Du redigerar enkelt tidigare inlägg genom att klicka på ikonen med papper&penna.
Ha det...
/Angus

Sorry Angus om jag har förargat dig men jag vet inte riktigt hur det här forumet fungerar ännu. Hade tänkt ställa en enkel fråga till er som vet så mycket. Återkommer ifall detta hamnar på rätt plats. Alltså: sorry.
redneck

Inläggav Angus Maciomhair » 31 januari 2004, 18:08

Det är ingen som helst fara på taket Redneck, mitt inlägg var ett enkelt påpekande utan någon som helst vresig underton.

För att ta forumet lite kort:
Du kan svara på ett inlägg antingen genom att skriva i quick reply-fönstret och trycka på 'submit reply'-knappen, genom att trycka på 'reply to topic'-länken högst upp (eller nedåt, strax ovanför 'quick reply'-fönstret) på sidan eller genom att trycka på 'reply with quote'-knappen i någon annan användares inlägg.

Om du svarar med quick reply-funktionen kan du använda taggen <quote></quote> för att citera hela eller delar av tidigare inlägg. Om du skriver den på formen <quote><i>Originally posted by användarnamn</i><br>inklippt text från annat inlägg</quote> så ser det ut precis som när du använder 'reply with quote'-funktionen och du kan enkelt citera tidigare inlägg från olika användare i ett och samma inlägg, även om du använder 'quick reply'.
Eftersom jag fortfarande inte vet hur man får forumet att ta taggar som inmatad text och inte som taggar (Henrik, ditt svar i info-tråden var en smula kryptiskt [;)]) så ska samtliga < och > i exemplen ovan bytas ut mot [ och ] för att de ska fungera.

Enklaste sättet att se vad de olika knapparna i inläggsrutorna har för funktion är att hålla muspekaren över dem, efter en stund dyker en liten textruta upp som förklarar symbolen.

Mer info om div. formateringstaggar, smileys och deras taggar, länkar i inlägg m.m. finns i forumets FAQ som du hittar [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/faq.asp"]här[/url].

Lycka till...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sternschild » 12 februari 2004, 02:19

Just hittat sidan med Osebergstältet
http://www.geocities.com/historyoftents ... y/800.html
Tycker det ser ut som dem vikingatält som används av ganska många. Hur duken ska sättas må ju vara en smaksak men jag tycker nog det ser ut som om det skulle vara väldigt opraktikst att behålla dekorationerna på insidan
/E.S.
Sternschild

Inläggav redneck » 10 mars 2004, 09:44

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av att bygga en rund, medeltida paviljong med det rätta stuket? –sluttande sidor och hög strutform alltså. Vi är några noviser sm vill bygga till sommaren men är osäkra på vilken upphängning man ska använda – och vilken som är bäst. Den som ser ut som ett ekerhjul och som man i "navet" fäster i poolen eller varianten med ring som hängs i kedjor från poolens topp? Tacksam för tips och synpunkter.
/redneck
redneck

Inläggav Karin » 10 mars 2004, 10:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by redneck</i>

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av att bygga en rund, medeltida paviljong med det rätta stuket? –sluttande sidor och hög strutform alltså. Vi är några noviser sm vill bygga till sommaren men är osäkra på vilken upphängning man ska använda – och vilken som är bäst. Den som ser ut som ett ekerhjul och som man i "navet" fäster i poolen eller varianten med ring som hängs i kedjor från poolens topp? Tacksam för tips och synpunkter.
/redneck
Det finns bilder som antyder båda varianterna. Jag tror att det betyder att båda varianterna användes. De flesta nybyggda paviljonger jag har sett har haft ekervarianten, så det är kanske den ni har bäst chans att få hjälp med. Men jag tycker det vore roligare om ni testar den andra, så vi får lite variation på medeltidsläger och marknader.

Karin
Karin

Inläggav olafR » 10 mars 2004, 11:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by redneck</i>

/redneck

Du behöver inget av dessa alternativ, det går bra att spänna ut konen med rep. Sedan hänger du sidorna i den och fäster dessa i marken. En enkel metod som endast kräver en centrumpåle = lite trä att släpa på. Men det är viktigt att infästningspunkterna i duken blir kraftiga.

[url="http://www.greydragon.org/pavilions/basel.html"]Här[/url] finns det tips och bilder på ett tält från första hälften av 1600-talet konstruerad utan ekrar eller ring.
olafR

Inläggav Arild Krake » 10 mars 2004, 13:36

Jag har sett bilder som kan tolkas som om linorna varit fast satta i pålens topp och sedan gått på takets insida tills det kommit fram genom hål där taket tar slut. Fördelen med en sådan konstruktion är att den inte sliter så mycket på takets tyg. Man måste nog dock ha en sorts stopp så att taket inte kryper upp med linorna.

Om man vill att tältet ska hålla länge så är det en god ide att sy fast sadelgjord som tar upp krafterna där det kommer at vara stora påfrestningar på tyget, då framförallt längs sömmarna i taket.

Om man vill göra en pavve med ekrar så rekommenderar jag [url="http://www.greydragon.org/pavilions/index.html"]Greydragons[/url] beskrivning. Man bör dock ha ett högre tak än vad de har för tittar man på historiska bilder så kan taket vara upp till dubbelt så högt som väggen.

Om man vill handsy sitt tält så rekommenderar jag att man använder samma sätt som när man handsyr segel, info om detta kan man bl.a. få i boken "Hantverk i Sverige". Material för detta kan man köpa hos [url="http://www.beckorep.com/"]Beck & rep[/url] på Gotland. Där kan man även köpa handslaget rep till bra priser.

När det gäller tyget i pavven så finns det olika lösningar på detta. När man tittar på medeltida bilder så förekommer det tält i olika färger och med olika dekorer. Här kommer lite info som kan hjälpa till i valet av tyg.

Linne är lätt att få vitt och det förekommer många vita tält på samtida bilder. Det är dock svårt att växtfärga på ett sätt som är beständigt. Men det går att måla på med temperafärger både heltäckande och fläckvis. En bemålad duk bör även bli tätare och därmed hålla bättre mot väta. Om man använder linolja i färgen så lär denna dock sköra tyget med tiden. Linne ruttnar dock lätt och det är en egenskap som man inte direkt vill ha hos ett tält. Linne torkar rätt snabbt men krymper när det blir blött för att sedan gå tillbaka när det torkar.

Hampa är i stort sett likadant som linne men med undantag att det är mer rötbeständigt än linne.

Ylle har använts som tälttyg i olika kulturer och det är lätt att färga. Det bör nog vara svårare att måla än andra tyger. Jag har hört av personer som provat att ylle fungerar bra. Min erfarenhet är dock att ylle torkar långsamt.

Siden är lätt att färga och bemåla. Det tar liten plats och är lätt. Det är även mycket starkt.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 10 mars 2004, 14:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Linne är lätt att få vitt och det förekommer många vita tält på samtida bilder.
Framför allt <u>blir</u> det ju vitare av att man använder tältet!
Det är mycket sol på Gotland, något som bl a gett upphov till flera rosa tält.[:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav olafR » 10 mars 2004, 15:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag har sett bilder som kan tolkas som om linorna varit fast satta i pålens topp och sedan gått på takets insida tills det kommit fram genom hål där taket tar slut. Fördelen med en sådan konstruktion är att den inte sliter så mycket på takets tyg. Man måste nog dock ha en sorts stopp så att taket inte kryper upp med linorna.

Ludvig

Hänger man väggarna i taket och fäster väggarna i marken, med tältspik, så behövs nog ingen stopp på linorna.
olafR

Inläggav redneck » 10 mars 2004, 21:50

Sorry. Nu var jag där igen. Skulle gjort ett inlägg ang. material till paviljong, men det blev New Topic istället. Det var inte meningen.
/redneck
redneck

FöregåendeNästa

Återgå till Bostäder och husgeråd