av Karin » 27 januari 2004, 10:14
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>
Det är intressant att se att en enkel fråga kan skapa diskussion, ska jag tro Karin så är vårat tält fel för sin tid, om inte ett arv. Ska jag tro andra så fanns tälten. Jag frågade för att jag ville veta, om jag blivit klokare är en annan sak[:)]. Men det verkar vara det ständiga dillemmat bland historiker, många tycker olika. [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vissa saker kan man tycka någonting om, t.ex. vilka metoder som är bäst att använda när man återskapar någonting. Andra saker kan man tro eller veta, t.ex. vilka tältmodeller som fanns under en speciell tid. En kvalificerad gissning är inte fel. Men det innebär att man tror någonting baserat på de fakta man har, inte att man tycker någonting.
Jag säger förresten inte att ditt tält är fel, bara att jag inte har sett belägg för det än och att det kan vara bra att basera sitt återskapande på vetande istället för på tyckande.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ja, det är nog sant Karin, att jag tycker det är kul att använda fantasin i kombination med historiska faktum. Men jag tycker även om att återskapa fynd.[8)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En kombination är nog bäst. Om man återskapar vikingatiden eller andra tider vi inte vet så mycket om blir det av naturliga skäl mycket gissningar. Om man, som jag, försöker återskapa 1300- och 1400-talet har man mycket mer fakta att gå på och behöver inte gissa lika mycket. Naturligtvis kan man sällan veta exakt hur någonting ser ut, t.ex. på baksidan eller insidan, utan man blir hänvisad till vad som verkar rimligt.
Jag hoppas att jag har lyckats uttrycka mig begripligt utan att såra någon.
Karin