av Vix Hq » 22 juli 2004, 17:18
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>
Vix;
Tänker jag rätt nu?... 4-panels = 2 fram- och 2 bakstycken. (eller är det 4 fram och 4 bak?) hur funkar det att prova in ärmarna när man inte har någon som hjälper en? och vart fick du mönster till ärmarna ifrån, eller är de bara rakt klippta.
Gjorde du något pappersmönster som man kanske kan få en kopia av? (Jag är lika lång och har ungefär samma storlek...)
--Ameli-- (finns även på icq)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jepp, 4-panel består av två framstycken och två bakstycken (och kilar från någonstans runt höfterna och ned i mitt fall).
Jag har ett pappersmönster, men jag har inte tid att kopiera det (dessutom förhindrar en inflammerad axelled att jag använder en penna ett litet tag framöver...). Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna det och själv rita av det, men jag kan nästan lova dig att det inte kommer att passa över huvud taget. Det är en supertight klänning som är helt och hållet anpassad efter min kropp (inklusive olika stora bröst).
Jag gjorde själva klänningsmönstret med hjälp av lika delar "Medieval Tailor's Assistant", instruktionerna på
och min provdocka. Och mig själv då i sista inprovningen [;)]... Det går alltså att fixa utan hjälp (om man har en provdocka iaf), men det kräver en viss envishet. Hittar man någon som kan hjälpa en är det så mycket enklare, och precis som Martina sa så behöver hjälpredan inte ha någon koll alls utan bara nåla där man anvisar!
Vad det gäller ärmar... Jag konstruerade dem först på papper, med hjälp av mina mått, så som det finns beskrivet på
. Ärmar finns också beskrivet i "Medieval Tailor's...". Sedan klippte jag ut mitt testmönster i lakansväv och kollade hur det passade i ärmhålen.
Man får testa sig fram tills man får S-kurvan så den stämmer. Min S-kurva är t ex mycket "flackare" än den på sidan ovan. Hur väl det kommer att gå att röra armen när man har dräkten på sig beror bl a på förhållandet mellan "toppen" av kurvan (som ska sitta mitt över axeln) och den "lägsta" punkten på kurvan (under armen). Jag fick göra tre testärmar av gamla lakan innan jag tyckte att det satt OK. Här hjälpte det att ha en provdocka, trots att den inte hade några armar... Jag kunde kolla hur ärmen hängde från axeln i alla fall, men det hade varit mycket enklare om jag haft en kompis som kunde nåla fast ärmen i klänningen med mig innuti... Har man varken provdocka eller någon kompis till hjälp får man nåla och testa på sig själv, ändra och testa igen. När toppen av ärmen sedan stämde med resten av klänningen tog jag bara och nålade till lakansärmen runt min arm så den satt så tight som jag ville (det är lite fippligt att göra det på sig själv, men det går - man nålar, tar av ärmen och snyggar till nålningen (eller tråcklar) och prövar igen tills man blir nöjd).
Det här kanske låter jättekrångligt, men det <b>är </b>inte så farligt. Man måste inte vara dräktkonstruktör eller tillskärare för att klara av det. Det gäller bara att ta ett steg i taget och vara envis och acceptera att man kanske måste göra ett antal provklänningar innan man har ett fungerande mönster. Det hjälper ju också om man tycker själva processen är kul... Jag kanske låter hur erfaren som helst när jag pratar här, men jag har faktiskt bara sytt 4 medeltidsklänningar i mina dar (och några särkar). Två var enkla raka klänningar med helt geometrisk konstruktion, den tredje var min Herjolfsnesklänning, den fjärde min supertighta 4-panels-cotte. Innan dess - syslöjden i högstadiet.
/Vix, som hoppas att det här kan vara till någon nytta i alla fall...