[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Dräkt, ca 1250

Dräkt, ca 1250

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dräkt, ca 1250

Inläggav Sauron » 8 juli 2005, 15:07

Hej håller på att fixa medeltidskläder och tänkte börja med en linneskjorta (eller linneskjortel??).
Har sett alla möjliga varianter. Men det verkar som om de flesta har små triangelformade flikar under armarna. Men så stötte jag på den här sidan:
http://homepage.ntlworld.com/trevor.bar ... stume1.htm
Som visar en något enklare variant med avsmalnande ärmar. Det står att mönstren gäller upp till minst 1300-talet, så det verkar ju ok. Vad anser ni? Kan jag köra med den enklare varianten för skjorteln, eller skall jag köra med ett skjortelmönster som har flikar under armhålorna, eller spelar det ingen större roll?
Sauron

Inläggav Eva Andersson » 8 juli 2005, 15:34

Notera att de på sidan rekommenderar sweatshirt-material till hosor och att man ska använda gamla pyjamasbyxor som byxor. The Far Isles är en trevlig medeltidsgrupp av lite samma typ som SCA och Nordrike, men inte direkt vad man skulle "tidsenlighetsfanatiker". Det betyder inte att det behöver vara något fel på mönstren, för det är det inte. Man kan tänka sig ärmar både med och utan ärmspjäll ( de fyrkantiga bitarna som sätts på diagonalen under armarna), men ärmar utan ärmspjäll håller mycket sämre i sömmarna eftersom det dels blir trängre och det sliter mer på sömmarna. Med ett ärmspjäll har du tyg och inte en söm där slitaget är som störst.

Sen heter det förresten kjortel och inte skjortel, det uttalas som kjol och inte som skjorta.

Eva, som hoppas du inte tar illa upp för rättelsen, det är många som skriver fel på det och om man inte rättar kommer det aldrig bli rätt.
Eva Andersson

Inläggav Emoni » 8 juli 2005, 17:00

Om vi nu är inne på vad som är "korrekt" och inte så vill jag bara gör dig uppmärksam på att linne endast (näst intill i varjefall) användes till underkläder. Du kanske redan visste det och kanske pratade om en underkjortel. Till överkläder används främst ylle, och det finns tunt ylle som inte är mycket varmare än linne. På www.saxylle.se kan man köpa sådant ylle
Emoni

Inläggav Arild Krake » 8 juli 2005, 17:25

Arild Krake

Inläggav Sauron » 8 juli 2005, 19:37

Sauron

Inläggav Karin » 8 juli 2005, 23:22

Karin

Inläggav Sauron » 9 juli 2005, 13:38

Tack för tipsen/dimensionerna! Nu kan jag äntligen göra mönster [:)].

Så om jag fattat rätt nu så skall jag ha (1) en underkjortel av ofärgat linne (2) en knälång kjortel av tunt ylle (växtfärgad) och (3) en knälång ylletunika (av vadmal förmodar jag) (också den växtfärgad).

Sen om man har gambeson så ersätter den väl antagligen tunikan så att man har underkjortel-kjortel-gambeson-brynja ? Eller man kanske skippar kjorteln också?
I maciejowskibibeln ser man nån sån kombination tror jag:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... otm3va.gif
Det är iaf något färgat plagg under gambesonen och eftersom då underkjorteln skall vara ofärgad så är det väl yllekjorteln man ser (han framför hästen har nån blå yllekjortel med vit gambeson över verkar det som, eller han till vänster med yxan har röd yllekjortel med grön gambeson (eller tunika kanske?).

Hosorna (jag håller på med samtidigt) skall väl vara av samma tyg som kjorteln förmodar jag.
Sauron

Inläggav Raymund » 9 juli 2005, 15:11

Du minns väl följande gamla tråd där det med gambesoner/aketoner/vapentröjor diskuterades ganska ingående?:
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=446
De gambesoner som bärs över kjortlarna är just gambesoner, tjockare vadderade rustningar som bars utan eller över ringbrynja. Ska du ha något under ringbrynjan så är det en tunnare vadderad sak, aketon/vapentröja, som bärs under och då enligt vissa källor direkt på kroppen.

Hosor bör göras av ylle eftesom det stretchar mer än linne (och se ovanstående om linne kontra ylle). Hur tjockt ylle du använder beror på hur mycket du vill svettas... :) Oftast så har hosorna i iluminationer en annan färg än kjorteln, så det skadar inte att använda ett annat tyg.
Växtfärgat tyg är ju trevligt, men oftast inget krav, det går i de flesta sammanhang bra med ett tyg som är i en kulör som var möjlig att framställa med växtfärgning och som är passande för bärarens sociala och ekonomiska rang...

/R
Raymund

Inläggav Sara Lundström » 9 juli 2005, 22:52

Den knälånga kjorteln är samma sak som det du kallar tunika, Sauron. Du behöver bara en sådan - om det inte är jättekallt ute, vill säga.[:)]
Sara Lundström

Inläggav Sauron » 10 juli 2005, 00:47

<b>Raymund:</b> Javisst ja, känns bekant [:)] (helt glömt bort). Minns även att det inte finns någon klar definition över hur man bar plagget. Vissa hävdar ovanför ringbrynjan vissa hävdar under ringbrynjan och ibland används den utan ringbrynja. Vad jag vill ha är nåt som ser ut som den han har:
http://www.thirteenthcentury.com/pages/clothing08.html
som ju verkar va i linje med macieowskij bibelns bilder.
Sen ha en brynja ovanpå när det passar.
Jo, när jag var i klädbutiken funderade jag just på hostygets tjocklek. Vad är bäst? Att frysa eller att svettas ihjäl? Bestämde mig för att det nog är värst att svettas ihjäl. I värsta fall får man ju fixa sig "benvärmar-lindor" att ha runt vaderna när det kvällas. Har iaf köpt vadmal idag för tunikan (usch, sved i plånkan) som borde hålla mig varm på kvällen. På dan kan man väl bara ha underkjorteln (om det inte ansågs för anstötande). Ang. nyans på tyget så är jag lite orolig att den kan dra lite åt fel håll så att det kanske blir för vinrött, eller för lila eller nåt annat tokigt. Färgar jag för hand (vilket inte verkar vara särskilt svårt när man tittar på de manualer som finns [:)]) så försäkrar man ju sig om autenciteten. Har iaf beställt 5hg krapprot (hoppas det räcker till hosorna iaf).

<b>Sara:</b> Aha! Bra att veta. Hmmm.. verkar som jag har mycket kvar att lära mig. (Se ovanstående kommentar om kyla).
Angående färgning (ok lite off-topic, sorry): Läst nånstans att grönt var rätt svårt att få fram eftersom man först måst färga tyget gult, sen blått (eller tvärtom), och att det var bara överklassen som hade råd med grönt tyg. Sen när jag tittar i maciejowski-bibeln så ser jag en arbetare/bonde som stoppat ned sin underkjortel eller tunika i sina brokor (den berömda brok-bilden) så tänker jag att: "Hur i allsin dar har han haft råd med såna grönfärgade hosor?".
Nåväl, jag skulle iaf tycka det vart väldigt snyggt med typ röda hosor, sen grön underkjortel (verkar ju som det är det man ser i m-bibeln ibland) och ovanpå det en röd eller rödaktig gambe/aketon (sån där som har remsor så att man ser linne-underkjorteln igenom, se länk ovan) tycker det ser så grymt snyggt ut.

Så det får väl bli två "garderober" då. En för civilt bruk och en för "strid":
1)
skor (ska börja)
naturfärgade brokor (i princip färdiga)
röda (tunna) hosor (håller på)
naturfärgad underkjortel av linne (ska börja)
mörkröd (eller annan färg) ylletunika av vadmal (ska börja)

2)
skor (ska börja)
röda (tunna) hosor, eller vadderade hosor
grön underkjortel av linne
röd vapenjacka av linne
hauberk (nästan klar)
vadderad kveif (klar)
ringvävskveif (klar)

säkert nåt jag glömt.
Hoppas jag inte är ute o snurrar nu.

Nåväl... måste säga att jag fått lite bättre koll på underkjortel-kjortel/tunika-gambe systemet nu, men mina ögon är ännu inte helt tränade på att se skillnaden av dem i bildmaterialet från m-bibeln [:)].

Tack så hemskt mycket för all den kunskap ni delat med er! Guld värt.
Sauron

Inläggav my_mmy » 10 juli 2005, 03:00

vad det galler fargning av gront sa ar det sa att det ar valdigt latt att fa gron farg fran nastan vilken vaxt som helst. men det ar en mossig eller olivgron farg du far da. Vill du ha en klargron farg sa ar det bla/gult som galler. sa det har mycket med nyanserna att gora.

ett mycket latt satt att fa en fin olivgron ar att farga med lokskal i jarngryta. det gar fort som bara attan ocksa.

/maggie
my_mmy

Inläggav Karin » 10 juli 2005, 11:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

1)
skor (ska börja)
röda (tunna) hosor (håller på)
naturfärgad underkjortel av linne (ska börja)
mörkröd (eller annan färg) ylletunika av vadmal (ska börja)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Glöm inte att du för att vara klädd bör ha huvudbonad. Jag gissar att coif är det du ska ha.

I någon norsk källa från början av 1300-talet står det att den inte är fint att visa linnekläderna. Du bör alltså inte gå på stan utan yllekjortel.

Till hosorna får du inte ha för tunnt tyg. Eftersom de är tighta och sitter på benen som rör sig mycket utsätts de för mycket påfrestningar. Dessutom isolerar tjockt ylle både mot värme och kyla. Om du alltså är sval när du tar på dig yllekläderna och ser till att inte röra dig så mycket att du svettas kommer inte värmen in till dig. Tänk också på att tyget du använder till hosor måste vara stretchigt på diagonalen.

Karin
Karin

Inläggav Sauron » 10 juli 2005, 17:41

Aha! Ja då är saken biff. Olivgrönt låter som det jag vill ha (vill inte ha klar/ljus-grön). Ska prova med lökskal, låter väldigt intressant.

Nä, ska inte gå bara i underkjortel, det är därför jag har med ylletunikan/yllekjorteln i listan.
Så vad du menar är att gubben på bilden
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac18rB.jpg
har en tunn rödfärgad ylletunika direkt på kroppen utan någon underkjortel under? Eller har konstnären bara rationaliserat bort underkjorteln tro? Det kanske var så att man i "arbetarklassen" inte var så noga med klädnadsreglerna?

OT-varning:
Sen om man kikar på deras skor så ser det ut som de har den klassiska "snabeln". Fast jag hade för mig att det var högsta mode på 1000-1100 talet och försvann under 1200-talet tills det blev mode igen på mitten av 1300-talet (eller nåt sånt). Var det så att vissa hade spetsiga skor på den tiden trots att det inte var mode? Eller är det bara den konstnärliga friheten som satt sitt spår på bilden? Eller har jag helt enkelt missuppfattat övergången i modet?

Jag har en (tvådelad) vadderad kveif (coif, huva) som är en aningens lite för liten men den funkar (iaf tills jag gjort en ny med bättre passform). Blir nog lite varmt med en sån, så jag kanske skall sy en enkel. Bara använda samma mönster fast skala ned den något.

Jo, på skrådden är bra att lägga ut hosorna. (F.ö. använder jag kongshirdens mönster som man syr ihop under foten). Har förstått att det inte är säsong för ylle och hade tur som fick tag på vadmal överhuvudtaget. Verkar som om jag måste vända mig till handelsgillet (dyrt men verkar ha bästa tygerna). Verkar inte som handelsgillet (http://www.handelsgillet.se/tyger.htm) har tunn <u>vadmal</u>, men man kanske kan köpa <u>melton</u> eller <u>tunn melton</u>? Roligast (och antagligen billigare) hade varit att köpa något ofärgat ylletyg (korrekt vävt) och färga själv. Läste i en tråd att man kan sticka till IKEA o köpa ylletyg som är lämpat för hosor (dessutom har de billigt linnetyg).
Sauron

Inläggav Karin » 10 juli 2005, 20:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Nä, ska inte gå bara i underkjortel, det är därför jag har med ylletunikan/yllekjorteln i listan.
Skrev du inte någonting tidigare om att du bara skulle ha linnekjorteln ifall det blir för varmt med vadmal? Jag kanske missförstod.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Så vad du menar är att gubben på bilden
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac18rB.jpg
har en tunn rödfärgad ylletunika direkt på kroppen utan någon underkjortel under? Eller har konstnären bara rationaliserat bort underkjorteln tro? Det kanske var så att man i "arbetarklassen" inte var så noga med klädnadsreglerna?
Menar jag? Eller var det någon annan du syftade på? Jag tror inte att jag har några åsikter alls i den frågan. Det verkar obekvämt att inte ha linne under yllet, men du har rätt i att det inte syns på bilden.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
OT-varning:
Sen om man kikar på deras skor så ser det ut som de har den klassiska "snabeln". Fast jag hade för mig att det var högsta mode på 1000-1100 talet och försvann under 1200-talet tills det blev mode igen på mitten av 1300-talet (eller nåt sånt). Var det så att vissa hade spetsiga skor på den tiden trots att det inte var mode? Eller är det bara den konstnärliga friheten som satt sitt spår på bilden? Eller har jag helt enkelt missuppfattat övergången i modet?

Det är skillnad på spetsig sko och snabelsko. När jag tittar på medeltida bilder ser de flesta ut att ha spetsiga skor oavsett vilket århundrade det är. På 1400-talet däremot blir det vanligt med snablar (de finns på 1100-talet också, men jag tittar sällan på de bilderna).
Mannen längst fram till vänster på den här bilden har snabelskor.
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/0 ... sevens.jpg (Kanske inte så jätteillustrativ bild, men den bästa jag hittade nu.)

Läste i en tråd att man kan sticka till IKEA o köpa ylletyg som är lämpat för hosor (dessutom har de billigt linnetyg).

Tyvärr har inte IKEA kvar det bra hostyget. Jag tycker att deras linnetyg är obekvämt att ha direkt mot kroppen. Däremot har Korps handelsbod bra och billigt linne.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 10 juli 2005, 23:33

Aha! Ja då är saken biff. Olivgrönt låter som det jag vill ha (vill inte ha klar/ljus-grön). Ska prova med lökskal, låter väldigt intressant.

Glöm inte järngrytan som Maggie nämnde bara! Järnet gör att färgen drar mer åt grönt - utan järn kan det bli ganska gult med lökskal också. Har du ingen järngryta till hands går det att efterbehandla försiktigt med järnvitriol (se närmaste växtfärgningsbok om du inte vet hur). Med skal från rödlök har jag fått rätt grönt utan järn, i alla fall på grå och mörkgrå ull.

/Vix.
Vix Hq

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk