<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sunniva Saksvik</i>
Kan man differensiere mellom viktige funn og mindre viktige funn? Som det nevnes ovenfor her så havner de fleste funn i museenes magasiner. Jeg innrømmer her åpent at jeg eier opptil flere middelaldergjenstander (Min!Min!Min!), blant annet noen små knapper og kles-kroker fra 13-1400tall funnet i Themsen - som det finnes tusenvis av i museene allerede. Bør jeg skamme meg?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det er selvfølgelig et vurderingsspørsmål ut i fra hva man er interessert i (uten noen kjennskap til dine gjenstander er det vanskelig å si om akkurat DIN knapp nummer 5 er et uvanlig/interessant eksempel), men jeg vil alikevel sterkt anbefale deg å sørge for å behandle gjenstanden ordentlig. En fin start ville f.eks. være å :
1. Kun håndtere gjenstandene med bomullshansker, og generelt håndtere dem så lite som mulig.
2. Oppbevare dem mørkt i syrefrie pappesker, pakket inn i syrefritt silkepapir.
3. Etterstrebe å lagre gjenstandene i et miljø der luftfuktighet ikke overstiger 50%RH og ikke går under 30%RH, helst ved en temperatur på rundt 20 grader.
4. Holde gjenstandene langt vekk fra kilder til salt, svovel og andre korrosjonsfremmende substanser. Om umulig, skjerm dem fra slikt ved lufttett oppbevaring.
5. Ikke pusse på gjenstandene eller behandle dem med noe som helst uten å ha rådført deg med en konservator (IKKE en håndverker).
5. For forskningsinteresse, kanskje ta bilder av dem og legge dem ut på nettet?