av Inger E » 17 september 2005, 12:37
Jag har redovisat fakta. Om det är så att det inte gått fram,så är det beklagligt. Jag hade både arkeologer, historiker och geologer till hjälp när jag tog upp detta i min C-uppsats. Frågan är vad du söker för fakta som jag inte lämnat fram? Är det så att du inte kan se på kartorna från Krigsarkivet att vattennivån fram till 1700-talet varit helt annan än vad du och några andra här hävdar? Förstår Ni inte att om ett område på de senaste 1200 åren höjt sig 12,5 meter vilket det gjort i norra Uppland så har också vattenytor, sjöar etc tippat söderöver och då landhöjningen mot Mälaren varit varierande mellan 7,4 och 8,2 meter på samma period, så innebär detta att du måste kolla landhöjningen i detalj, vilket inte går att redovisa här, för varje punkt i terrängen där skillnaden avviker mer än 2 meter relaterat omgivning om höjden över havet idag är mer än 20 meter. Varför? Den verkliga strandkanten mot brons- och järnålderssjöar som nu antingen dikats ut eller p.g.a landtippningen runnit ut - söderut via dalar, bäckar och åar - får du inte om du startar med dagens nivåer utan du måste starta åtminstone från de nivåer som rådde någon gång under Bronsåldern och därefter för varje punkt räkna fram till dagens nivå. Om detta är oklart, så förstår jag inte hur någon av Er som säger sig förstå vad landhöjningen innebär kan tro det.
Ta t.ex. Stockholm vars landhöjning per 100 år är mindre än Upplands: <http://www.rtk.sll.se/kartor/stockholm1252.htm>
Höjningen sedan inlandsisen lämnade Uppland för cirka 7800 år sedan:
"Isens stora tyngd har medfört att marken tryckts ner långt under dess ursprungliga nivå, efter att isen släppt sitt grepp har den strävat efter att återta den. Denna landhöjning är ej konstant utan skiftar i Sverige. Den högsta tillväxttakten finns i mellersta Norrlands kusttrakter, vid Höga kusten där landet stigit ca 275 meter sedan isavsmältningen. I sydligaste Skåne har marken höjt sig ca 25 meter men landhöjningen har där nu avstannat. I Uppland har landet höjt sig mellan 125 och 150 meter, vilket innebär att hela landskapet var helt vattentäckt efter att isen dragit sig undan."
<http://www.alunda.nu/historia.htm#Istid%20och%20landhöjning>
Landhöjningen gick snabbare i Uppland under 1200-1400 talet medan det som ovan visats gick snabbare under 12-1300 talet i Stockholm. Detta beror på vid vilken tid Inlandsisen lämnade de olika platserna inom Uppland.
Detta medför att du mycket väl kan ha en brons- eller järnåldersboplats på en 'höjd' som bara skiljer sig 5 meter från omkringliggande terräng i dagsläget men ändå ha haft vattendrag, sjö etc, ända fram till 'höjden' utan att terrängen idag ligger lägre än 40 meter ovan Östersjön. Vattendraget och sjön har tippat och försvunnit. Många av dem under Medeltidens gång.
Att landhöjningen idag varierar mellan 0,5 och 0,8 meter innebär inte att den varit så låg om vi tittar på 1800-talet. Landhöjning är en retarderad rörelse som jag tidigare påpekat. Den var under medeltiden 1,2-2,4 meter per hundra år.
I nordöstra Uppland är i dagsläget enligt SGU högsta punkten 10 meter över Östersjön. <http://www.sgu.se/sgu/sv/om_sgu/remisser/2002/01-214-2002_bilaga1.htm>
att Uppland som helhet påverkats, precis som alla andra områden där landhöjning skett, av avsnörda vikar, laguner, våtmarker och rester av tidigare avsnörda vattenområden som bildat Bronsålders och järnålderssjöar är självklart och borde inte betvivlas.
När ett flackt landskap tippar så får detta stora konsekvenser. Områden som 'tidigt' sluppit istäcket reser sig långsammare än områden norr därom där istäcket legat länge. -> sjöar som bildats av under tiden från istäckets smältande tippar och förflyttas till det som pågrund av skillnaden i landhöjning mellan norr och söder blivit lägre terräng. Detta innebär att under en lång period kan ett område varit en relativt säker plats att ha en boplats på, men precis som hänt norr om Jönköping så får vattenförflyttningen söderöver i terrängen till lägre liggande partier effekten att en boplats från Bronsåldern mycket väl kan och oftast i fallet Uppland har legat under vattenytan efter Kristifödelse för längre eller kortare perioder.