av Roger » 6 juli 2003, 02:01
Sara:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Måste man verkligen ha stött på diskriminering och bristande hänsyn i just re-enactmentsammanhang för att ha en åsikt? Kan det inte handla om en grundsyn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Exakt vad vi pratat om, men vad vissa inte kunnat acceptera är att kunna ha event där vi inte använder modernt synsätt eller spelregler, utan följder de regler som gäller just den period/plats som återskapas så gott man känner till. Det är ju fortfarande en hobby vi pratar om där man ska kunna ha kul på sina vilkor, och oavsett vad så har VI fördelar som de inte hade då. Man kan alltid avbryta, och "återvända" till nutiden vid problem.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För mig är tolerans för samhällets svaga en grundsten i min syn på världen, och jag har fått intrycket att det samma gäller för Arnaud.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta är jättebra, men det finns folk som verkar skrika varg högt utan att titta djupare i diskussitionen, samt att lättvindligt bryta mot all historisk fakta för att införa "positiv särbehandling", vilket faktiskt är exakt vad vissa verkar prata om. Och hur långt ska särbehandligen drivas eg?
Ta en film tex. Hur rättvist är det att tex. Gandalf inte spelas av en rullstolsbunden? Visst, det skulle strida mot boken, sabba filmen, och kvadda allt, men sure..
Samma sak med om man vill återskapa historien... Inte hör motordrivna rullstolar, sjukhusets kryckor eller Ray-Ban solglasögon hemma i ett livinghistory event i säg 1203 års sicilien, men visst, skit i historien och radera allt som inte passar.. Varför inte skriva om historieböckerna på en gång? De kan ju ge folk olämpliga ideer...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För egen del kan jag dessutom nämna att en av mina bästa väninnor är fysiskt funktionshindrad, och jag har sett och upprörts av det bemötande hon fått. Jag har också några homosexuella bekanta.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det verkar skrikas en massa om diskriminering, trots att alla har samma grundkrav. Att göra om sig så att man passar i "den" världen. Det må vara halta, lytta, eller alla som överhuvudtaget skiljer sig från mängden, kraven gäller alla. Att sen det kan slå olika, javisst, men säg det som inte gör det i dagligt liv. Är du blind får du inte köra bil, har du för dålig syn får du inte vara pilot. Är du man kan du inte föda barn. Och?? Personligen har jag inget intresse av att föda barn.[}:)]
Sen förstår jag inte varför du drar upp homosexuella heller. Det fanns mer eller mindre kända sådana, som självklart fördömdes av kyrkan. Det gjordes även pilbågar och armborst i krig för övrigt, men de fanns iaf.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Detta har starkt influerat hur jag bemöter personer ur grupper som ofta diskrimineras, och har säkert del i att jag bekämpar diskriminering var jag ser den. En personlig grundsyn är ju något som influerar alla nivåer av ens liv.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok.. så DU klassificerar folk enligt grupper, och oavsett om folk som har handikapp tycker att ett sånt här event e kul och gärna gör uppofringar, så vill du säga att de har fel? Det är som att förklara folk omyndiga.. Vilket blir mer och mer populärt måste jag säga.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om du medvetet vill undvika att diskriminera när du arrangerar är det jättebra, och i sådana fall har den här debatten haft betydelse. Men för att få veta var åsikterna kommer ifrån behöver du bara läsa dagstidningen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men att sätta olika regler för olika grupper är ok? Dvs om jag kommer med neongröna kryckor går det bra, men om jag bara haltar men vill försöka slippa dem så får jag sjutton i mig anpassa mig till att ha alla dräktdetaljer korrekta? Och det är inte diskriminerande?
Sen till sist,
Todd: jag tror nog att Arnaud tänker inte alltför olikt vi andra, bara med lite andra formuleringar.
/Roger