[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Cranach, 1514, Katharina von Mecklenburg

Cranach, 1514, Katharina von Mecklenburg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Cranach, 1514, Katharina von Mecklenburg

Inläggav Emoni » 4 januari 2006, 12:26

Hej!

Jag har tänkt att sy den här klänningen med tillhörnade hatt. Jag är inte ute efter att göra en kopia, men jag vill att de förändringar jag gör ändå är så historist korrekta som det går.
Eftersom det är mitt första försök har jag några frågor.

1a, Konstruktionen. Jag har tänkt att göra kjolen tubformad och vecka den i lagda veck (har jag för mig att det heter) mot livet, och att livet blir tredelat på samma vis som Mary of Hapsburghs klänning . Kan detta tänkas stämma?

1b, Den guldfägade delen som sitter mellan livets framstycken, ovanför snörningen. Ska den sitta fast i livet eller i särken, det tycks ju inte finnas någon mellanklänning? Jag har tänkt att den sitter fast i ena sidan av klänningens liv och fästs i andra sidan efter att man har tagit på sig klänningen. Några synpunkter?

1c, Hurpass fastsydd är kragen i klänningen? Sitter den bara fast på insidan (alltså mot bärarens mitt) eller även längsmed utsidan?

2a, Materialval. Jag tror att tyget som använts till orginalet är vävt på detta "randiga" vis, tyvärr kommer jag nog aldrig få tag i ett sådant tyg så jag måste lösa det på något annat sätt. Min idé är därför att sy klänningen i ett enfärgat och omönstrat tyg som motsvarar det röda och sedan sy på ett annat tyg som detaljer, alltså det som är guldfärgat på målningen. Vad sägs? Kan det bli bra?

2b,Vidare undrar jag också över vad för tyg det kan vara ursprungligen. Min första idé var att hitta ett riktigt fint och glansigt ylle, men efter mycket letande tycks detta mig omöjligt. Istället lutar jag åt en fin bomullsammet som jag har hittat. Är det totalfel med bomullssamemt på det tidiga 1500-talet?

2c, Det tyg som jag har tänkt att använda som detaljer har jag tänkt ska vara någon sorts damast eller jakard, men jag känner mig osäker. Någon som har ett bra förslag?

3, Bältet som hon bär runt midjan och utmed benet ser lite ovanligt ut. Är det någon som vet mer om det? Är det i tyg, är det veckat eller gjort i flera delar o.s.v.?

4, Om någon sitter inne med en förklaring på hur hatten är konstruerad är jag mer än tacksam att få ta del av den. Eller om någon vet var man köper stora coola fjädrar.

Tacksam för all hjälp,
Emoni
Emoni

Inläggav Cis de Conway » 8 januari 2006, 13:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

1a, Konstruktionen. Jag har tänkt att göra kjolen tubformad och vecka den i lagda veck (har jag för mig att det heter) mot livet, och att livet blir tredelat på samma vis som Mary of Hapsburghs klänning . Kan detta tänkas stämma?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu kan inte jag så mycket om tyskt, men jag hade nog också använt Mary of Habsburgs klänning som "modell" - de verkar ganska lika i livet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
1b, Den guldfägade delen som sitter mellan livets framstycken, ovanför snörningen. Ska den sitta fast i livet eller i särken, det tycks ju inte finnas någon mellanklänning? Jag har tänkt att den sitter fast i ena sidan av klänningens liv och fästs i andra sidan efter att man har tagit på sig klänningen. Några synpunkter?

Jag har funderat på den där guldfärgade delen. Den kan ju vara till för att inte axelpartiet ska halka ner och då sitta fast med hyskor och hakar i klänningen. En annan möjlighet är ju att den sitter fastsydd längst upp i en vit mellanklänning som då är det man ser under snörningen, men jag vet inte hur sannolikt det är egentligen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

2a, Materialval. Jag tror att tyget som använts till orginalet är vävt på detta "randiga" vis, tyvärr kommer jag nog aldrig få tag i ett sådant tyg så jag måste lösa det på något annat sätt. Min idé är därför att sy klänningen i ett enfärgat och omönstrat tyg som motsvarar det röda och sedan sy på ett annat tyg som detaljer, alltså det som är guldfärgat på målningen. Vad sägs? Kan det bli bra?

2b,Vidare undrar jag också över vad för tyg det kan vara ursprungligen. Min första idé var att hitta ett riktigt fint och glansigt ylle, men efter mycket letande tycks detta mig omöjligt. Istället lutar jag åt en fin bomullsammet som jag har hittat. Är det totalfel med bomullssamemt på det tidiga 1500-talet?

Enligt vad jag har förstått så är nutida bomullssammet med lik medeltida sammet än den lite längre silke/rayonsammeten som också finns idag. Äkta silkessammet kostar väl en miljon spänn per meter och går knappt att få tag på, så det kan man nog glömma.

2c, Det tyg som jag har tänkt att använda som detaljer har jag tänkt ska vara någon sorts damast eller jakard, men jag känner mig osäker. Någon som har ett bra förslag?

Sumpan hade ett tyg som var väldigt likt kragtyget för några år sedan. Någon som bor i närheten som vet om det finns kvar? Det var nog någon slags bomull-syntetblandning (såg ut så i alla fall), men det var fint ändå.

3, Bältet som hon bär runt midjan och utmed benet ser lite ovanligt ut. Är det någon som vet mer om det? Är det i tyg, är det veckat eller gjort i flera delar o.s.v.?

Jag skulle gissa på att det är tunt läder med metallplattor på. Någon annan som tycker att det verkar rimligt?

Tacksam för all hjälp,
Emoni

Nu har ju inte jag så mycket mer än spekulationer att komma med, men det kanske finns någon annan som har mer koll på tyskt 1500-tal?

/Cis
Cis de Conway

Inläggav Karin » 8 januari 2006, 14:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cis de Conway</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

Jag skulle gissa på att det är tunt läder med metallplattor på. Någon annan som tycker att det verkar rimligt?

Det var min första tanke också, men sedan såg jag att en av "metallplattorna" har böjt sig tillsammans med bältet i vecket i knähöjd. (Det var krångligt att beskriva. Hoppas att ni förstår vad jag menar.) Därför gissar jag nu att bältet är av vadmal med fastsydda bitar av guldbrokad.

Karin
Karin

Inläggav Anette » 8 januari 2006, 18:11

Mitt förslag på bältet är brickbandsvävt silke med guldbroscheringar men måste erkänna att det mycket väl kan vara guldpräglat mocka också. Fler bud?

Anette - varför skrev inte målarna upp vilka kläder kunderna hade på sig? Helst med mönster, material...
Anette

Inläggav Ingiz » 8 januari 2006, 21:26

Mitt Period Patterns mönster har nästan en sådan klänning med. Kolla på denna sidan http://www.bymichelle.com/pp46.html

För övrigt så är det Period Patterns no 46 som jag har. Kan i vilket fall vara bra att utgå ifrån kanske.

Lycka till
Ingiz

Inläggav Isoetes » 9 januari 2006, 21:06

Myra har gjort en liknande klänning och lite annat smått och gott.
http://myra.hem.nu/costume/
sen vet jag att juneborg har period patterns no 46 nånstans i gömmorna, men det kräver mycket ändingar om det ska sitta rätt.
Isoetes

Inläggav Emoni » 23 februari 2006, 10:39

Hej!
Har nu kommit ganska långt på klänningen och mycket av problemen har löst sig efter hand. Dock har jag inte förstått hur jag ska få fast den guldiga biten tyg som finns ovanför snörningen. Att den sitter fast i klänningen är jag ganska övertygad om. Det går inte att ha så pass kort axelsöm och så låg ringning bak och samtidigt ingenting som håller ihop klänningen fram förän nere vid bysten, då ramlar allt av. Därför tror jag att den biten sitter fast på ena sidan och fästs på andra sidan efter att man tagit på sig klänningen. Men hur fäster man den utan att det blir bubbligt?
Sen undrar jag också om någon har tips eller idéer om hur man skapar hatten. Jag har äntligen fåt tag i ganska mycket strutsfjädrar, men hur får man fast dessa i hatten?
Tacksam för alla tips, även sådana som inte är historiskt korrekta men som ger rätt utseende.

//Emoni
Emoni

Inläggav Cis de Conway » 23 februari 2006, 13:52

Kan man sy fast guldbiten på bägge sidor och sedan dra klänningen över huvudet? Eller får man inte på sig klänningen då?

Ser fram emot att se resultatet!

/Cis
Cis de Conway

Inläggav Anette » 23 februari 2006, 17:10

Efter att ha tankat ner bilden och förstorat upp den så tror jag guldbandet sitter på den vita "underklänningen". Överklänningen buktar ut på et sätt som tyder på att den inte är fastsydd mot guldbandet. Detta syns särskilt tydligt på hennes högra sida.

Däremot hittade jag på hennes vänstra sida en intressant skugga/fläck/prick på överklänningen precis i närheten av överkanten på guldbandet som kan tyda på att överklänningen hålls på plats med några stygn eller en nål.

/
Anette
Anette

Inläggav Emoni » 23 februari 2006, 22:43

Cis! Jag tror inte det. Det skulle nog bli väldigt trångt med axlarna och mycket lätt att man spräcker hela spektaklet. I varje fall om man är byggd som mig, du kanske skulle ha större chans.

Anette! Jag har också funderat på det där vecket. Jag tror inte att en nål eller ett par stygn klarar påfrestningen. Jag har provat att testnåla och det funkar så där lagom bra. Skulle man tänka sig att man har kläderna en hel kväll tror jag inte att det skulle sitta kvar.
Jag tror mer att det vecket är för att det är på den sidan som den inte är fastsydd i klänningen utan bara fästs efter att man har tagit på sig klänningen. Men detta är bara min tolkning efter att ha testat. Jag kommer säkert bli motbevisad :-D

Tack ändå för åsikter och kommentarer

//Emoni
Emoni

Inläggav Anette » 24 februari 2006, 08:17

Har du provat det får jag väl tro dig. [:)]
En till fråga bara: Har du provat med lindad byst? Hon verkar "platt" nog för det. Sedan skulle det vara en idé att prova med mellanfoder av linne eller fustian för att öka styvheten i överdelen på klänningen. Det kanske är självklarheter för dig så jag kollar bara för säkerhets skull.
Anette

Inläggav Cis de Conway » 24 februari 2006, 13:16

Skulle det funka med tillräckligt många hyskor och hakar? Detta kräver ju att den guldiga biten är sträckt hela tiden så att inte hakarna hoppar ur och klänningen ramlar av...
Cis de Conway

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 24 februari 2006, 20:20

Jag funderar lite över de bröstlappar som används i skånska folkdräkter. Det är en rikt dekorerad tygplatta som är uppstyvad, och som sitter innanför snörningen på livstycket. Ofta syr man in en hyska och hake på varje sida för att den inte ska glida uppåt. Kan det inte vara så att guldbrokaden på cranachklänningen sitter ihop med det platta vita stycket nedanför, som sitter innanför en snörning? Att hela partiet fram alltså är en slags bröstlapp?

Det här är den enda bild på en [url="http://victorian.fortunecity.com/plath/460/drakter/willand2.jpg"]bröstlapp[/url] som jag kunde hitta på nätet.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Emoni » 26 februari 2006, 21:29

Lindad byst låter som en bra idé, det har jag inte provat. Kanske hade det hjälpt med att ha ett mellanfoder också. I mitt fall är det ganska styvt som det är men det är mycket möjligt att det hade givit ett bättre resultat om man hade haft ett mellanfoder.
Jag får det inte att funka med hyskar och hakar. De har en tendens att synas om man sätter dem så nära kanten av livet som de måste sitta för att det ska se snyggt ut.
Bröstlapp låter intressant. Det finns ju faktiskt på de flamländska houpplanderna från bara ett par årtionden innan (sent 1400-tal).
Tack för all hjälp!

//Emoni
Emoni

Inläggav Elvira » 27 februari 2006, 11:46

Alyxx Iannetta har också gjort en liknande dräkt med jättesnygg hatt: http://www.alyxxndon.com/Alyxx/Saxon1530.htm .
Elvira

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk