av karin c » 8 april 2006, 11:53
Om der findes noget i "Grågåsen" ved jeg ikke. Men der er i hvert fald omtale af "trans-klædedragt" som skilsmissegrund i Laksdøla-sagaen. Det drejer sig Gudrun Osvifursdottir der syr en skjorte til sin mand med udringning så man kan se brystvorterne (med det formål at have en grund til at lade sig skille. Jeg har undret mig lidt, men er kommet til den konklusion at udringningen kan være en slids i stedet for at kænpestort halshul. Praktisk for en kvinde med lang slids, så man kan amme - jeg har set 1800-tals særke med slids til navlen.
I samme saga lader Gudruns kæreste sig skille fra sin kone, fordi hun bruger bukser (så vidt jeg husker under kjolen!) Vel at mærke bukser med kile i skridtet. Måske er forskellen om de er syet sammen i skridtet eller båret som to adskilte hoser?
I Danmark synes jeg nu ikke man ser mange korte ærmer i vikingeri. Men ind imellem ser man Nordbokjoler brugt, selvom de er fra 1300-tallet (Vel en misforståelse fordi de bliver kaldt Nordbokjoler). Blandt dem er der er par stykker med korte ærmer, men stadig kun til kvinder.
Karin C