Bland annat i en liten bok om hur man gör en långbåge med utgångspunkt från Tyrbind Vig. Nu har jag emellertid för mig att jag nog skrev fel om lind. Det var nog alm i Tyrbind Vig fallet. Men lind är känt från förhistoriskt material.
Jag skall försöka hinna kolla upp Gad Rausings "The bow- Some notes on its origin and development", hans doktorsavhandling i arkeologi.
Emellertid så har hassel använts på annat håll. Pilar av hassel beskrivs i bland annat "The traditional bowyers Bible vol.1" Hur man skall gå tillväga beskrivs ganska utförligt.
Man får komma ihåg att inte bara pilens material utan även tillgången och tillgängligheten på materialet spelade in vid valet. Vi som hobbyskjuter har all tid i världen att välja och vraka bland material, men en stenåldersjägare har inte alltid den lyxen.
Tydligen så gjorde indianerna pilar av både skott och genom klyvning. Vissa gjorde på ett sätt, andra på ett annat, och somliga lite hursomhelst.
Vad gäller vikt, så tror jag man var hyfsat noga även för. Hasseln sätter inga gränser där. Tyvärr så är jag lite ny så du får gärna förklara det där med spine lite. Har det och göra med hur pilen tar sig förbi bågstammen?
Man verkar ju ha gjort pilar av diverse material, exemplevis vass och bambu, så inget förvånar mig. Allt som är rakvuxet verkar ha utnyttjats i någon mån. Men jag kan garantera dig att hassel har använts. Det är mycket möjligt att det inte är det bästa pilmaterialet, men man får väga in arbetsinsats och dylikt när man diskuterar stenåldersmänniskornas val.
Det var en litet projekt att ta ner ett träd med de redskap de hade, men behövde de något snabbt så går det kvickt att fälla färsk hassel med en lätt flintyxa (Been there, tried that!

)
Försök söka på Tyrbind Vig. Det finns något som heter Ertebollecentret i Danmark (tror jag). Jag skall se om jag kan hitta något.
Vad gäller de referenser som Nybjörn angav kan du vara lugn med att de är hållbara. Föresten så måste jag ta och försöka kika på det där fynden från Oppdalsfjella. Det är järnålderspilar och just nu är sådana mest intressanta för mig.
Jag skulle i min tur vara glad om du hade några tidigmedeltida exempel som jag kunde studera. Gärna nordeuropeiska. Eller finns det bra artiklar på Primitiva bågar?