av Charlotta » 15 augusti 2003, 10:48
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
· Standarden på marknaden hålls uppe dåligt. Mycket (och enligt somliga allt mer) moderna saker och ”billigt smäck”. Medeltidsveckan ligger mot slutet av turistsäsongen och många vill vara med och krama ur turisterna det sista av semesterkassan.
· Programmet är väldigt mycket ”same procedure as last year”. Visst det ligger i sakens natur att en hel del programpunkter <u>skall</u> vara med, de delvis skapar Medeltidsveckan – men när programmet i stora delar blir en karbonkopia på förra årets tröttnar folk.
Jag vet också att de här synpunkterna har framförts till arrangörerna. Frågan är hur mycket de tar till sig, och hur mycket gehör de får från kommun, krogar, affärsidkare och andra "Mammons tjänare". [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Själv var jag nere i Visby i år liksom de senaste tre åren och jag håller med om att marknaden mest är krams. Det som säljs är till största delen smycken och (i mitt tycke) fula kläder/huvudbonader. Dessutom tyckte jag att marknaden kändes mindre i år trots att den enligt uppgift var utökad med runt 50 försäljare.
När det gäller förnyande av programmet tror jag att de kanske är lite tveksamma till att förändra något som ändå fungerat i alla år. Själv undviker jag numera de riktigt stora sakerna som intåget och tornerspelen. Har man sett det en gång har man sett det alla gånger. Dessutom är det jobbigt att trängas med alla de som är där. I år fanns det faktiskt åtminstone en nyhet i programmet och det var teatersporten. Den var jätteskoj att titta på, men särskilt medeltida var den ju inte... Frågan är vad de egentligen kan hitta på som fungerar. Själv tycker jag att föreläsningarna blivit fler och att ämnena verkar intressantare nu än i början, men det kan ju bero på att jag blivit äldre och mer intresserad...
För mig har Visby blivit mer ett socialt evenemang. Man har på sig sina favoritkläder och befinner sig i en vacker stad tillsammans med en massa människor som har intressen som liknar ens egna. Dessutom är det (för mig som är lajvare) en chans att träffa en massa folk som man träffat på olika arrangemang under året, och jag tror att det är så de flesta (lajvare) ser det. Jag tror att det faktum att man befinner sig långt hemifrån (i kombination med sprit?) som gör att en del släpper lite väl mycket på sina hämningar, precis som folk gör när de åker på charter. Det tror jag gäller alla, oavsett vad de kallar sig eller har på sig.
/Charlotta