av Todd » 24 augusti 2003, 22:53
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>
hej hej
Candy var då ett exempel, men jag hoppades att ni förstod vad jag menade.
Jag tycker att det kan höja stämningen som man ger till folk som tittar och till folk som deltar om man kanske säger tex Nu skall vi titta på hur Arild skomakare gör skor, istället för att säga nu skall vi se på när kentah gör ett par dojor.(EXEMPEL)
Däremot tycker jag inte att man skall hitta på "överdrivna" namn, som uppenbarligen är tagna helt ur luften.
utan namn som man vet användes under tiden man försöker gestalta och på den platsen det föreställer att man är på.
jag menade också med namnet Candy, att det inte är ett namn man kanske förknippar med 1400talets mellanSverige, något som jag inte tämkte på att bara jag kanske tänker på.
Mvh
Martin / Arwid(som jag förövrigt heter på riktigt också)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Arwid,
Det som ar mest stammnings hojande ar val anda att se Kenneth gora skorna, sedan kan jag avrada ifran att anvanda sig av slang och forkortningar nar pratar offentligt.
Dessutom sa ar Kenneth ett Skottskt namn.Ref: Kenneth Mac Alpin forenade Skottar och Picter under 900 talet, namnet ar ursprungligen Keltiskt "Cináed.
Vidare sa ar Arild ett Anglo-Saxist kvinno namn fran samma period som Kenneth, mest kand ar helgonet St Arild, beskyddarinna av Oldbury on the Hill, Gloucestershire. Sa det kanske ar bast att kalla Kenneth for Kenneth i det har fallet, inte sant?
Vad anbelangar Candice sa ar det ett bibliskt namn pa en Etiopisk drotting, den latiska versionen Canditia betyder vit, mest kand ar Helgonet St Canditia som helade St Peter. Hurivida det fanns nagon som hette Canditia el. dess forkortningar i mellan Sverige under 1400 talet kan jag inte svara pa. Men det ar inte helt otroligt med tanke pa att Bibelns utbreding under denna period. Man for givetvis ge en reservation till att vi i Nordern var bland sista Europeiska lander att kristnas, och att vi envist holl kvar till var fornnordika namn nomenklatur ser man ju bevis pa an i dag.
Mvh Todd